سه‌شنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۳ |۱۱ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 18, 2024
حجت الاسلام والمسلمین رضایی

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین رضایی به گستره زمینه سازی ها و رویکردهای پژوهشی جشنواره بین المللی-پژوهشی شیخ طوسی اشاره کرد و یادآور شد: ارتقای کمی و کیفی تولیدات و آثار پژوهشی در المصطفی تنها یکی از ثمرات برگزاری این جشنواره است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین رضایی رئیس پژوهشگاه بین‌المللی المصطفی (ص)، بعد از ظهر امروز در نشست خبری، به رویداد جشنواره پژوهشی بین‌المللی شیخ طوسی اشاره کرد و ابراز داشت: در بیست و پنجمین سال برگزاری جشنواره بین‌المللی پژوهشی شیخ طوسی، شاهد برگزاری بیست و سومین دوره این جشنواره خواهیم بود.

وی با بیان این که در کنار محور اصلی جشنواره که فراخوان آثار اعم از کتاب، پایان نامه، رساله و مقالات و نرم افزارهای تولیدی، مخاطبین جشنواره در خصوص موضوع ویژه به صورت همایش گونه مبادرت به ارائه مقاله می‌نمایند، اظهار داشت: برای جشنواره بین‌المللی شیخ طوسی، اهدافی مشخص شده است که به صورت متمرکز این اهداف مورد پیگیری بوده و در اختتامیه جشنواره افراد حائز رتبه اعلام و مورد تشویق قرار می‌گیرند.

حجت الاسلام والمسلمین رضایی، رصد و پایش سالانه فعالیت‌های پژوهشی طلاب، فضلا و اساتید جامعة المصطفی را از محورهای اصلی جشنواره برشمرد و اظهار داشت: زمینه سازی برای تولید علم و تقویت و توسعه ظرفیت‌های علمی پژوهشی طلاب، فضلا و پژوهشگران جامعة المصطفی از اهداف اصلی این جشنواره شیخ طوسی است.

وی به گستره زمینه سازی ها و رویکردهای پژوهشی جشنواره شیخ طوسی اشاره کرد و یادآور شد: ارتقای کمی و کیفی تولیدات و آثار پژوهشی در المصطفی تنها یکی از ثمرات برگزاری این جشنواره است.

رئیس پژوهشگاه بین‌المللی المصطفی (ص) با تأکید بر لزوم بهره‌گیری بهینه از ظرفیت‌ها و برگزاری دوره‌های کارورزی و پژوهشی علاوه بر آثاری که افراد ارائه می‌دهند، اظهار داشت: رصد دایره فعالیت پژوهشی طلاب المصطفی در قالب‌ها و بسترهای مختلف و ارائه آن در مجامع بین‌المللی از جمله رویکردهای دبیرخانه جشنواره شیخ طوسی به شمار می‌رود.

وی تصریح کرد: مجموعه پژوهشگاه کار متمرکز و زحمت فراوانی را در طول سال با محوریت برگزاری عالمانه، آبرومندانه و علمی انجام داده است.

حجت الاسلام والمسلمین رضایی با بیان این که در بخش آثار و فراخوان مقالات تعداد آنها حدود ۱۰۰۰ اثر بوده گفت: در مجموع پژوهشگران زیادی در این دوره جشنواره شیخ طوسی شرکت کردند.

وی بخش قابل توجهی از آثار را به همت دبیرخانه جشنواره مورد شناسایی و ارزیابی اعلام کرد و یادآور شد: ۹۸ رساله دکتری، ۲۵۹ پایان نامه کارشناسی ارشد، ۱۰۵ کتاب و ۵۳۲ مقاله در حوزه‌های مختلف دانشی تنها بخشی از آثاری است که توسط دانش پژوهان المصطفی در یک سال گذشته به تولید رسیده‌اند.

وی افزود: از مجموع ۲ هزار اثر با توجه به ویژگی‌های ممتاز علمی، ۷ رساله دکتری حائز رتبه شده، ۲۱ پایان نامه ارشد ناظر به حوزه‌های دانشی متنوع کسب رتبه بندی شده، ۱۱ سمینار حائز رتبه شده است.

رئیس پژوهشگاه بین‌المللی المصطفی (ص) گفت: در بخش کتاب ۱۰ کتاب و در بخش مقاله ۲۴ مقاله حائز رتبه شده‌اند.

وی گفت: با توجه به اهمیت حوزه فضای مجازی موضوع «دین، دینداری و فضای مجازی»، در مجموع ۱۶۵ مقاله به دبیرخانه واصل شده که از میان آنها ۱۱ مقاله ناظر به شاخص‌های مختلف بوده و حائز رتبه شده‌اند.

حجت الاسلام والمسلمین رضایی پایان نامه نویسی را در جامعة المصطفی حائز رشد قابل توجه کمی و کیفی ارزیابی کرد و بیان داشت: برخی از این اهتمام‌ها و ارزیابی‌ها ناظر به مشوق‌ها، تنوع و کیفیت در عرصه ترجمه بوده است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه بخش قابل توجهی از زیست بشر کنونی در فضای مجازی ترسیم می‌گردد، یادآور شد: نهادهای دینی از منظر اسلامی باید موضع خود را در قضیه مهم اجتماعی فضای مجازی روشن نمایند؛ البته در سال‌های اخیر گام‌های خوبی هم در این مسیر برداشته شده است.

رئیس پژوهشگاه بین‌المللی المصطفی (ص) مطالعه و فهم دقیق از فضای مجازی، تبیین دقیق مسئله و ترسیم فضای مجازی مطلوب و بهره‌گیری بایسته از ظرفیت نوین را از الزامات حرکت در این مسیر دانست و یادآور شد: جشنواره شیخ طوسی تلاش داشته تا با تولید آثار علمی گامی عالمانه در مسیر فهم روشن، معرفی دقیق، ترسیم درست فضای مجازی و چالش‌های این مسیر داشته باشد.

وی افزود: علاوه بر فراخوان و دریافت مقالات پیش نشست‌هایی هم در بخش‌ها و مراکز مختلف المصطفی برگزار شده است؛ این موضوع از نگاه فقهی و معارفی در حوزه‌های سیاسی و حاکمیتی ترسیم شده و جریان‌های فعال در این بستر مورد رصد قرار گرفته‌اند.

حجت الاسلام والمسلمین رضایی با اشاره به اینکه پیش نشست‌ها عامل و انگیزه‌ای برای تأمل دانش پژوهان و پژوهشگران در حوزه قلم زنی و تولید اثر بوده‌اند گفت: پیش از روز اختتامیه پنل‌های تخصصی برگزار و در روز اختتامیه ضمن ارائه گزارش پنل ها برترین پژوهشگران تقدیر خواهند شد.

وی با بیان این که علی رغم هزینه‌های بالای چاپ و نرسیدن بخشی از آثار به این مرحله، مجموعه آثار جشنواره در دو بخش به حدود ۳ هزار اثر رسیده است.

رئیس پژوهشگاه بین‌المللی المصطفی (ص) با اشاره به جزئیات برگزاری مراسم اختتامیه بیست و سومین جشنواره پژوهشی شیخ طوسی گفت: در هر دوره‌ای از شخصیت‌های برجسته علمی برای سخنرانی و اعطای جوایز بهره مند می‌شویم که برای این دوره از اختتامیه امسال آیت الله حسینی بوشهری عضو شورای امنای جامعة المصطفی و رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و حجت الاسلام والمسلمین قمی معاون بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری بهره مند خواهیم شد.

وی زمان برگزاری اختتامیه جشنواره را ۵ اسفند ۱۴۰۰ از ساعت ۹ صبح تا اذان ظهر اعلام کرد و افزود: این مراسم در سالن قدس مجتمع جامع امام خمینی (ره) المصطفی برگزار، ۳ مقاله برتر در این روز ارائه و از نفرات برتر تقدیر می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha