جمعه ۱ تیر ۱۴۰۳ |۱۴ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 21, 2024
کتاب ولایت و انسان سازی

کتاب «ولایت و انسان سازی» برگرفته از بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی، تألیف حجت الاسلام اسماعیل فخریان، به طلاب مدرسه علمیه حضرت زینب سلام الله علیها بوشهر معرفی شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از بوشهر، ملیحه منصوریان معاون پژوهش مدرسه علمیه حضرت زینب سلام الله علیها بوشهر، کتاب «ولایت و انسان سازی » تألیف حجت الاسلام اسماعیل فخریان را به صورت خلاصه به طلاب و علاقه مندان کتاب و کتابخوانی معرفی کرد.

خلاصه کتاب به شرح زیر می باشد:

براساس این کتاب جامعه، مهم‌ترین و تأثیرگذارترین گذرگاه رشد انسان است. هر قدر محیط و قوانین یک جامعه بیشتر منطبق بر فطرت آدمی باشد، به همان میزان شکوفایی استعدادهای بی‌پایان انسان‌ها نیز فزونی می‌یابد.

از این نظر که انسان‌ها ناگزیر از زندگی جمعی و اجتماعی هستند، پس باید فضای زندگی جمعی انسان‌ها را جوری ساخت و مدیریت کرد که بتوانند در این محیط، پله‌های تکامل انسانی را طی کنند.

دین به عنوان «یگانه مرجعِ بی‌نقص در راهنمایی بشر» تمام لوازم، شرایط و ابزار ساخت یک جامعه الهی را بیان کرده و این قوانین را در قالب «کتاب» به انبیا داده تا بیایند و جامعه‌ای در خورِ شأن انسان بسازند.

بعد از انبیا، اولیای الهی نیز متکفّل همین وظیفه خطیر بوده و مأمور به دستگیری از انسان‌ها در قالب ایجاد یک نظام و جامعه اسلامی می‌باشند.

بر اساس قاعده امامت، خداوند متعال در عصر غیبتِ حضرت حجة‌بن‌الحسن‌المهدی (عج) انسان‌ها را بی راهنما و رهبر رها نکرده، بلکه ولایت خود را به فقهای عظیم‌الشأن اسلام اعطا کرده تا ایشان خط انبیا و امامان معصوم را ادامه دهند. در عصر غیبت وظیفه ولی‌ّ‌فقیه، همان وظیفه انبیا و ائمه(ع)، یعنی انسان‌سازی است.

در بخشی از این کتاب آمده است:

حدود ولایت و حاکمیت فقیه همان حدود فقه است. تا هر جای زندگی بشر که فقه اسلامی، یعنی احکام الهی گسترده است، ولایت و حاکمیت فقیه هم تا همانجا گسترده است و چون می‌دانیم که فقه اسلامی هیچ امری از امور زندگی بشر را از حکم الهی بیرون نمی‌داند و همه مسائل سیاسی، اقتصادی، فردی و اجتماعی مشمول حکم الهی است، پس حاکمیت ولی‌فقیه هم شامل همه امور فردی، امور اجتماعی، امور سیاسی، امور اقتصادی، امور نظامی، امور بین‌المللی و همه چیزهایی است که در قلمرو حکم اسلامی و شرعی است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha