چهارشنبه ۶ تیر ۱۴۰۳ |۱۹ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 26, 2024
مدیریت حوزه علمیه خواهران مازندران

حوزه/ معاون پژوهش مدرسه علمیه ریحانة الرسول(س) نکا گفت: احکام حجاب به‌ صورت تدریجی نازل شد؛ زیرا مردمی که پوشش اندک جزء فرهنگشان بود، باید به‌صورت تدریجی به حجاب تمایل پیدا می کردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در مازندران، خانم سمیه آخوندی، معاون پژوهش مدرسه علمیه ریحانة الرسول(سلام الله علیها) نکا، در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه از برگزاری نشست علمی با موضوع"بررسی سیر تاریخی وجوب حجاب در صدر اسلام، با نگاهی به شأن نزول آیات حجاب" در راستای تقویت علمی طلاب و پاسخ به شبهات پیرامون آن، در این مدرسه خبر داد.

وی ادامه داد: با توجه به مستندات تاریخی در زمینه فرهنگ پوشش در زمان صدر اسلام، محققان، دو دیدگاه را مطرح کرده‌اند، اول، پدیده برهنگی که معلول عواملی همچون فقر و شرایط جغرافیایی سرزمین حجاز بود؛ دوم، پوشش نسبی رایج بین اشراف که با قشر متوسط جامعه متفاوت بود، پوشش متوسط جامعه در مردان شامل دو تکه پارچه ندوخته با عنوان «ازار» و «ردا» و زنان نیز لباسی نیمه برهنه به نام «درع» داشتند.

آخوندی تأکید کرد: احکام حجاب به‌ صورت تدریجی نازل شد، زیرا مردمی که پوشش اندک جزء فرهنگشان بود، باید به‌صورت تدریجی به حجاب تمایل پیدا می کردند، لذا در ابتدا آیات ۳۲ و ۳۳ سوره مبارکه احزاب، ویژه همسران پیامبر گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله) نازل شد و بعد از آن در آیه ۵۹ سوره مبارکه احزاب، خداوند ضرورت پوشش و حجاب را با بیان دلیل، امری لازم برای زنان مؤمن معرفی و چگونگی رعایت پوشش در برابر نگاه‌های آلوده را بیان کرد و در مرحله سوم در آیه ۳۱ سوره مبارکه نور، حجاب را بر تمام زنان مؤمن واجب دانست.

وی خاطرنشان کرد: در این زمینه روایات فراوانی داریم که در کتب حدیثی شیعه و برخی از آن‌ها در ارتباط با تفسیر آیات ذکرشده و برخی هم حکم زنان سالخورده را در نحوه پوشش و استثناء آن‌ها در حدود پوشش بیان می‌کنند.

معاون پژوهش نکا بیان کرد: پوشش در اسلام از قوانین ضروری برای همه مسلمانان است و در جامعه فعلی ما نیز یک قانون اجتماعی است که رعایت آن بر همگان واجب بوده، اما بی‌گمان پذیرش آن در جامعه نیازمند بسترسازی و کار فرهنگی می باشد.

انتهای پیام ۳۱۳/۴۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha