شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۵ شوال ۱۴۴۵ | May 4, 2024
پارسانیا

حوزه/عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: مرحوم دکتر افروغ، باور عمیقی به انقلاب اسلامی و تأثیر آن در گفتمان فکری و معرفتی داشت.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام و المسلمین حمید پارسانیا، عصر چهارشنبه طی سخنانی در مراسم بزرگداشت مرحوم دکتر عماد افروغ که به همت انجمن مطالعات اجتماعی حوزه در ساختمان انجمن های علمی حوزه برگزار شد، با اشاره به رویکردهای مختلف اساتید و کارشناسان علوم انسانی در غرب نسبت به مساله دین و ارتباط آن با جامعه مدرن ابراز داشت: برخی از اندیشمندان و متفکران غربی در حوزه جامعه شناسی و فلسفه به این مساله ورود پیدا کرده اند که اساساً اقتضای جهان مدرن در پذیرفتن یا عدم پذیرش دین چیست. البته در کشور ما به خصوص پس از انقلاب اسلامی، شخصیت هایی در حوزه علوم اجتماعی راجع به این قضایا ورود پیدا کردند که مشخص بوده علقه و دغدغه دین مدارانه داشته اند.

وی افزود: چه در غرب و چه در داخل ایران، دیدگاهی وجود داشته و دارد که اساساً جهان مدرن، هویت دینی ندارد و دینی هم که الآن مطرح است بیشتر ماهیت سکولار دارد، ضمن آن که عده ای نیز کوشیده اند که بگویند در عصر مدرن، دین هزینه زیست جدید شده است و لذا از این زاویه به بررسی موضوع با نگاه خودشان پرداخته اند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین گفت: ما البته طرح بحث امتناع امر دینی را با یک نوع ادبیات دینی هم در کشورمان داشته ایم و آن هم مربوط به این بوده که عده ای گفته اند هر پرچمی که قبل از ظهور برافراشته شود، محکوم به شکست است و باید منتظر بمانیم که همه دنیا را ظلم و جور پُر کند.

وی بیان داشت: در چنین فضایی، تلاش مرحوم دکتر افروغ برای حضور امر دینی در جهان امروز حائز اهمیت است و تأکید ایشان این بود که باید قائل باشیم ظرفیت در حوزه فرهنگ اسلامی برای بازخوانی این مسایل و گفت و گو پیرامون آن ها فراهم است.

این استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: مرحوم دکتر افروغ اعتقاد و باور عمیق به انقلاب اسلامی و تأثیر آن در گفتمان معرفتی و فکری داشت و از سویی معتقد به ظرفیت عظیم جهان اسلام و تشیع به خصوص از منکر حکمت ایرانی و شیعی بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha