یکشنبه ۴ شهریور ۱۴۰۳ |۱۹ صفر ۱۴۴۶ | Aug 25, 2024
تدین

حوزه/ یک کارگردان و نویسنده تئاتر گفت: تعریفی که امروز از تئاتر دینی در کشورمان وجود دارد جامع نیست چون تنها یک بخش از این شکل نمایش را در بر می‌گیرد.

سید علی تدین، کارگردان و نویسنده تئاتر در گفت‌وگو با خبرگزاری حوزه، اظهار کرد: تعریفی که از تئاتر دینی در هنر این سرزمین وجود دارد دقیق نیست چون ما تنها یک شکل از نمایش دینی را به کل این معنا اختصاص می‌دهیم. تئاتر دینی از نگاه من به آثاری گفته می‌شود که در آن همه ادیان مد نظر قرار می‌گیرد.

وی افزود: تئاتر دینی زیر شاخه‌هایی دارد یکی از این بخش‌ها نمایش مذهبی است در نمایش مذهبی فقط آموزه‌های اسلامی مد نظر قرار می‌گیرد. برای مثال در نمایشی که موضوع آن غدیر یا عاشوراست ما یک نمایش مذهبی را مدنظر قرار داده‌ایم اما وقتی در تئاتری به قصه حضرت ابراهیم (ع) یا حضرت موسی (ع) می‌پردازیم آن کار را باید نمایشی دینی نامید.

این کارگردان در پاسخ به این سوال که نمایش عاشورایی چه شاخصه‌هایی دارد، گفت: تئاتر عاشورایی ظاهراً گونه‌ای از نمایش است که در آن رویدادهای عاشورا مدنظر قرار می‌گیرد البته این رویکرد در جای خود صحیح است اما تنها نگاه به عاشورا نیست عاشورا معنی عظیمی دارد که ما از آن غافل هستیم. امام حسین (ع) بیش از ۵۰ سال عمر دارد اما آیا ما به همه بخش‌های زندگی ایشان پرداخته‌ایم؟ به نظرم تصویرگری از هر بخش از زندگی این امام می‌تواند اثری عاشورایی محسوب شود.

وی با بیان اینکه تئاتر عاشورایی مختص به گروه یا قشری خاص نیز تأکید کرد: متاسفانه انحصارگرایی که در این رابطه وجود دارد نمایش عاشورایی را به حاشیه رانده است درصورتی‌که به نظرم تنها شرط برای ساخت یک اثر عاشورایی عشق به امام حسین (ع) است برای همین اگر بخواهیم تنها آدم‌های خاص را بانی تولید نمایش‌های عاشورایی کنیم مطمئن باشید این شکل از نمایش رونق نخواهد یافت.

تدین در انتهای سخنانش تصریح کرد: یکی از شروط دیگر موفقیت نمایش عاشورایی نواندیشی در این حوزه است یعنی اجازه دهیم نویسندگان با زاویه دید جدیدی به این دست موضوعات نگاه کند البته برای اینکه تحریفی پیش نیاید نویسنده یا کارگردان می‌تواند از مشاوره کارشناسان خبره مذهبی در کارش بهره ببرد. مطلب بعدی اینکه نمایش عاشورایی مختص به مناسبت‌های خاص نیست بلکه در طول ایام سال باید چنین کارهایی روی صحنه رود تا مردم به سمت این دست تولیدات گرایش پیدا کنند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha