جمعه ۸ تیر ۱۴۰۳ |۲۱ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 28, 2024
مسجد دهدشتی بوشهر

حوزه/ مسجد دهدشتی، دارای بافت قدیمی و فرسوده بوده که طی سالیان، مورد بازسازی قرار گرفته و به شکل مساجد امروزی درآمده است. نمای داخلی با کاشی ‌های زیبا و رنگارنگ ساخته شده که چشم‌ نواز است. نمای بیرونی مسجد نیز به صورت معماری نو ساخته شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از بوشهر، مساجد در استان بوشهر قدمتی تاریخی دارند و احداث برخی از آنها بیش از چند قرن پیش برمی گردد. شهرت برخی مساجد بوشهر به گونه ای است که بخش مهمی از تاریخ این دیار هستند و حتی از آنها به عنوان یک آثار باستانی و محلی برای بازدید گردشگران و توریست ها در طول سال هستند. خبرگزاری حوزه قصد دارد در پرونده ای ویژه رسانه ای، به معرفی مساجد مهم استان بوشهر با هدف شناساندن بهتر آن به مخاطبان بپردازد.

مسجد دهدشتی بوشهر

مساجد چهارمحل قدیمی بوشهر در مجاورت با بافت قدیم و دریا، به عنوان عنصر مرکزی و نقطه ثقل بافت قدیم بوشهر مانند مرواریدی ارزشمند در چهار محله قدیمی دهدشتی، شنبدی، بهبهانی و کوتی می درخشند. در این میان مسجد دهدشتی که از مساجد تاریخی بوشهر است از اهمیت ویژه برخوردار است. مسجد دهدشتی، دارای بافت قدیمی و فرسوده بوده که طی سالیان، مورد بازسازی قرار گرفته و به شکل مساجد امروزی درآمده است. نمای داخلی با کاشی ‌های زیبا و رنگارنگ ساخته شده که چشم‌ نواز است. نمای بیرونی مسجد نیز به صورت معماری نو تعبیه شده است.

مسجد دهدشتی، در خیابان گمرک، بلوار دهقان در محله‌ی قدیمی دهدشتی در شهر بوشهر قرار دارد.

«مسجد دهدشتی» با یک و نیم قرن قدمت در دل بوشهر + عکس

سیر تاریخی و فرهنگی مسجد دهدشتی

متأسفانه یکی از بزرگ‌ترین اشکالات مساجد بوشهر، که مسجد دهدشتی نیز از این قاعده مستثنا نیست، این است که تاریخچه‌ مکتوبی درباره‌ مسجد، شامل سال ساخت، احداث مسجد، سبک معماری به طور دقیق و... وجود ندارند. تاریخ شفاهی موجود درباره‌ی مسجد نیز به تحریر در نیامده است تا سندی معتبر در اختیار باشد. اما طبق شنیده‌ها ۳۸۰ الی ۴۰۰ سال قدمت این مسجد است، اما در بازسازی انجام شده در دهه‌ی ۷۰ خورشیدی یک سنگ کشف شد که روی آن تاریخ احداث مسجد دهدشتی را سال ۱۲۵۵ هجری خورشیدی یعنی حدود ۱۴۷ سال پیش بیان کرده بود. در دوران انقلاب اسلامی، مسجد دهدشتی کانونی برای هم‌فکری بود که نخستین تظاهرات بوشهر را دربرگرفته بود. در دوران دفاع مقدس، مسجد دهدشتی مانند مساجد دیگر، مکانی برای پشتیبانی و خدمات برای رزمندگان بوده است. مسجد دهدشتی همواره محلی برای برگزاری مراسم دینی و مذهبی بوده است که مورد استقبال مردم قرار می‌گیرد.

«مسجد دهدشتی» با یک و نیم قرن قدمت در دل بوشهر + عکس

معماری مسجد دهدشتی

مسجد دهدشتی، دارای بافت قدیمی و فرسوده بوده است که طی سالیان، مورد بازسازی قرار گرفته و به شکل مساجد امروزی درآمده است. نمای داخلی با کاشی‌های زیبا و رنگارنگ ساخته شده است که چشم‌نواز است. نمای بیرونی مسجد نیز به صورت معماری نو تعبیه شده است.

پیشنهاد برای دیدن مسجد دهدشتی

اگر روزی به محله‌ی دهدشتی آمدید، می‌توانید از مسجد دهدشتی دیدن فرمایید و نمازی را در داخل مسجد بخوانید که بسیار دلچسب است. هنگامی که از مسجد خارج می‌شوید، اگر مسیرتان به سمت شمال غربی شهر است، در سر راه خود می‌توانید از مسجد جمعه‌ بوشهر هم بازدید کنید که با پای پیاده حدود ۱۰ الی ۱۵ دقیقه با مسجد دهدشتی فاصله دارد.

مسجد دهدشتی بوشهر مسجد تاریخی و میزبان مراسمات سنتی سنج و دمام و سینه زنی بوشهر در ایام شهادت و محرم می باشد.

«مسجد دهدشتی» با یک و نیم قرن قدمت در دل بوشهر + عکس

لازم به ذکر است که بین محلات قدیمی بوشهر، تنها در محله دهدشتی، مراسم سنج و دمام برگزار می ‌شود و اکثر مردم محله برای نماز و سینه زنی و خواندن دعا در ایام مختلف به مسجد می آیند. در حال حاضر به جز ۶ خانواده هیچ یک از اهالی قدیمی در این محله زندگی نمی کنند. البته قسمت عمده آنها با توجه به تعلق خاطری که نسبت به مسجد و محله خود دارند برای نماز و مراسم مختلف از نقاط مختلف شهر به همین مسجد باز می گردند.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha