یکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ |۹ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 16, 2024
محدر

حوزه/ معاون فرهنگی تبلیغی حوزه‌های علمیه خواهران با بیان این که حوزه‌های علمیه از اساس عامل حدوث و بقای انقلاب اسلامی هستند، گفت: انقلاب حدوثاً توسط مرجعیت، علمای دین و حوزه‌های علمیه رهبری شد و بقائاً هم در این ۴۳ سال به قطع روحانیت نقش بی‌بدیلی داشته است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین تقی محدر با حضور در اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل حوزه‌های علمیه خواهران در گفت‌وگویی که به مناسبت ایام دهه فجر صورت گرفت در پاسخ به این سوال که حوزه‌های علمیه خواهران بعد از انقلاب اسلامی چه فعالیت‌هایی داشته اند و چه کارهایی می‌توانند انجام دهند، اظهار داشت: حوزه‌های علمیه از اساس عامل حدوث و بقای انقلاب اسلامی هستند.

وی با بیان اینکه تلقی برخی همچون نهضت آزادی و حتی برخی دیگر از همفکرانشان این بود که حوزه‌های علمیه فقط عامل حدوث انقلاب بودند، افزود: این افراد می‌گفتند خدا، امام خمینی (ره) را خیر دهد، زحمتی کشید، انقلاب را ایجاد کرد، شاه را سرنگون کرد، حالا دیگر باید روحانیت به دنبال درس، بحث، مسجد، تبلیغ و منبر باشند و کار حکومت را به سیاستمداران بسپارند یعنی همان سکولاریسم؛ اما امام خمینی (ره) بر این تفکر خط بطلان کشیدند و این یعنی انقلاب از جهت بقا هم به حوزه‌ها وابسته است.

مهم‌ترین دلیل برای قوام یک مکتب، ایدئولوژی است

معاون فرهنگی تبلیغی حوزه‌های علمیه خواهران ادامه داد: مهم‌ترین دلیل برای قوام یک مکتب، ایدئولوژی است؛ یعنی یک مکتب زمانی می‌تواند دوام داشته باشد که ایدئولوژی داشته باشد و بتواند تمام نیازهای فردی و اجتماعی افراد جامعه را تأمین کند.

وی با بیان خاطره‌ای از آیت الله مصباح یزدی (ره) در مورد علامه طباطبایی (ره) که نشان دهنده نقش حوزه‌های علمیه در بقای انقلاب اسلامی است، خاطرنشان کرد: وقتی مرحوم علامه طباطبایی از نجف به قم هجرت کردند، شاید تنها درس فلسفه جدی برای ایشان بود، اسفار و اشارات می‌گفتند، خیلی‌ها سعی داشتند علامه طباطبایی (ره) را مقابل نظام قرار دهند و بگویند که ایشان اعتقادی به حکومت اسلامی و ولایت فقیه ندارند؛ لذا به مرحوم آیت الله العظمی بروجردی نامه نوشتند که درس علامه طباطبایی را به دلیل آن مشرب فلسفی و عرفانی که داشتند، تعطیل کند.

علامه طباطبایی (ره) شاگردانی تربیت کرد که عقبه تئوریک نظام بودند

حجت الاسلام والمسلمین محدر ادامه داد: مرحوم آیت الله بروجردی پیکی و شخصی را به منزل علامه طباطبایی فرستادند که بالاخره چنین تقاضایی از من شده است؛ مرحوم علامه طباطبایی با اینکه از نظر علمی شخصیت کمی نبودند، بالاخره واقعاً تراز آقای بروجردی بودند، اما ولایتمداری را ببینید؛ ایشان فرموده بودند که شما زعیم و مرجع شیعه هستید؛ اگر شما امر بفرمائید من این درس را تعطیل می‌کنم؛ اما من احساس تکلیف می‌کنم نسبت به اینکه در حوزه جایگاه علوم عقلی خالی است، فقه و اصول خیلی زیاد است، بزرگواران دیگر در حال زحمت کشیدن هستند، اما جایگاه علوم عقلی در حوزه‌های علمیه خالی است. وقتی این پیام به مرحوم آقای بروجردی منتقل شد، ایشان فرموده بود که حالا برای اینکه ما بتوانیم دهان آن‌ها را ببندیم نتوانند حرفی بزنند و شما از این طرف احساس تکلیف می‌کنید، درستان را محدود کنید، یعنی تعطیل نکنید، اما کلاس عمومی نداشته باشید، مانند شاگردان خصوصی، کسانی که صرفاً احساس می‌کنید که به درد بخور هستند برای آن‌ها درس داشته باشید؛ آیت‌الله مصباح یزدی می‌فرمود، ثمره آن جلسات خصوصی علامه طباطبایی (ره) امثال شهید مطهری و شهید بهشتی و علامه جعفری و آیت الله جوادی آملی شد، البته خودش را نمی‌گفت.

وی بیان داشت: این شاگردان خصوصی، عقبه تئوریک نظام بودند و آیت الله مصباح یزدی می‌فرمود «آن نقشی که مرحوم علامه طباطبایی برای انقلاب انجام دادند هیچکس این تکلیف را انجام نداد».

معاون فرهنگی تبلیغی حوزه‌های علمیه خواهران با بیان اینکه علامه طباطبایی آن تکلیفی که بر زمین مانده بود، برای افرادی که بتوانند عقبه تئوریک نظام باشند، انجام داد، گفت: رهبر معظم انقلاب تعبیر عقبه تئوریک نظام را نسبت به آیت‌الله مصباح یزدی نیز مطرح می‌کنند و البته این تعبیر، نسبت به سایر بزرگواران هم صادق است.

جلوگیری روحانیت و حوزه‌های علمیه از نفوذ توده‌ای‌ها در دانشگاه و جریان لیبرالیسم در بدنه دولت

وی گفت: اوایل انقلاب توده‌ای‌ها، بسیار در دانشگاه نفوذ داشتند، بچه مذهبی‌های ما قرآن را با روش مارکسیستی تفسیر می‌دادند، تفسیر مارکسیستی و دیالکتیکی از توحید ارائه می‌کردند، چه کسی این جریان را شکست؟ چه کسی کمر این جریان را شکست؟ امثال شهید مطهری بودند که در مقابل این نوع تفاسیر ایستادند.

حجت الاسلام والمسلمین محدر ادامه داد: در دهه هفتاد که جریان لیبرالیست و حلقه کیان در حال شکل گرفتن است، در مطبوعات و رسانه‌ها و حتی در بدنه دولت نفوذ کردند، چه کسی توانست کمر جریان لیبرالیسم و حلقه کیان را در دهه هفتاد بشکند؟ آیت‌الله مصباح یزدی؛ اوایل انقلاب نیز امثال شهید بهشتی، شهید مفتح و شهید مطهری، امروز هم دقیقاً همین است؛ پس وقتی به ۴۳ سال پرافتخار انقلاب اسلامی نگاه می‌کنیم، تأثیر روحانیت و حوزه‌های علمیه در بقا انقلاب را بهتر درک می‌کنیم.

وی با بیان اینکه واقعاً این ۴۳ سال علیرغم فراز و فرودها و مشکلاتی که داشتیم، پرافتخار بوده است، اظهار داشت: برخی می‌گویند چه افتخاری حاصل شده است، که باید به آنها گفت، همین که جیغ و داد دشمن درآمده، نشان می‌دهد که ما مسیرمان درست و افتخارآمیز بوده است.

هر مکتبی بخواهد تداوم و بقا داشته باشد نیازمند تفکر، بینش و معرفت است

معاون فرهنگی تبلیغی حوزه‌های علمیه خواهران افزود: ما در مسیر حفظ و بقا انقلاب، فراز و فرودهایی داشته ایم که برای بسیاری این مشکلات وجود دارد ولی این مسیر پرافتخار بوده، چون به دستاوردهای بسیاری رسیده ایم و در این میان نقش حوزه‌های علمیه غیر قابل انکار است؛ بالاخره هر مکتبی بخواهد تداوم و بقا داشته باشد نیازمند تفکر و بینش و معرفت است.

وی با بیان اینکه مکاتب مختلفی در دنیا رو به زوال رفتند، چون از تفکر و معرفت خالی شده بودند و برای حفظ خود دست به خشونت زدند، بیان داشت: اگر نگاهی به کلیسا داشته باشیم می‌بینیم که بیش از هزار سال در غرب حاکمیت کرد؛ زمانی که نتوانست فکر ارائه کند، مردم را به لحاظ منطقی، عقلی و فلسفی قانع کند و نتوانست جواب دانشمندان و اندیشمندان را بدهد، دست به خشونت زد و با تشکیل دادگاه تفتیش عقاید، افراد را سرکوب کرد و به مرور زمان از حاکمیت کنار گذاشته شد.

حجت الاسلام والمسلمین محدر ادامه داد: اما انقلاب اسلامی در طول این ۴۳ سال پر افتخاری که طی کرده است، همیشه علمای آن آماده بوده‌اند، اوایل انقلاب امثال شهید مطهری، شهید بهشتی و شهید مفتح، با جریان‌های توده‌ای چپ به شدت درگیر بودند و بالاخره توانستند آن‌ها را منزوی کنند؛ در دهه هفتاد به بعد نیز که بیشتر جریان‌های لیبرالیستی شکل می‌گیرد، بزرگان دیگری پای عرصه دفاع از دین و ارزش‌ها می‌آیند، مانند آیت‌الله مصباح، آیت‌الله جوادی و مانند سایر بزرگان؛ این است که می‌تواند بقای انقلاب اسلامی را تداوم ببخشد.

هر جامعه و مکتبی که اندیشه و فکر برای حاکمیت نداشته باشد، محکوم به زوال است

وی با بیان اینکه مبارزات و ایثار مردم نیز قطعاً در تداوم انقلاب نقش داشته است، گفت: اما آن عامل مهمی که بقای انقلاب را تضمین می‌کند به قطع فکر، اندیشه و معرفت است؛ هر جامعه و مکتبی که فکر، اندیشه برای حاکمیت در عرصه‌های مختلف نداشته باشد محکوم به زوال است.

عقبه تئوریک نظام، علما و حوزه‌های علمیه هستند

معاون فرهنگی تبلیغی حوزه‌های علمیه خواهران، مسئولیت فکر، اندیشه و معرفت انقلاب را به عهده حوزه‌های علمیه دانست و خاطرنشان کرد: دانشگاه نمی‌تواند این مسئولیت را به عهده بگیرد، چون آن‌ها اسلام‌شناس نیستند؛ از این رو انقلاب حدوثاً توسط مرجعیت، علمای دین و حوزه‌های علمیه رهبری شد و بقائاً هم در این ۴۳ سال به قطع روحانیت نقش بی‌بدیلی داشته است، چون بالاخره عقبه تئوریک نظام، علما و حوزه‌های علمیه هستند.

وی افزود: اگر بخواهیم یک نگاه به آینده داشته باشیم، حوزه‌ها زمانی می‌توانند این نقش مهم خود را به خوبی انجام دهند که نخست زمان‌شناس باشند، قدرت حل مسائل و شبهات را داشته باشند و الْعَالِمُ بِزَمَانِهِ لَا تَهْجُمُ عَلَیْهِ اللَّوَابِسُ، امام صادق (ع) فرمودند «کسی که عالم به زمان خودش باشد شبهات به سمت او هجوم نمی‌آورند».

حوزه‌های علمیه برای تضمین بقای انقلاب و تداوم حرکت باید فکر و اندیشه داشته و نخبگان را با خود همراه کنند

حجت الاسلام والمسلمین محدر با بیان اینکه حوزه‌های علمیه برای تضمین بقای انقلاب و تداوم حرکت باید فکر و اندیشه داشته و نخبگان را با خود همراه کنند، اظهار داشت: نخبگان نیز زمانی همراهی می‌کنند که حوزه به لحاظ منطقی و عقلانی آنها را قانع کند و اگر نخبگان همراه شوند، جامعه نیز همراهی خواهد کرد؛ از این رو مشکلات اقتصادی و غیراقتصادی نیز حل می‌شود.

وی تصریح کرد: کلیسا سعی داشت نخبگان را با دادگاه، سرکوب‌گری، تحکم و امر و نهی با خود همراه کند، اما موفق نشد و به زوال کشیده شد چون به لحاظ منطقی و عقلانی نتوانست آنها را قانع کند.

معاون فرهنگی تبلیغی حوزه‌های علمیه خواهران با بیان اینکه مسئله فکری و عقلانی، جز مسائل اصلی انقلاب است و دشمن روی این مسئله تمرکز بیشتری کرده است، ادامه داد: اگر بخواهیم جمع‌بندی کنیم، یکی از مهم‌ترین نقش‌های حوزه علمیه در تداوم انقلاب اسلامی، این است که شبهات و نیازهای زمان را به درستی بشناسند و برای آن پاسخ‌های قانع کننده ارائه کند.

هر وقت مردم، نسل جوان و نخبگان به لحاظ منطقی قانع شدند، پیشرفت کردیم

وی بیان داشت: ما این تجربه را داشته ایم که هر وقت مردم ما، نسل جوان ما و نخبگان ما به لحاظ منطقی قانع شدند پیشرفت کردیم که برای مثال می‌توانیم به دفاع مقدس اشاره کنیم، چون مردم ما قانع شدند که باید دفاع کنند و در مقابل دشمن بایستند، چون دشمن آمده بود و با کسی هم شوخی نداشت؛ از این رو تمام تفکرات، همه اقوام و همه تیپ‌ها برای دفاع از وطنشان پای کار آمدند و قانع شدند که پای کار بیایند.

علما و حوزه‌های علمیه مرزبانان دینی جامعه هستند

حجت الاسلام والمسلمین محدر با بیان اینکه علما و حوزه‌های علمیه مرزبانان دینی جامعه هستند و باید حواسشان به دین مردم باشد همان گونه که مرزبان امنیت جامعه، همیشه حواسش به مرزهای آن است تا دشمن نفوذ نکند و نتواند ورود کند و هر چه او هوشیارتر باشد امنیت بیشتر و بهتر خواهد بود، افزود: از این رو علما و حوزه‌های علمیه که مرزبان عقیدتی هستند، اگر مراقب باشند و آگاهی و بصیرت داشته باشند می‌توانند توطئه‌های دشمنان را خنثی کرده و جامعه را با خود همراه کنند.

وی ادامه داد: در جامعه مسائل و مشکلاتی در عرصه‌های فرهنگی، اخلاقی، تربیتی و دیگر عرصه‌ها وجود دارد، به عنوان مثال یکی از موضوعات بحث جمعیت یا حجاب و عفاف و یا ازدواج و طلاق است که به نوعی به مسائل زنان و خانواده مربوط است و حوزه‌های علمیه به ویژه بخش خواهران باید به رسالت اصلی خود که حل مسائل زنان و مسائل خانواده است، عمل کند و کارکرد ویژه حوزه خواهران دقیقاً نیز همین است که مسائل اصلی زنان و خانواده را به درستی تشخیص داده و با اولویت بندی نسبت به حل مسائل ورود کند.

حوزه کارآمد و آگاه حوزه‌ای است که عالمانه به مسائل ورود کرده و آنها را حل و فصل کند

معاون فرهنگی تبلیغی حوزه‌های علمیه خواهران با بیان اینکه یک حوزه کارآمد و آگاه حوزه‌ای است که عالمانه به مسائل ورود کرده و با روش استنباطی و عمیق آنها را حل و فصل کند، گفت: حضرت امام (ره) می‌فرمود «فقه جواهری دقیقاً یعنی همین که اصول، ضوابط و قواعدی که در کتاب و سنت وجود دارد، بر مسائل روز تطبیق داده شود» و الحمدلله علمای ما در این ۱۴۰۰ سال توانسته‌اند مباحث عمیقی را مطرح کرده و نسبت به حل مسائل ورود کنند.

وی تصریح کرد: باید توجه داشته باشیم که برخی مسائل و مشکلات جامعه همچون مسئله حجاب و عفاف یا جمعیت و … تنها با تحکم، دستور، بخشنامه و امر و نهی حل نمی‌شود و نیاز است با یک اقناع منطقی و عقلانی و همین طور ارائه راه حل صحیح جامعه را همراه کرد و حوزه علمیه می‌تواند در این مسیر رسالت خود را به خوبی ایفا کرده و نقش مهم خود در تداوم و بقای انقلاب اسلامی را به همگان ثابت کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha