یکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ |۹ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 16, 2024
سردار شهید محمد علی الله دادی

حوزه/ سردار شهید محمد علی الله‌دادی از هم رزمان شهید حاج قاسم سلیمانی از زمان جنگ تا دفاع از حرم در سوریه بود که شهید سلیمانی او و شهید احمد کاظمی را در کنار یکدیگر نام می برد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در یزد، سرهنگ کاظم مشهدی بافان، روز سه شنبه نشست بزرگداشت سردار شهید محمد علی الله دادی همرزم شهید حاج قاسم سلیمانی و فرمانده سپاه الغدیر یزد که به همت بسیج اساتید دانشگاه آزاد اسلامی یزد برگزار شد اظهار داشت: آشنایی من با سردار الله‌دادی به سال ۱۳۸۵ بازمی‌گردد، یعنی زمانی که ایشان به سپاه یزد آمدند.

وی افزود: شهید الله‌دادی فردی مدیر و مدبر بود که با فکر و برنامه‌ریزی کار می‌کرد و از همان اوایل بنده شیفته اخلاق و روحیات ایشان شدم و در نتیجه بعد از انتصاب ایشان به عنوان فرماندهی تیپ الغدیر تا زمان شهادتشان با شهید در ارتباط بودم.

رزمنده هشت سال دفاع مقدس ادامه داد: سردار الله‌دادی را اکثر همراهان و همکاران به عنوان مردی مبارز و ایده‌پرداز و آینده‌نگر می‌شناسند زیرا بسیاری از فعالیت‌های اقتصادی را برای سپاه انجام دادند و پروژه‌های زیادی را برای سپاه راه‌اندازی و دایر کرد تا نیروها و مردمی که از آن بهره‌مند می‌شوند در سهولت و آسایش کامل باشند.

مشهدی بافان تصریح کرد: این سردار شهید، تمامی مشکلات راهیان نور سپاه یزد را مرتفع نمود و هماهنگی‌های لازم را برای اعزام به مناطق عملیاتی دفاع مقدس انجام داد.

وی گفت: شهید الله دادی برای زنده نگه داشتن یاد شهدا در یزد اقدامات کلانی داشت و در برگزاری یادواره‌ها همواره پیشگام بودند؛ راویان زیادی را تربیت کرد و رشد داد و امروز آن راویان به یاد شهید الله‌دادی در حال خدمت‌رسانی به زائران کربلاهای ایران هستند.

یادگار هشت سال دفاع مقدس افزود:، وقتی که سردار الله‌دادی وارد یزد شد، خود را خادم سپاه دانست و چون پدری در رأس نیروها قرار گرفت و به عنوان نماینده سردار جعفری در سپاه، فعالیت‌های زیادی انجام داد و او می‌گفت فرمانده بودنش را از حاج‌قاسم دارد.

*ماجرای مأموریت حاج قاسم در کربلای پنج به شهید الله دادی

مشهدی بافان ادامه داد: به گفته سردار الله‌دادی «من فرماندهی‌ام را زمان جنگ از طریق بی‌سیم و از شخص حاج‌قاسم سلیمانی تحویل گرفته‌ام و زمانی که در عملیات کربلای پنج، شهید زندی فرمانده تیپ ادوات لشکر ثارالله به شهادت رسید و خبرش به حاج‌قاسم داده شد، ایشان از طریق بی سیم به من گفت: شما فرماندهی را به دست بگیر».

وی اظهار داشت: شهید الله‌دادی همیشه می‌گفت «من پابند به تودیع و معارفه نیستم و فقط و فقط فرماندهی و مسئولیتی که به من در کربلای پنج داده شد را به نحو عالی انجام می‌دهم، باید این حرمت را رعایت کرده و آن را حفظ کنم و همیشه باید مطیع فرمانده‌ام باشم».

همرزم شهید الله دادی خاطر نشان کرد: شهید الله دادی علاقه‌مند به فرماندهان رده بالای خود بود و بسیار هم ولایت‌پذیری داشت و طبق فرموده آنها عمل می‌کرد.

مشهدی بافان اذعان کرد: شهید الله‌دادی علاقه زیادی به سردار سلیمانی داشت و می‌گفت: «سردار سلیمانی به من گفته است که دل خوشی من در سپاه به چند نفر است به ویژه به دو نفر، یکی احمد کاظمی که شهید شد و دیگری به شما آقای الله‌دادی دل خوشم».

وی افزود: سردار الله‌دادی همیشه می‌گفت «همه دنیا را کنار می‌گذارم و می‌خواهم طوری کار کنم که فرمانده‌ام که به من دلخوش است مأیوس نشود و تا آخر به من دلخوش باشد».

یادگار هشت سال دفاع مقدس با اشاره به شهادت شهید الله دادی به عنوان مدافع حرم در دی سال ۹۳ در سوریه بیان کرد: انصافاً هم همه ما دل خوشی فرمانده‌اش یعنی حاج قاسم را به سربازش دیدیم و حاج‌قاسم در زمان تدفین شهید الله‌دادی وارد قبر شد و خودش پرچم ابا عبدالله‌الحسین علیه السلام را پهن کرد و جنازه شهید را در قبر گذاشت، عبای سیدحسن نصرالله را روی پیکر شهید گذاشت و تربت امام حسین (ع) را در قبر نهاد و زیارت عاشورا خواند.

مشهدی بافان ابراز کرد: عشق‌بازی فرمانده را با فرمان بردارش دیدیم؛ حاج‌علی روزهای حضورش در سوریه را با شور و شعف تعریف می‌کرد و می‌گفت «بسیج جهانی را که امام خمینی همواره مد نظر داشتند و می‌فرمودند، در آن سوی مرزها تشکیل داده‌ایم».

همرزم شهید الله دادی یادآور شد: در چند سالی که با شهید الله‌دادی همراه بودم می‌توان به چند ویژگی ایشان اشاره کنم و فرمانده‌ای جذاب بود و هر کسی با ایشان معاشرت می‌کرد شیفته‌اش می‌شد.

مشهدی بافان ابراز کرد: خاکی و مهربان، متدین و صبور بود؛ در سخت‌ترین شرایط که بچه‌ها درگیر بودند و اذیت می‌شدند و فشار عملیات و شرایط جبهه بر آنها تأثیر بدی گذاشته بود، حاج‌علی لبخندی بر لبش داشت که همه آن مسائل و دشواری‌ها را از بین می‌برد و بچه‌ها وقتی حاج‌علی را می‌دیدند خستگی‌شان در می‌آمد.

وی تبیین کرد: مرتب با خودمان می‌گفتیم او فرمانده تیپ است و کارش چند برابر ما، اما اینگونه با شعف و صبوری درحال جهاد است و در برابر سختی‌ها لبخند می‌زند، و خیلی کم حرف بود و ما که مسئولیت چندانی نداشتیم وقتی ایشان را می‌دیدیم انرژی مضاعف می‌گرفتیم.

یادگار هشت سال دفاع مقدس اظهار داشت: یک سال قبل از رفتنشان زمانی که تودیع شدند رنگ و بوی شهادت در چهره ایشان دیده می‌شد و در ماه‌های آخر در کرمان به من گفتند «مهدی دعا کن که شهید شوم، خیلی برای من سخت بود اما چون آرزو داشت، دوست داشتم که ایشان به این افتخار برسد.

مشهدی بافان ادامه داد: بعد از شهادت حاج‌علی من هنوز خودم را پیدا نکرده‌ام و نمی‌دانم رابطه‌ای که باید بین خودم و ایشان تعریف کنم را چه باید نام بگذارم؛ رابطه پدر و فرزندی یا رابطه برادری نام بگذارم؟.

وی یادآور شد: ماجرای فعالیت سردار شهید الله‌دادی در سپاه قدس در زمان فرماندهی ایشان در سپاه یزد اتفاق افتاد و در زمان اجرای یکی از رزمایش‌ها که از سرلشکر سلیمانی فرمانده سپاه قدس برای شرکت در رزمایش یزد دعوت کرده بودیم و حاج قاسم سلیمانی در همان سفر به همرزم قدیمی خود گفت «آماده شو که با من بیایی!»

مشهدی بافان ادامه داد: به علت آشنایی دیرینه فرمانده سپاه قدس با خانواده این شهید بزرگوار، شب همان روز سرلشکر سلیمانی نظر همسر شهید را هم در این مورد جویا شد؛ همسر شهید الله دادی با استواری و شجاعت مثال‌زدنی جواب داد: «از آن زمان که حاج علی و شما را شناختم، من و سردار نیروی بسیجی و تحت امر شما بوده‌ایم و اکنون هم هر جا که نظام و انقلاب به ما نیاز داشته باشد، حضور خواهیم یافت.»

وی گفت: بعد از دعوت حاج قاسم از شهید الله دادی، او به همراه همسر گرامی خود به لبنان سفر کرد و خود ایشان می‌گفتند هر روز که از خانه بیرون می‌روم برای آخرین بار نگاهی به خانواده خود می‌کنم؛ حتی وقتی به خانه بر می‌گشت، همسر ایشان به خاطر سلامتی وی سجده شکر به جا می‌آورد.

یادگار هشت سال دفاع مقدس ابراز کرد: شاید ساده به نظر برسد ولی کافی است بدانیم، این شهید فردی است که ۳۲ سال در نظام خدمت کرده و دوران بازنشستگی و استراحت خود را دور از فرزندان در جبهه دیگری و در کشوری غریب سپری کرد.

مشهدی بافان گفت: از فعالیت پنج ساله این سردار سپاه اسلام در سپاه استان یزد می‌توان به واسطه مدیریت جهادی ایشان اقدامات زیر بنایی بسیاری در سپاه استان یزد نام برد که از جمله ۵۰ پروژه سنگین زیرساخت‌های اداری و نظامی سپاه یزد را شامل می‌شد، به سرانجام رسانید.

گفتنی است: این نشست با حضور محمدرضا دهقانی اشکذری رئیس بسیج اساتید دانشگاه‌های استان یزد و رئیس دانشگاه آزاد اسلامی یزد و همچنین حج الاسلام حسن زارع مسئول دفاتر نهاد رهبری در واحدهای دانشگاهی استان و با حضور اساتید بسیجی دانشگاه‌های استان یزد در سالن شهید سردار سلیمانی دانشگاه آزاد یزد برگزار شد.

انتهای پیام/۳۱۳/۴۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • امیرمحمد دلجویی IR ۲۳:۵۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۴
    1 0
    من یکی از همشهریان و اقوام شهید الله دادی هستم ایشون فردی مخلص بی ریا و متدین بود و افتخار دارم که چنین قومی دارم
  • حسین IR ۰۲:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۲
    0 0
    ما هم افتخار می‌کنیم به همچین فرزندان پاک و شجاعی. رحمت خدا بر ایشون