جمعه ۸ تیر ۱۴۰۳ |۲۱ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 28, 2024
تصاویر/ دیدار و گفت و گو طلاب حوزه علمیه بناب با حجت الاسلام و المسلمین مسعود عالی

کارشناس مذهبی گفت: صفت حسن ظن، خیر دنیا و آخرت را برای انسان در پی دارد و بسیار در زندگی و در حالات انسان اثرگذار است، چرا که انسان هیچ گاه ناامید و افسرده نمی شود و نشاط خود را از دست نمی دهد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، حجت الاسلام و المسلمین مسعود عالی ظهر امروز در سلسله جلسات معنوی حرم حضرت زینب (س) خواهر امام رضا (ع) در اصفهان با عنوان ویژه برنامه «یک ظهر بهاری» با اشاره به این که یکی از آسیب هایی که می تواند پیوندهای مومنانه را به هم بزند و صمیمت و صفا را بین مومنین و خانواده از بین ببرد سوء ظن می باشد اظهار داشت: سه گونه سوء ظن وجود دارد، یک مورد سوء ظن به خدای متعال است که بدترین صفتی است که اگر فردی دچار آن باشد و خدا را ظالم بداند زمینه کفر و قطع ارتباط با خدا را فراهم می کند.

وی افزود: فردی که به خدا بدبین است طبیعتا از خدا چیزی نمی خواهد و در رحمت به روی آن بسته می شود، در نقطه مقابل سوء ظن، حسن ظن به خدا است که بهترین صفت می باشد و به تعبیر پیامبر اکرم(ص) " اُعْطِیَ مُوْمِنُ قَطَّ خَیْرَ الدُّنْیا وَالآْخِرَةِ، اِلاّ بِحُسْنِ ظَـنِّهِ بِاللّه عَزَّوَجَلَّ "/ خیر دنیا و آخرت را به مؤمنی ندهند مگر به سبب حسن ظن وامیدواری او به خدا.

کارشناس مذهبی با بیان این که اگر انسان حسن ظن به خداوند داشته باشد کیمیا به دست آورده است گفت: حسن ظن به خدا در این است که انسان این خوش گمانی را داشته باشد که خداوند متعال به بنده خود بدی نمی کند، چرا که اگر همه عالم مومن باشند خداوند منفعتی نمی برد و اگر همه عالم نیز کافر باشند خدا ضرری نمی کند.

وی اضافه کرد: صفت حسن ظن، خیر دنیا و آخرت را برای انسان در پی دارد و بسیار در زندگی و حالات انسان اثرگذار است، چرا که انسان هیچ گاه ناامید و افسرده نمی شود و نشاط خود را از دست نمی دهد و همواره راضی و صابر است و در سختی ها متوکل بر خدا است.

عالی با تاکید بر این که حسن ظن به خداوند در حالات درونی و بیرونی انسان تاثیرگذار است تصریح کرد: از جهت بیرونی فردی که حسن ظن به خدا دارد زندگی بیرونی آن کاملا تغییر می کند ، هم چنان که در روایت است که امام رضا(ع) از قول خدای متعال فرمود " أَنَّ اَللَّهَ تَعَالَی قَالَ أَنَا عِنْدَ ظَنِّ عَبْدِی بِی فَلاَ یَظُنَّ بِی إِلاَّ خَیْراً " من طبق گمان بنده مومن با آن رفتار می کنم اگر به من خوش گمان باشد با آن خوب رفتار می کنم، این به آن معنا است که خداوند مقدرات را به نفع بنده مومن رقم می زند و اگر به خداوند بدگمان باشد با آن بد برخورد می کند.

وی خاطر نشان کرد: در حسن ظن تنها حالات درونی انسان تغییر نمی کند، بلکه بیرون انسان نیز تغییر می کند و مقدرات انسان تغییر می یابد.

عالی، حسن ظن به خدا را در تعیین سرنوشت انسان در آخرت دخیل دانست و گفت: از همین رو است که در توصیه های دینی و در روایات ما زیاد آمده است که مومن باید فال خیر در کارهای خود بزند و از فال بد زدن پرهیز کند، یعنی بدبین نباشد، هم چنان که پیامبر اکرم(ص) فرمود: " تفالوا بالخیر تجدوه " فال خوب بزنید همان را می یابید.

وی افزود: توصیه کرده اند حوادثی که در اطراف انسان رخ می دهد نسبت به آنها فال خوب زده شود، زیرا فردی که فال خوب می زند مشخص است که به خداوند حسن ظن دارد و کارها را در دست خدا می بیند.

استاد حوزه با اشاره به توصیه ائمه اطهار(ع) در پرهیز از فال بد زدن در امور و حوادث روزمره گفت: از سوی دیگر گفته اند که فال بد نزنید و امام صادق(ع) نیز در روایتی می فرمایند: " الطِّیَرَةُ شِرْکٌ " فال بد شر است، زیرا پشت آن بدبینی به خدا است، یعنی گویا این عالم کسی را ندارد که آن را اداره نماید.

عالی، نفوس بد و توجه برخی افراد به سحر و طلسم را از سوءظن آنها به خداوند عنوان کرد و گفت: برخی بسیار نفوس بد می زنند و یا اظهار می کنند که آنها را سحر و طلسم کرده اند، در حالی که خود جایی کم گذاشته اند یا فرهنگ جامعه مشکلی داشته که این مسئله را برای آنها به وجود آورده است و اتفاقا افرادی که این چنین فکر می کنند به دست شیطان بهانه می دهند و مشکل آنها را بیشتر می کند، در حالی که باید به خدا توکل کنند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha