پنجشنبه ۱۰ خرداد ۱۴۰۳ |۲۲ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 30, 2024
مسابقه

حوزه/ مسابقه قرآنی بهار مهدوی همه روزه از سوی «مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه های علمیه» برگزار می شود، علاقه مندان می توانند در این مسابقه با جایزه «هر روز سه نفر، نفری ۱۱۰ هزار تومان» شرکت نمایند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، مسابقه قرآنی بهار مهدوی همه روزه از سوی «مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه های علمیه» برگزار خواهد شد و علاقه‌مندان می توانند در این مسابقه با جایزه «هر روز سه نفر، نفری ۱۱۰ هزار تومان» شرکت نمایند.

* صوت مسابقه ۷ اردیبهشت:

* خلاصه‌ای از صوت:

💠 «لَوْ تَزَیَّلُوا لَعَذَّبْنَا الَّذینَ کَفَرُوا مِنْهُمْ عَذاباً أَلیما»: «اگر [کافر و مؤمن‏] از هم متمایز می‏شدند، قطعاً کافران را به مجازات دردناکی عذاب می‏کردیم!» (فتح/٢۵)

➖ در این آیه، خداوند به سنّت «تزایل» به معنای «ضرورت جدا شدن کامل دو گروه کافر و مؤمن از هم»، اشاره می‌نماید، و آن را یکی از دلایل تأخیر در نزول عذاب الهی بر کافران می‌داند!

➖ مفسرین بنا بر روایات اهل‌بیت عصمت و طهارت (ع)، این آیه را از «آیات المهدی»، و «تزایل» را یکی از دلایل تأخیر در ظهور امام زمان (عج) دانسته‌اند!

➖ در روایتی آمده که خدمت امام صادق (ع) عرض کردیم: «آیا امیرالمؤمنین (ع) در راه دین خداوند، نیرومند و شجاع نبودند؟» حضرت فرمودند: «آری»؛ عرض شد: «پس چرا (بعد از رحلت نبی اکرم) گروهی بر ایشان غلبه کردند و حضرت از (حق مسلّم) خودشان در برابر آن‌ها دفاع نکردند؟ امام فرمودند: «یکی از آیات قرآن، مانع این کار شد!» و سپس آیه ٢۵ سوره فتح را تلاوت کرده و ادامه دادند: «خداوند در میان فرزندان کفّار و منافقان، مؤمنانی را قرار داده بود و آن حضرت بنا نداشتند تا زمانی‌که آن فرزندان به دنیا بیایند با آن‌ها بجنگند... و سپس اضافه نمودند: «درباره قائم ما اهل‌بیت نیز چنین است و آن حضرت، زمانی ظهور خواهند کرد که مؤمنانی که در نسل کفّار هستند، متولّد شده باشند! آنگاه آن حضرت قیام کرده و کافران را نابود می‌نمایند!» (کمال الدین، ج۲، ص۶۴۱)

➖ یکی از فلسفه‌های طولانی شدن غیبت امام عصر (عج)، جاری شدن سنّت «تزایل» است؛ تا حتی در نسل و صلب دشمنان امام زمان نیز، نور مؤمنی باقی نماند.

* سؤال:

مفسرین طبق آیه ٢۵ سوره فتح، و روایات تفسیری اهل‌بیت عصمت و طهارت (ع)، «سنت تزایل» را به چه معنا دانسته‌اند؟

1. ضرورت جدا شدن کامل دو گروه مؤمن و کافر از یکدیگر؛
2. به دنیا آمدن مؤمنانی که در صلب کافران هستند؛
3. هر دو مورد صحیح است.

شرکت کنندگان، پاسخ مسابقه را تا ساعت ۲۳ امشب به اینجا ارسال نمایند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha