یکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ |۹ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 16, 2024
حجت الاسلام محمد علی لیالی

حوزه/ عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی گفت: رفتار و کردار محبت آمیز و کریمانه، محور سیره اخلاقی پیامبر اعظم(ص) است.

حجت الاسلام و المسلمین محمدعلی لیالی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه با بیان اینکه امروز جامعه بشری به شدت تشنه دریافت و عمل به آموزه‌های ناب دینی به خصوص از منظر سیره اخلاقی رسول الله (ص) به عنوان"خُلق عظیم" و "اُسوه حسنه" است، ابراز داشت: چنانچه می‌خواهیم که حقیقتاً سبک زندگی درست و متعالی داشته و بدین وسیله به سعادت دنیا و آخرت دست یابیم، راهش پیروی از سیره و سبک زندگی پیامبر اکرم (ص) و دیگر حضرات معصومین (ع) است و اینکه به ویژه به اخلاق نبوی و علوی تمسک بجوییم.

وی افزود: دنیایی که در آن زندگی می‌کنیم با همه زیبایی‌های ظاهری و جاذبه‌هایی که دارد، در نهایت محکوم به تباهی و نابودی است و ما برای کسب سعادت و عاقبت به خیری ناگزیر از این هستیم که به قرآن و عترت پناه برده و از ثقلین الگو بگیریم.

این محقق و پژوهشگر حوزوی، همچنین با اشاره به اینکه ابعاد زندگانی رسول الله (ص) در عرصه‌های فردی و اجتماعی، برای همه بشریت و از جمله مسلمین عالم، بهترین و کامل‌ترین الگوست، گفت: به تعبیر قرآن کریم، ایشان اُسوه حسنه است و در دنیایی که هر کسی به دنبال الگویی است و یکی به بازیگران و هنرمندان دل می‌بندد و دیگری به ورزشکاران و فوتبالیست‌ها، از نگاه قرآن و بر اساس کلام خدای متعال، پیامبر اکرم (ص) اُسوه حسنه است که الگوگیری از ایشان ضامن سعادت دنیا و آخرت ماست.

وی خاطرنشان کرد: پیامبر اعظم (ص) امور زندگی خویش را به چند بخش تقسیم کرده بودند؛ بخشی را به خانواده اختصاص داده و بخش دیگری را به رابطه خود با خداوند و مسائل عبادی و مناجات اختصاص داده بودند و بخش دیگری را نیز به رسیدگی به کار مردم و تدبیر امور.

این استاد حوزه، افزود: همین مسئله ثابت می‌کند برخلاف عده‌ای که به بهانه مسئولیت‌های اجتماعی و کاری از امور خانوادگی و بحث عبادات و مناجات با خدا تا حدودی غافل می‌شوند، پیامبر (ص) با همه مشغولیت‌هایی که داشتند به هیچ وجه از رسیدگی به امور فردی و عبادی و خانوادگی غافل نمی‌شدند.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی ادامه داد: حضرت رسول (ص) همچنین بخشی از اوقات شریف روزانه خویش را به رسیدگی به امور خانه و خانواده اختصاص می‌دادند و این مهم نیز نشان می‌دهد که ما نباید از امور مربوط به خانواده غافل بمانیم، چرا که بر اساس آموزه‌های الهی و تعالیم نبوی، خانواده رکن رکین جامعه است.

وی اضافه کرد: حقیقتاً چنانچه از منظر عاطفی و رفتاری به خانواده رسیدگی نشده و به مشکلات آن توجه نشود، چه بسا این کانون محوری از هم بپاشد، کما اینکه یکی از معضلات امروز جهان غرب این است که بنیان مرصوص خانواده ندارند و در آنجا تقریباً از هم پاشیده شده است.

حجت الاسلام و المسلمین لیالی همچنین اظهار داشت: در بُعد اجتماعی پیامبر اکرم (ص) در برخورد با مردم نیز با اخلاق والا و کریمانه رفتار می‌کرد تا آنجا که قرآن درباره ایشان می‌فرماید که دارای خُلق عظیم است. این همه اذیت و آزار و توهین‌هایی که به پیامبر شد اما ایشان نسبت به همه اینها واکنشی که نشان داد، همه اش نشان از گذشت و ایثار و بزرگواری بوده است تا آنجا که وقتی مطلع شد که پیرمرد غیرمسلمانی که به ایشان توهین کرده، مریض احوال است به خانه اش رفت و آن فرد خجالت زده شد و به پیامبر ایمان آورد.

وی افزود: در ابعاد اجتماعی آنچه می‌تواند دانه‌های تسبیح جامعه را به هم متصل کند، ارتباط خوب و با محبت و لطف افراد به یکدیگر است، چنان که امیرالمومنین (ع) خطاب به مالک اشتر می‌فرماید که با مردم با لطف و محبت و رأفت عمل کن تا با محبت دل‌های آنان را به سوی خود و خدایت جلب کنی.

این استاد حوزه و دانشگاه تأکید کرد: در حکومت شیطانی و حیوانی، بداخلاقی و زشت کرداری وجود دارد و حال آنکه در حکومت رحمانی و الهی، اخلاق حسنه و رحمت و رأفت و محبت، مطرح است و پروردگار متعال خطاب به پیامبر نیز می‌فرماید که اگر تو، انسان خشن و تندی بودی، انسان‌ها اطرافت جمع نمی‌شدند.

وی همچنین گفت: پیامبر اکرم (ص) وقتی با مردم و در میان مردم بود برای ایشان فرقی نمی‌کرد که کجای مجلس قرار بگیرد و لذا افراد غریبه وقتی وارد جلسه می‌شدند، حضرت را نمی‌شناختند، کما اینکه در سلام کردن نیز بر همه سبقت می‌گرفت و با همه اقشار و سنین جامعه بر اساس لطف و محبت رفتار می‌کردند.

این استاد حوزه، افزود: اساساً بر پایه آیات نورانی قرآن مجید، از ویژگی‌های جامعه دینی و اسلامی این است که مؤمنان با یکدیگر با لطف و مهربانی رفتار کرده و با کفار و دشمنان شدید و قاطع هستند و سیره امام و رهبری و بزرگان ما نیز این گونه بوده که در برابر ابرقدرت‌های شرق و غرب قاطع بوده اما در بین خودی‌ها با لطف و مهربانی عمل می‌نمودند، کما اینکه جذب حداکثری در داخل سیره مورد تأکید مقام معظم رهبری است.

وی در خاتمه بیان داشت: مدیران و مسئولان جامعه ما اگر می‌خواهند به معنای حقیقی کلمه به سیره خاتم الانبیا (ص) تأسی کنند، می‌بایست نقطه قوت کارشان ارتباط محبت آمیز با مردم باشد و اینکه با آنها تندی و پرخاشگری نکرده و همیشه حوصله شنیدن مشکلات و درد دل‌های آنها را داشته باشند و در ضمن همه سعی و تلاششان را بر حل این مشکلات و گرفتاری‌ها متمرکز کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha