یکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ |۹ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 16, 2024
حمله اسرائیل به کرانه باختری

حوزه/ اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

ایران همه گزینه‌ها را روی میز اپک گذاشت

نماینده ایران در هیئت عامل سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) گفت: اوپک‌پلاس برای تصمیم‌گیری درباره سیاست تولید خود همه گزینه‌ها را در نظر دارد.امیرحسین زمانی‌نیا که در غیاب جواد اوجی، وزیر نفت سرپرستی هیئت جمهوری اسلامی ایران را در صدوهشتادوششمین نشست عادی اوپک و سی‌وپنجمین نشست وزارتی اوپک‌پلاس به‌عهده دارد، (شنبه، ۱۳ خردادماه) پیش از آغاز برگزاری صدوهشتادوششمین نشست عادی این سازمان در وین به خبرنگاران گفت: درباره اینکه اعضای ائتلاف اوپک‌پلاس چه تصمیمی درباره آینده می‌گیرند تاکنون همه گزینه‌ها روی میز است. وی ادامه داد تولیدکنندگان بزرگ در اوپک در تصمیم‌ها اثرگذارند و این یک امر مسلم است.نشست ۱۸۶ وزیران نفت و انرژی اوپک در محل دبیرخانه دائمی این سازمان در وین و به ریاست آنتونیو اوبرو اوندو (Antonio Oburo Ondo)، وزیر صنعت، معدن و انرژی گینه استوایی برگزار می‌شود. جواد اوجی، وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران که قرار بود برای حضور در این دو نشست به وین سفر کند، به‌دلیل کسالت و مشغله کاری سفر برایش امکانپذیر نشد از این رو هیئت ایرانی به سرپرستی امیر حسین زمانی‌نیا، نماینده ایران در هیئت عامل اوپک در نشست ۱۸۶ اوپک و سی‌وپنجمین نشست وزارتی اوپک‌پلاس شرکت می‌کند. سی‌وپنجمین نشست وزارتی اوپک و غیر اوپک (اوپک‌پلاس) نیز با حضور سران هیئت‌های نمایندگی کشورهای عضو اوپک و غیر اوپک، دبیرکل اوپک و نمایندگان رسانه‌ها روز یکشنبه (۱۴ خردادماه) در ساعت ۱۵ و ۳۰ دقیقه به وقت تهران در دبیرخانه اوپک برگزار خواهد شد وزیران نفت و انرژی اوپک‌پلاس در قالب توافقنامه همکاری (Declaration of Cooperation) در سی‌وچهارمین نشست وزارتی خود (۱۳ آذرماه ۱۴۰۱) که به‌صورت ویدیوکنفرانس برگزار شده بود با توجه به شرایط بازار نفت تصمیم گرفته بودند بر توافق پنجم اکتبر (۱۳ مهر ۱۴۰۱) مبنی بر کاهش تولید روزانه ۲ میلیون بشکه‌ای تا پایان سال ۲۰۲۳ میلادی پایبند بمانند. پس از این تصمیم ۱۳ فروردین‌ماه ۱۴۰۲ بعضی از اعضای اوپک‌پلاس به‌طور ناگهانی و یک روز پیش از برگزاری چهل‌وهشتمین نشست کارگروه وزارتی نظارت بر توافق اوپک‌پلاس (JMMC) تصمیم گرفتند به‌طور داوطلبانه عرضه نفت خام خود را از یکم ماه مه ۲۰۲۳ (۱۱ اردیبهشت‌ماه) تا پایان سال در مجموع روزانه یک میلیون و ۶۶۰ هزار بشکه دیگر کاهش دهند. جمهوری اسلامی ایران هم‌اکنون در کنار کشورهای لیبی و ونزوئلا به‌دلیل تحریم از توافق کاهش عرضه نفت اوپک‌پلاس مستثنی است.

منبع: تسنیم

رژیم صهیونیستی آماده عملیات گسترده نظامی شد

روزنامه عبری زبان معاریو امروز شنبه گزارش داد که ارتش رژیم صهیونیستی خود را برای سناریوی افزایش عملیات‌های مقاومتی آماده می‌کند که به تبع آن مجبور به آغاز عملیات نظامی گسترده چند روزه در شمال کرانه باختری خواهد بود. این روزنامه اشاره کرد که این عملیات ممکن است در برخی مناطق از جمله بخش قدیمی شهر نابلس یا اردوگاه جنین که کانون اصلی هسته‌های مقاومت است، انجام گیرد. تال لیو رام تحلیلگر نظامی روزنامه معاریو بیان کرد که ارتش ممکن است هر لحظه تصمیم به آغاز عملیاتی نظامی در شمال کرانه باختری با هدف نابودی گروه‌های مسلح فلسطینی و مصادره سلاح‌های موجود در این منطقه بگیرد، بنابراین لازم است که نیروهای بی‌شماری فراخوانده شوند و در نتیجه احتمالاً چنین عملیاتی تلفات مالی زیادی هم به همراه داشته باشد. رام اظهار داشت که عملیات‌های نظامی ارتش رژیم صهیونیستی در کرانه باختری مرتبط با تعداد کشته‌های فلسطینیان خواهد بود و این یعنی احتمال ورود غزه به خط درگیری با ارتش رژیم صهیونیستی که در این صورت اوضاع بسیار پیچیده‌تر خواهد شد.

منبع: مهر

مصر دست به مقابله با اسرائیلی ها زد

به دنبال انتشار اخباری مبنی بر وقوع یک حادثه امنیتی و درگیری در مرزهای مصر و سرزمین‌های اشغالی، ارتش مصر در بیانیه‌ای به جزئیات این حادثه اشاره کرد.در بیانیه ارتش مصر در این باره آمده است: صبح شنبه ۳/۶/۲۰۲۳ یکی از نیروهای امنیتی مسئول تامین امنیت خط مرزی بین‌المللی عناصر قاچاقچی مواد مخدر را تعقیب کرد. ارتش مصر اعلام کرد: در جریان این تعقیب و گریز، پرسنل امنیتی مصر از مرز عبور کرده و به تبادل آتش پرداختند که منجر به کشته شدن ۳ نفر از نظامیان امنیتی اسرائیل و زخمی شدن دو نفر دیگر و همچنین جان باختن پرسنل امنیتی مصر در جریان تبادل آتش شد. در این بیانیه تاکید شده است که کار و تلاش برای انجام تمامی اقدامات برای جستجو، بازرسی و ایمن سازی منطقه و اتخاذ تدابیر قانونی در خصوص این حادثه ادامه دارد. در همین راستا، بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی نیز در سخنانی در واکنش به این درگیری اعلام کرد: حادثه مرز مصر استثنایی است و شامل همکاری امنیتی و همکاری مشترک اسرائیل و مصر در چارچوب حفظ امنیت در منطقه مرزی نیست. این اظهارات پس از آن بیان شد که ارتش رژیم اشغالگر تایید کرد که در جریان حادثه امروز در مرز مصر با سرزمین های اشغالی، سه نظامی صهیونیست به هلاکت رسیده اند و وزیر جنگ این رژیم به منظور ارزیابی اوضاع امنیتی، یک نشست با فرماندهان امنیتی برگزار کرده است. یک افسر پلیس مصری هم در جریان تبادل آتش در درگیری امروز در مرز این کشور با سرزمین های اشغالی به ضرب گلوله نظامیان صهیونیستی کشته شده است. سخنگوی ارتش صهیونیستی اعلام کرد که بر اساس گزارش های اولیه، در درگیری های امروز یک فرد مسلح به سوی صهیونیست ها تیراندازی کرده و نظامیان این رژیم هم تلاش کردند که او را دستگیر کنند، اما فرد مسلح کشته شد. منابع خبری اعلام کردند که این درگیری مسلحانه در نزدیکی گذرگاه «نیتسانا» در مرزهای مصر و سرزمین های اشغالی صورت گرفت. در همین حال، منابع صهیونیستی در گفت وگو با الجزیره اعلام کردند که در جریان این تبادل آتش، چند نظامی صهیونیستی هم زخمی شده اند. رادیو ارتش رژیم صهیونیستی گزارش داد که «یو آو گالانت» وزیر جنگ این رژیم به منظور ارزیابی اوضاع امنیتی در مرز سرزمین های اشغالی و مصر، یک نشست با فرماندهان امنیتی برگزار کرده است. همچنین گفته می شود که «یائیر لاپید» رهبر اپوزیسیون رژیم صهیونیستی به یک نشست امنیتی که قرار است «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر این رژیم در این خصوص برگزار کند، دعوت شده است. به گزارش منابع صهیونیستی، تمام شواهد نشان می دهد که این عملیات برنامه ریزی شده بوده و چند ساعت پیش از این حادثه امنیتی، یک عملیات قاچاق مواد مخدر انجام شده بود و به نظر می رسد که مجری این عملیات از فرصت استفاده کرده و با کشف نقاط ضعف نیروهای امنیتی رژیم صهیونیستی وارد سرزمین های اشغالی شده تا بتواند از فاصله نزدیک، نظامیان صهیونیست را هدف قرار دهد. منابع خبری از وقوع یک حادثه امنیتی غیرعادی در مرز سرزمین های اشغالی و مصر خبر دادند و اعلام کردند که در این حادثه چند نظامی صهیونیست کشته و زخمی شدند.

منبع: ایرنا

بورل برای تسلیح اوکراین وارد کره شد

جوسپ بورل اعلام کرد که به منظور گفت‌وگو در مورد تامین نیازهای اوکراین به مهمات، با وزیر دفاع کره جنوبی دیدار کرده است. این دیدار در حاشیه یک نشست امنیتی آسیایی موسوم به گفتمان شانگری‌لا در حالی برگزار شد که آمریکا و کشورهای عضو ناتو به کره جنوبی برای ارائه تسلیحات و مهمات به اوکراین فشار می‌آورند. کره جنوبی به عنوان تولید کننده بزرگ مهمات توپخانه‌ای به رغم افزایش فشار واشنگتن و اروپا تاکنون از ارسال کمک‌های تسلیحاتی مرگبار به اوکراین ممانعت کرده است. از دلایل امتناع سئول برای انجام این کار می توان به روابط تجاری با روسیه و نفوذ مسکو بر کره شمالی اشاره کرد. یون سوک یئول رییس جمهوری کره جنوبی در مصاحبه‌ای با رویترز در ماه آوریل در اظهار نظری که به نظر نشانه تغییر رویکرد این کشور در قبال جنگ اوکراین بود، گفت که در صورتی که اوکراین با حمله همه جانبه به شهروندانش مواجه شود، ممکن است پایبندی سئول به فقط ارائه حمایت مالی و انسانی، دشوار شود. روزنامه وال استریت ژورنال ماه گذشته گزارش داد که پس از شکسته شدن مقاومت سئول در قبال تسلیح اوکراین، صدها هزار خمپاره توپخانه کره جنوبی از طریق آمریکا در راه اوکراین هستند.

منبع: ایرنا

بایدن به افزایش سقف بدهی آمریکا رای مثبت داد

«جو بایدن» رییس جمهور آمریکا لایحه افزایش سقف بدهی دولتی این کشور را امضاء کرد. بر اساس اعلام این رسانه، کاخ سفید با انتشار بیانیه ای در این خصوص اعلام کرد که «بایدن» افزایش سقف بدهی دولت آمریکا را امضاء کرده است. به گزارش اسپوتنیک، سطح کنونی بدهی های دولت آمریکا از سطح فعلی ۳۱.۴ تریلیون دلاری در ژانویه فراتر رفت. وی پیشتر از تصویب لایحه افزایش سقف بدهی دولت آمریکا در مجلس نمایندگان این کشور استقبال کرده بود. جو بایدن در این خصوص گفته بود: تصویب لایحه افزایش سقف بدهی و کاهش هزینه در مجلس نمایندگان آمریکا، گامی قاطع برای جلوگیری از وقوع نخستین «نکول بدهی» یعنی پایان منابع مالی دولت آمریکا برای پرداخت صورت حساب‌های خود است. از مجلس سنا می‌ خواهم هر چه سریع‌ تر لایحه افزایش سقف بدهی را تصویب کنند تا من نیز بتوانم آن را تصویب کنم و به قانون تبدیل شود. گفتنی است که مجلس نمایندگان آمریکا چهارشنبه پیش توافقی را که بین «جو بایدن» رئیس‌جمهور و «کوین مک‌کارتی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا برای افزایش سقف بدهی این کشور قبل از ضرب‌ الاجل «نکول بدهی» در ۵ ژوئن به دست آمده بود، تصویب کرد. اعضای مجلس نمایندگان آمریکا چهارشنبه با ۳۱۴ رأی موافق در مقابل ۱۱۷ رأی مخالف قانون موسوم به «قانون مسئولیت مالی» را تصویب کردند. توافقی که بین بایدن و مک کارتی حاصل شد، شامل افزایش سقف بدهی ایالات متحده آمریکا به مدت دو سال در ازای اصلاحات مالی محدود، مانند بازپرداخت پول‌ های خرج نشده مقابله با ویروس کرونا و حذف بخشی از بودجه خدمات درآمد داخلی بوده است.

منبع: مهر

سیل شدید آنکارا را در بر گرفت

بارش باران و وجود طوفان خیابان‌های آنکارا را پیش از مراسم سوگند و تحلیف رجب طیب اردوغان خلوت کرد. بر اساس اعلام این رسانه، در آنکارا ساعت ۱۵:۰۰ به وقت محلی قرار بود مراسم سوگند اردوغان در پارلمان آغاز شود و پس از آن مراسم تحلیف، با حضور حدود ۲۲ نفر از سران کشورها، ۱۳ نخست وزیر، رؤسای مجالس و نمایندگان شماری از کشورها برگزار شود. این در حالی است که در پایتخت ترکیه بارش باران همراه با وزش باد شدید و در برخی نقاط تگرگ همراه شد. به دلیل هوای بد، جمعیت زیادی در خیابان‌ها حضور نداشتند.

منبع: مهر

حماس وارد قاهره شد

هیأتی بلندپایه از جنبش مقاومت اسلامی حماس به ریاست اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی این جنبش به دعوت رسمی مصر وارد قاهره شد. این هیأت متشکل از اسماعیل هنیه، صالح العاروری، خالد مشعل و روحی مشتهی است. جنبش حماس در بیانیه‌ای تاکید کرد که این هیئت در جریان سفر به قاهره با مسئولان مصری دیدار کرده و برخی مسائل سیاسی و میدانی را با آنان پیگیری و بررسی خواهد کرد. همچنین امروز،، زیاد النخاله دبیر کل جنبش جهاد اسلامی فلسطین ظهر شنبه به وقت محلی سوم ژوئن ۲۰۲۳ وارد قاهره پایتخت مصر شد. سفر النخاله به مصر به دعوت رسمی مصر و به منظور بررسی تحولات غزه و فلسطین است. این درحالی است که منابع فلسطینی پنجشنبه گذشته از سفر زیاد النخاله دبیر کل جنبش جهاد اسلامی فلسطین و اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس به مصر به منظور شرکت در گفتگوهای قاهره به دنبال دعوت مصر از جنبش جهاد اسلامی و حماس خبر داده بودند. این سفر با هدف گفتگو با مقامات سرویس اطلاعاتی مصر و مسئول پرونده فلسطین، برای بحث در مورد فرصت‌های تداوم آرامش در نوار غزه و مسائل دوجانبه انجام می‌شود. عصر دوشنبه گذشته نیز یک هیئت دولتی از رام الله به ریاست «محمد اشتیه» نخست وزیر تشکیلات خودگردان و شماری از وزرا وارد قاهره شد و جلسات مختلفی را با مقامات مصری از جمله «عباس کامل» وزیر اطلاعات کل و «مصطفی مدبولی» نخست وزیر مصر، «احمد ابوالغیط» دبیر کل اتحادیه عرب و شیخ «احمد الطیب» مفتی الازهر انجام داد. پیشتر گفته شده بود که این سفر با هدف گفتگو با مقامات سرویس اطلاعاتی مصر و مسئول پرونده فلسطین، برای بحث در مورد فرصت‌های تداوم آرامش در نوار غزه و مسائل دوجانبه انجام می‌شود. هیأت دولتی غزه نیز به ریاست «عصام الدعالیس» درباره مسائل اقتصادی با طرف مصری گفتگو خواهد کرد. دفتر رسانه‌ای جهاد اسلامی در خبری کوتاه و بدون ارائه جزئیات بیشتر نیز از چند روز گذشته اعلام کرده بود که هیئتی از این جنبش شامل اعضای دفتر سیاسی و تعدادی از رهبران بعد از ظهر پنجشنبه به قاهره عزیمت کردند. برخی منابع نیز اعلام کردند که «زیاد النخاله» دبیرکل جهاد اسلامی به این هیأت در قاهره ملحق خواهد شد. قرار است دفتر سیاسی جدید جنبش جهاد اسلامی برای توزیع پرونده‌ها و وظایف تشکیلاتی در قاهره تشکیل جلسه دهد. این هیئت قرار بود حدود دو هفته پیش به قاهره سفر کند، اما تجاوزات اخیر رژیم صهیونیستی به نوار غزه که با ترور سه تن از رهبران ارشد جنبش آغاز شد، آن را به تعویق انداخت. عصر دوشنبه گذشته نیز یک هیئت دولتی از رام الله به ریاست «محمد اشتیه» نخست وزیر تشکیلات خودگردان و شماری از وزرا وارد قاهره شد و جلسات مختلفی را با مقامات مصری از جمله «عباس کامل» وزیر اطلاعات کل و «مصطفی مدبولی» نخست وزیر مصر، «احمد ابوالغیط» دبیر کل اتحادیه عرب و شیخ «احمد الطیب» مفتی الازهر انجام داد.

منبع: مهر

اندونزی طرح پایان جنگ اوکراین را نوشت

دولت اندونزی امروز (شنبه) با هدف پایان دادن به جنگ اوکراین طرحی را شامل برگزاری همه‌پرسی با نظارت سازمان ملل در مناطق مورد مناقشه ارائه داد.«پروبوا سوبیانتو»، وزیر دفاع اندونزی این طرح را در نشست امنیتی «شانگریلا» در سنگاپور ارائه داد. وزیر دفاع اندونزی در بیان توضیحاتی در خصوص طرح پیشنهادی دولت متبوع خود، پیشنهاد کرد که طرفین در مواضع کنونی، جنگ را رها کرده و هر کدام ۱۵ کیلومتر عقب بروند تا بین آن‌ها «منطقه‌ای غیرنظامی‌شده» ایجاد شود. وی با بیان اینکه این منطقه باید توسط نیروهای صلح‌بان سازمان ملل متحد محافظت شود، خواستار برگزاری همه‌پرسی توسط این نهاد شد تا مشخص شود خواست اکثریت مردم مناطق مورد مناقشه چیست؟پرابوو گفت: پیشنهاد می‌کنم که در این نشست نوعی بیانیه داوطلبانه صادر کنیم که اوکراین و روسیه را به آغاز مذاکرات صلح دعوت کند. بر اساس این گزارش، اظهارات وزیر دفاع اندونزی با مخالفت شدید اولکسی رزینیکوف وزیر دفاع اوکراین روبرو شد. پیش تر، میخاییل پودولیاک مشاور ریاست جمهوری اوکراین در تاریخ ۶ خرداد ماه جاری، طرح‌های صلح برزیل، واتیکان، چین و کشورهای آفریقایی را ابتکاراتی جانبدارانه به نفع روسیه خواند و این کشورها را به لابیگری برای مسکو متهم کرد. پودولیاک گفت: ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در دیدار با مسوولان تجاری اعلام کرد که در گفت‌وگو با لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا رئیس جمهوری برزیل درباره طرح آن کشور برای حل مساله اوکراین رایزنی می‌کند. وی افزود: مصاحبه پاپ فرانسیس با شبکه تله‌موندو را دیدیم که گفت جنگ باید فورا خاتمه پیدا کند و گفت‌وگوها در این زمینه باید شروع شود. پودولیاک با اشاره به این اخبار و تحولات گفت: این یک آرایش مجدد و گسترده در فضای اطلاع‌رسانی است که روسیه پشت آن قرار دارد. مشاور رئیس جمهوری اوکراین اظهار کرد: همه از صلح و لزوم حرکت به سمت صلح و مصالحه صحبت می‌کنند. وی مدعی شد که درخواست‌ها برای مصالحه «لابیگری برای روسیه» است.

منبع: ایرنا

حزب جمهوری‌خواه خلق ترکیه استعفا کرد

در پی شکست مخالفان اردوغان و جریان اپوزیسیون در انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی، همه اعضای کمیته مرکزی حزب جمهوری‌خواه خلق ترکیه استعفا دادند.در اولین جلسه پس از انتخابات ترکیه و پیروزی اردوغان در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری این کشور، همه اعضای کمیته مرکزی حزب جمهوری‌خواه خلق ترکیه استعفا دادند. در پی شکست مخالفان اردوغان و جریان اپوزیسیون در انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی، استعفای عضویت در احزاب سیاسی ناکام در انتخابات این کشور افزایش یافته است. انتخابات ریاست جمهوری ترکیه نیز در ۱۴ ماه می به علت به حد نصاب نرسیدن آرای هیچ کدام از سه نامزد و کسب نشدن ۵۰ درصد به اضافه یک رای، با حضور رجب طیب اردوغان و کمال قلیچداراوغلو به دور دوم کشیده شد و در این دور از انتخابات، اردوغان با کسب ۵۲.۱۸ درصد آرای مردمی، بار دیگر به عنوان رییس جمهور برگزیده شد. این نتایج انتخابات، انتقادات جدی را در میان احزاب اپوزیسیون به دنبال داشت و موجب شد که در دو هفته اخیر انتقادات جدی از سوی محافل سیاسی، رسانه‌ها و مردم علیه احزاب مخالف اردوغان شکل بگیرد که دامنه این انتقادات به اعضا و کادر مرکزی احزاب نیز گسترش یافت. روزنامه حریت طی گزارشی نوشت: کمال قلیچداراوغلو رهبر و نامزد مورد حمایت این حزب در انتخابات ریاست جمهوری نیز موقعیت متزلزلی یافته است.

منبع: ایرنا

اداره اخذ مالیات از سلبریتی‌ها تشکیل شد

سخنگوی سازمان امور مالیاتی توضیحاتی را درمورد نحوه شناسایی و اخذ مالیات از سلبریتی‌ها ارائه کرد.سخنگوی سازمان امور مالیاتی، با بیان اینکه اداره کلی به صورت مستقل برای شناسایی سلبریتی‌ها و اخذ مالیات از آن‌ها تشکیل نشده است، عنوان کرد: وظیفه بررسی سلبریتی‌ها یا افرادی که در فضای مجازی دارای فعالیت هستند به اداره کل مودیان متوسط سپرده شده است. مهدی موحدی بکنظر به این سوال که نحوه شناسایی سلبریتی‌ها به چه صورت است، پاسخ داد: الگوریتم‌ها و فرمول‌های مختلفی برای شناسایی وجود دارد که قرار است به سازمان برای شناسایی کمک کند. درواقع صرفا یک فرمول نیست و شامل اطلاعات مختلفی می‌شود که بعضا از طریق پلیس فتا به دست آمده است. از سوی دیگر صاحبان صفحات شناسایی شده و اسامی آن‌ها استخراج می‌شود، پس از آن اسامی با کد ملی انطباق داده خواهد شد و حساب‌های بانکی آن‌ها بررسی می‌شود. به گفته سخنگوی سازمان امور مالیاتی، هنوز گزارشی در مورد میزان مالیات اخذ شده از سلبریتی‌ها وجود ندارد. بر اساس این گزارش، داوود منظور، رئیس سابق سازمان امور مالیاتی در آخرین نشست خبری خود از راه اندازی یک اداره کل برای مالیات سلبریتی‌ها خبر داده و اعلام کرده بود که سلبریتی‌ها مانند سایر مودیان ما هستند و بر اساس میزان درامدی که دارند مشمول مالیات می‌شوند. اداره کلی در تهران فقط برای مالیات سلبریتی‌ها راه‌اندازی شده و همه قراردادهای این افراد را بررسی و شناسایی می‌کنند.

منبع: شبکه خبر

اعجوبه آرژانتینی از پاریس جدا شد

ستاره آرژانتینی رسماً از جمع بازیکنان تیم فوتبال پاری‌سن‌ژرمن فرانسه جدا شد.باشگاه پاری سن ژرمن فرانسه به طور رسمی از جدایی لیونل مسی در پایان فصل خبر داد. مسی که سال ۲۰۲۱ پس از خداحافظی ناگهانی با بارسلونا به جمع پاریسی‌ها پیوست ۲ سال در این تیم حضور داشت و نتوانست مانند گذشته افتخارآفرینی کند. فوق ستاره آرژانتینی این اواخر با باشگاه نیز به اختلاف خورد و پیش از این نیز مشخص شده بود که قرارداد خود را با این باشگاه تمدید نخواهد کرد. از عربستان، آمریکا و بارسلونا به عنوان آینده مسی صحبت می‌کنند.

منبع: شبکه خبر

ساعت کاری جدید بانک‌ها اعلام شد

شورای هماهنگی بانک ها، ساعت کاری واحدهای صف و ستاد بانک‌ها از ۱۶ خرداد تا ۱۵ شهریور را اعلام کرد. طبق آخرین تصمیم‌گیری‌ها به‌منظور کاهش بار مصرف برق از نیمه خرداد تا نیمه شهریورماه ساعت کاری دستگاه‌های اجرایی، بانک‌ها و سایر نهادهای عمومی بدون استثنا از ۶ صبح آغاز می‌شود و قاعده شناوری ساعت شروع به کار در شهر تهران نیز لغو شده است.

منبع: خبرنگاران جوان

ابرماه توت فرنگی رخ داد

ماه کامل ژوئن که گاهی ممکن است با رنگ صورتی به نظر برسد امشب ۱۳ خرداد در آسمان قابل رویت خواهد شد. امشب ۳ ژوئن ۲۰۲۳، (برابر با ۱۳ خردادماه ۱۴۰۲)، ماه در آسمان به فاز کامل خود می‌رسد و پدیده «ابر ماه توت فرنگی»، آسمان را زیبا خواهد کرد. همچنین، ستاره درخشان Antares در سمت راست ماه خواهد درخشد. از دیگر نام‌های ماه توت فرنگی در فرهنگ‌های مختلف، می‌توان به «ماه نیلوفر آبی»، «ماه بلوط»، «ماه عسل» و نیز «ماه گل رز» اشاره کرد. «ابر ماه توت فرنگی» یکی از نام‌های سنتی ماه کامل ژوئن است که توسط بومیان آمریکا برای توصیف این ماه به کار می‌رود. این نام نه بر اساس ویژگی‌های ماهِ آسمان، بلکه بر اساس ویژگی‌های ماهِ سال است؛ به این دلیل که برای قبایل بومی آمریکا، ژوئن فصل برداشت توت فرنگی بوده است. اگرچه نام «ماه توت فرنگی» در میان بومیان آمریکا محبوب‌ترین نام برای ماه کامل ژوئن بوده، اما در اروپا، ماه کامل ژوئن، «ماه گل رز » نامیده می‌شد، شاید به این دلیل که گل‌های رز در این ماه شکفته می‌شوند یا ممکن است به این دلیل باشد که ماه کامل ژوئن گاهی اوقات به رنگ صورتی به نظر می‌رسد. اگرچه در اذهان این نام تداعی کننده توت فرنگی‌های صورتی و قرمز رنگ است، اما باید بگوییم که این نامگذاری ارتباط خاصی با رنگ ماه کامل ژوئن ندارد. به احتمال زیاد این ماه مانند هر ماهِ کامل دیگر در آسمان، طلایی یا سفید رنگ خواهد بود. یا شاید ممکن است به دلایل جوی که ماه در هنگام طلوع و غروب قرمز به نظر می‌رسد، ماه کامل ژوئن هم قرمز رنگ دیده شود. ماه کامل ژوئن کمی قبل از انقلاب تابستانی در نیمکره شمالی که در ۲۱ ژوئن است، رخ می‌دهد. به همین خاطر، در این موقعیت، به دلیل پخش شدن نور ماه در اتمسفر، ماه ممکن است به رنگ قرمز یا صورتی دیده شود.

منبع: خبرنگاران جوان

اردوغان سوگند یاد کرد

اردوغان دوره جدید ریاست جمهوری خود را با ادای سوگند در مجلس ترکیه آغاز کرد. رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه دوره جدید ریاست جمهوری خود را امروز با ادای مراسم سوگند در مجلس ترکیه آغاز کرد. به گزارش پایگاه اینترنتی تی آر تی ترکیه، رجب طیب اردوغان که ۲۸ مه (۷ خرداد) در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ترکیه بار دیگر به ریاست جمهوری انتخاب شد، امروز با حضور در مجلس این کشور اعتبار نامه خود را از دولت باغچه لی رئیس موقت مجلس ترکیه دریافت کرد. وی سپس در صحن علنی مجلس مراسم ادای سوگند را به جا آورد. بیش از بیست نفر از سران و نخست وزیران کشورهای دیگر از جمله الهام علی اف رئیس جمهوری آذربایجان در این مراسم در مجلس ترکیه شرکت کردند. وزیران امور خارجه برخی کشورها نیز در این مراسم به نمایندگی از جانب کشورشان حضور یافتند. منابع رسانه‌ای ترکیه پیشتر از شرکت ۷۸ مقام رسمی از کشورهای مختلف از جمله ۲۱ رئیس‌جمهور و ۱۳ نخست‌وزیر در مراسم تحلیف رئیس‌جمهور ترکیه که امروز (شنبه) برگزار می‌شود، خبر دادند. از طرف ایران، «محمد مخبر» معاون اول رئیس‌جمهور در این مراسم حاضر شد. اردوغان پس از این مراسم برای ادای احترام به مزار مصطفی کمال آتاترک، بنیان گذار جمهوری ترکیه خواهد رفت. رئیس جمهور ترکیه پس از ضیافتی که با حضور سران و نمایندگان کشورهای خارجی در کاخ چانکایا برگزار خواهد شد، اسامی اعضای کابینه جدید خود را اعلام خواهد کرد.

منبع: خبرنگاران جوان

مردم میلیاردی مسکن ملی را شارژ کردند

تاکنون یک میلیون و ۱۴ هزار نفر در طرح نهضت ملی مسکن افتتاح حساب کرده‌اند که نسبت به پایان سال گذشته ۱۳ درصد افزایش نشان می‌دهد.یک میلیون و ۱۴ هزار نفر در پروژه نهضت ملی مسکن افتتاح حساب کرده‌اند و ۶۶ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان از محل آورده متقاضیان و تسهیلات بانکی به حساب سازندگان واریز شده است. از این رقم حدود ۲۶ هزار میلیارد تومان توسط متقاضیان و ۴۰ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان توسط بانک به پروژه‌ها تزریق شده است. پایان سال گذشته تعداد افتتاح حساب‌ها در طرح نهضت ملی مسکن ۸۹۴ هزار نفر بود که با توجه به یک میلیون و۱۴ هزار نفر فعلی، آمار از رشد ۱۳ درصدی متقاضیان موثر این طرح حکایت دارد. دولت سیزدهم تا کنون یک میلیون و ۲۳۵ هزار واحد نهضت ملی مسکن را به مرحله‌ی اجرا رسانده که ۱۵۰ هزار واحد به شکل گروهی، ۵۵۰ هزار واحد توسط انبوه‌سازان، ۱۱۵۰ واحد توسط نیروهای مسلح، ۱۰۰ هزار واحد در بافت‌های فرسوده، ۱۰۰ هزار واحد خودمالکی، ۲۲۰ هزار واحد مسکن روستایی، اجرایی و عملیاتی شده است. با توجه به این‌که بعضی متقاضیان توانایی پرداخت آورده را ندارند دولت قصد دارد در مواردی سهم آورده را پس از تکمیل واحدها از آنها دریافت کند. در روزهای اخیر با افزایش سقف تسهیلات از ۴۵۰ به ۵۵۰ میلیون تومان امیدواری به افزایش سرعت اجرای پروژه ها بیشتر شده است. از طرف دیگر وام ۴۰۰ میلیون تومانی ساخت مسکن برای دهک‌های ۱ و ۲ و همچنین وام ۳۰۰ میلیون تومانی برای دهک‌های ۳ و ۴ به تصویب رسیده است. هر دوی این وامها با نرخ سود ۲ درصد و مدت بازپرداخت ۱۵ ساله پرداخت می‌شود. رییس‌جمهور چند روز قبل وزارت راه و شهرسازی و دستگاه‌های ذیربط را مأمور کرد تدابیر لازم را به گونه‌ای عمل آورند تا افراد نیازمند و حائز شرایط که از تمکن مالی برای تأمین پیش پرداخت‌ها برخوردار نیستند از لیست متقاضیان در طرح مسکن خارج نشوند. پیشرفت فیزیکی واحدهایی که مرحله‌ی ساخت رسیده‌اند متفاوت است. در برخی مناطق پروژه‌ها در مرحله آماده‌سازی زمین قرار دارد و بعضی به مرحله‌ی نازک‌کاری رسیده است. مسئولان وزارت راه و شهرسازی می‌گویند که در سال جاری هر ماه شاهد افتتاحاتی در طرح نهضت ملی مسکن خواهیم بود.

منبع: ایسنا

ورود ۹ کالای ایرانی به عراق ممنوع شد

سازمان توسعه تجارت اعلام کرد که با توجه به تصمیم نهایی شده از سوی دولت عراق، تا اطلاع ثانوی صادرات ۹ کالا به این کشور ممنوع است.سازمان توسعه تجارت ایران با ارسال نامه‌ای به اتاق بازرگانی تهران از ممنوعیت ورود ۹ محصول کشاورزی به عراق خبر داد و خواستار اطلاع‌رسانی در این مورد به فعالان اقتصادی شد. بر اساس این نامه واردات گوجه‌فرنگی، سیب‌زمینی، خیار، پیاز، کدو، بادمجان، هندوانه، طالبی و بامیه به عراق تا اطلاع ثانوی ممنوع شده است. این تصمیم مصوبه شورای وزیران اقتصاد است که به پیشنهاد وزارت کشاورزی و به دلیل فراوانی تولید داخلی گرفته شده است. عبدالامیر ربیهاوی، رایزن بازرگانی ایران در بغداد، با اعلام این خبر عنوان کرده است که ابلاغیه ممنوعیت واردات این ۹ محصول که در پانزدهمین نشست شورای وزیران اقتصاد عراق گرفته شده، از سوی دفتر فواد حسین، معاون نخست‌وزیر این کشور، صادر شده است و تا اطلاع ثانوی ورود این محصولات به عراق ممنوع خواهد بود. موضوعی که باید مورد توجه صادرکنندگان ایرانی قرار گیرد. با توجه به جزئیات ارائه شده از سوی رایزن ایران در عراق، به نظر می‌رسد که این برنامه به شکل سراسری انجام شده و واردات این محصولات از طرف دیگر کشورها به عراق نیز ممنوع خواهد بود و مسئله فقط مربوط به تجار ایرانی نمی‌شود. بر اساس براوردهای انجام شده، عراق پس از چین، دومین مقصد صادراتی کالاهای ایرانی به حساب می‌آید و در سال‌های گذشته سبد متنوعی از کالاهای ایرانی به این کشور صادر شده است.

منبع: ایسنا

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha