یکشنبه ۳ تیر ۱۴۰۳ |۱۶ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 23, 2024
حجت الاسلام محمد نجفی زاده

حوزه / عضو شورای استانی حوزه علمیه خراسان شمالی به تشریح نقش طلاب در این راستا و ملزومات نقش‌آفرینی در این عرصه پرداخت و گفت: دشمن‌شناسی، مخاطب شناسی و موضوع شناسی از مهم‌ترین ارکان جهاد تبیین است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام محمد نجفی زاده، عضو شورای استانی حوزه علمیه خراسان شمالی، امروز در جمع طلاب حوزه علمیه استان، با اشاره به فرمایشات اخیر رهبر معظم انقلاب در زمینه جهاد تبیین، به تشریح نقش طلاب در این راستا و ملزومات نقش‌آفرینی در این عرصه پرداخت.

وی دشمن‌شناسی را از جمله مقدمات و ملزومات جهاد تبیین از سوی طلاب دانست و گفت: برای رصد و جهت‌گیری دقیق‌تر و نقطه‌ای موضوعات و روش‌های جهاد تبیین، دشمن‌شناسی بسیار مهم است و این می‌تواند قاعده‌ای کلی برای شناخت اولویت‌های تبیینی باشد؛ زیرا در بین موضوعات نیازمند تبیین، برخی اهم و برخی مهم هستند، برخی همیشگی و مداوم و برخی موسمی است.

حجت‌الاسلام نجفی زاده ادامه داد: از طرفی ممکن است در این زمان موضوعی دارای فوریت باشد، همان‌طور که رهبر معظم انقلاب نیاز امروز را تبیین واقعیت‌های جهان و کشور و دشمن و مقابله با جریان تحریف می‌دانند.

وی تصریح کرد: یکی از راهکارهایی که رهبر انقلاب برای فهمیدن نیاز لحظه معرفی فرموده‌اند نقاط تمرکز تبلیغات دشمن است و به همین دلیل نیز می‌فرمایند: «گاهی یک نیاز تبلیغی در جامعه وجود دارد، آحاد هم به آن توجه ندارند، ولی شما میدانید که این نیاز هست. مثلاً شما تبلیغات دشمن را گوش کردید، دیدید که دشمن متمرکز و متوجه به چیست، می‌فهمید که باید این را موردتوجه قرار دهید ازاله پلیدی و دفن تبلیغات کذب دشمن را بکنید».

حجت‌الاسلام نجفی زاده موضوع شناسی را از دیگر ملزومات فعالیت در عرصه جهاد تبیین دانست و گفت: بعد از دشمن‌شناسی و شناخت نقاط تمرکز دشمن در جریان تحریف واقعیات، برای تأمین محتوای صحیح و موضوعات مورد نیاز تبیین که به‌مثابه مهمات آفندی و پدافندی در این جهاد است باید موضوع شناسی کرد.

وی افزود: تبیین نیاز به موضوع شناسی دارد و نمی‌توانیم موضوع شناسی تبیین‌گری کنیم؛ صلابت و اقتدار تبیین به صلابت و تشخیص درست موضوعات است؛ به همین جهت می‌بینیم رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب تصویری از موضوع اصلی تبیین، یعنی محاصره تبلیغاتی دشمنان را که هدف اصلی آن القای ناامیدی در بین مردم و مسئولان است، پیش روی ما قرار داده‌اند.

حجت‌الاسلام نجفی زاده اضافه کرد: در بیان امام خامنه‌ای برخی از مهم‌ترین موضوعاتی که نیازمند تبیین است هستند شامل اعتقادات بنیادین، ارزش‌ها و پایه‌ها و اساس انقلاب، حاکمیت دین و حکومت اسلامی، اهداف و آرمان‌های انقلاب اسلامی، واقعیت‌های کشور، منطقه و نظام سلطه، دستاوردهای انقلاب و نظام، موانع پیشروی انقلاب، خط امام، اندیشه مقاومت، منطق استکبارستیزی و مذاکره با آمریکا، معیارهای انقلابی گری و … است که باید موردتوجه فعالان جهاد تبیین به‌ویژه طلاب و حوزویان باشد.

وی مخاطب شناسی را از دیگر ملزومات جهاد تبیین برشمرد و گفت: برای کارآمدی و مؤثر سازی عملیات تبیین و ایجاد موازنه در القا یا تبیین‌گری و تلقی یا تبیین‌پذیری، مخاطب شناسی بسیار اهمیت دارد.

حجت‌الاسلام نجفی زاده افزود: برقراری ارتباط با مخاطب که همیشه موردتوجه و دغدغه گروه‌های سیاسی، فرهنگی و تجاری بوده است، در موضوع جهاد تبیین اهمیتی دوچندان دارد؛ زیرا شناخت دقیق از مخاطب نقش مهمی را در چگونگی ارتباط با مخاطبان ایفا می‌کند و به محتوا سازان کمک می‌کند بر اساس خواست، نگرش، ارزش‌ها و علایق مخاطبان به امر انتشار محتوا بپردازند.

وی ادامه داد: مخاطب شناسی مهم‌ترین اصل بازاریابی محتوایی است و بدون توجه به شرایط عاطفی، مذهبی، زیستی، ذهنی، روانی و سایر ویژگی‌های شخصیتی مخاطبان نمی‌توان در عملیات تبیین موفق بود؛ چراکه مخاطبان همه در یک طیف و یا یک گروه خاص دسته‌بندی نمی‌شوند بلکه ویژگی‌های فردی و اجتماعی آن‌ها با یکدیگر متفاوت است؛ به همین دلیل بدون آگاهی و شناخت درست از این شرایط نمی‌توان تأثیرات موردنظر خود را بر ذهن مخاطب بر جای نهاد.

حجت‌الاسلام نجفی زاده اضافه کرد: موازنه در القا و تلقی محوری‌ترین اصل در مخاطب شناسی تبیینی است؛ یعنی همان‌طور که القا کننده یا تبیین‌گر باید دارای دانش‌ها و مهارت‌های تبیین‌گری باشد، مخاطب وی نیز باید شرایط تلقی و پذیرش را داشته باشد؛ زیرا بسیاری از مواقع از طرف القایی تمام لوازم تبیین‌گری فراهم است ولی مخاطب در شرایطی است که قادر به پذیرش حقایق نیست.

استاد حوزه علمیه خراسان شمالی گفت: جهل، جُمود، جُحود یا لجاجت و عناد، غفلت، وابستگی‌ها و تعلقات، تعصّب، پیروی از هوای نفس، گناه، عوام‌زدگی، خرافات، معاشرت با بی‌بصیرت‌ها، شکست‌ها و رخدادهای تلخ، ناامیدی، سوءظن، گرایش به مادیگری، فقر اقتصادی و مضیقه‌های معیشتی و… از جمله موانع تلقی و تحقق جهاد تبیین در مخاطبین محسوب می‌شود که باید موردتوجه فعالان جهاد تبیین به‌ویژه طلاب و حوزویان باشد.

انتهای پیام /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha