شنبه ۲ تیر ۱۴۰۳ |۱۵ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 22, 2024
کشاورز

حجت الاسلام کشاورز با اشاره به اینکه موضوع سلسله جلسات ما جهل و انواع آن است گفت: جهلی به نام جهل شیرین داریم که داشتن آن در زندگی مفید بوده،  البته این برخلاف جهل مقدس است.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، حجت الاسلام مهدی کشاورز، شامگاه چهارشنبه در مراسم عزاداری هیئت رهپویان وصال در مدرسه علمیه امام صادق(ع)چهارباغ اصفهان بابیان اینکه فضائل و رذائل اخلاقی مقوله های نسبی هستند و دین این حد و مرز را مشخص می کند، اظهار کرد: چه بسا یک جاهایی نباید صداقت داشت و یا در زمان ها و مکان هایی تکبر داشتن خوب است.

وی با اشاره به اینکه موضوع سلسله جلسات ما جهل و انواع آن است گفت: جهلی به نام جهل شیرین داریم که داشتن آن در زندگی مفید بوده، البته این برخلاف جهل مقدس است.

کارشناس دینی تصریح کرد: جهل شیرین بر سه نوع هست، جهل آرامش، جهل رویش و جهل آزمایش که هر سه نوع جهل در مقابل علم و آگاهی است.

وی اذعان کرد: از مصادیق جهل شیرین آرامش می توان به ندانستن تاریخ مرگ انسان و یا بهشتی و جهنمی بودن خود اشاره کرد، همچنین یکی از مواردی که باعث تمرکز و توجه در نماز می شود، کنترل ذهن بوده که با ندانستن هر چیز و در اصطلاح شلوغی ذهن حاصل می شود، قرار بر این نیست ما نسبت به همه چیز علم داشته باشیم.

حجت الاسلام کشاورز ادامه داد: جهل رویش، جهل نوع دوم است، یعنی جهل و ندانستنی هایی که باعث رویش انسان می شود. در روایت از امام صادق(ع)هست که می فرمایند ما صبر می کنیم و شیعیان ما بیشتر صبر می کنند، در ادامه روایت می فرمایند، چون ما ائمه اطهار نسبت به آنچه می دانیم صبر می کنیم و شیعیان ما به آنچه که از آینده نمی دانند، صبر می کنند.

وی تاکید کرد: اینکه شما ندانید چه آینده ای در انتظار شما هست و به دیگران به هر نحو کمک کنید، باعث رویش و رشد شما می‌شود.

کارشناس دینی خاطرنشان کرد: جهل نوع سوم، جهل شیرین آزمایش است؛ سخت ترین و پیچیده ترین آزمایشی که خداوند از انسان می گیرد، آزمایش ولایت مداری است، خاصه زمانی که ولی خدا فرمایشی می فرماید و آن با عقل و محاسبات ما سازگار نیست و ما باید اجرا کنیم. البته این بدان معنی نیست که عقل در دین تعطیل باشد، کار عقل، هدایت انسان تا پشت درب ولی خدا است.

حجت الاسلام کشاورز ابراز کرد: سکوت امام سجاد(ع) در مقابل یزید که امام حسین(ع) را شهید کرد، صُلح امام حسن(ع)، قبول ولایت عهدی امام رضا(ع) همگی آزمایش های الهی است که حکمت آن فراعقلی است.

وی با بیان اینکه از مصادیقی که جهل نسبت به حکمت عملش برای مردم آزمایش بود، نحوه برخورد امام علی(ع) با ایجاد کننده جنگ جمل و باعث و بانی ۱۸هزار کشته بود، گفت: این نحوه‌ی برخورد ولی خدا، سوال مردم از ائمه اطهار تا زمان امام جواد(ع) بود.

کارشناس مذهبی با تاکید براینکه در زبان عرب، برای جملات طولانی کلید واژگانی مشخص می کنند، عنوان کرد: آیه شش سوره احزاب، به دلیل تکرار زیاد در بین اعراب با کلید واژه «اولی» کدگذاری شده بود، طبق این آیه نبی و ولی خدا در همه عرصه ها بر مسلمین و بشریت اولی بوده و مدیریت و رهبری تنها یکی از شئون ولی خدا است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha