پنجشنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۳ |۱۳ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 20, 2024
موشک هایپرسونیک

حوزه/ اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

رئیس سرویس اطلاعات اوکراین ترور شد

رسانه‌های اوکراینی گزارش داده‌اند که رئیس اطلاعات این کشور در حملات اخیر روسیه به دونتسک کشته شده است. رسانه‌های اوکراینی اطلاعاتی منتشر کرده اند که می گوید کریل بودانوف، رئیس سرویس اطلاعاتی اوکراین بر اثر جراحات وارده در دونتسک در جریان حملات اخیر روسیه کشته شده است. به گزارش روسیا الیوم، در حالی رسانه های اوکراینی این خبر را منتشر کرده اند که مرکز مبارزه با اطلاعات نادرست اوکراین از طریق "تلگرام" صحت اطلاعات منتشر شده در مورد مرگ بودانوف در رسانه‌های اوکراینی را تکذیب کرده است. این مرکز تاکید کرده است که تمامی اطلاعات و گزارش‌های منتشر شده در این خصوص پروپاگاندا و تبلیغات رسانه‌ای است. این در حالی است که بر اساس گزارش‌های منتشر شده، بودانوف اخیراً بر اثر اصابت موشک کشته شده است و مقدمات تدفین او در مرکز ملی خانه اوکراین در حال انجام است. رئیس اطلاعات اوکراین در ۲۵ ماه مه در اظهاراتی مدعی شده بود که در جریان درگیری در دونباس به شدت مجروح شده است؛ به گونه‌ای که مورد اصابت ترکش در ناحیه زیر قلب قرار گرفته است که خارج کردن آن بسیار دشوار است. شایان ذکر است که آخرین حضور بودانوف در ۲۹ مه بود که او کلیپی از طریق "تلگرام" منتشر کرد و در آن روسیه را تهدید کرد که به هدف قرار دادن کی یف پاسخ خواهد داد.

منبع: خبرنگاران جوان

ابرموشک هایپرسونیک فتاح رونمایی شد

ابرموشک هایپرسونیک «فتاح» جدیدترین دستاورد راهبردی نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی صبح امروز رونمایی شد. ابرموشک هایپرسونیک «فتاح» جدیدترین دستاورد راهبردی نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی صبح سه شنبه (۱۶ خرداد ۱۴۰۲) با حضور سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور رونمایی شد.موشک هایپرسونیک فتاح هزار و ۴۰۰ کیلومتر برد دارد و قادر است از تمامی سامانه‌های سپر موشکی عبور کند و این سامانه‌ها را منهدم کند. این موشک از دقت اصابت فزاینده، سرعت بسیار بالا، قابلیت مانورپذیری فوق‌العاده و همچنین از توان پنهان‌کاری و عبور از سامانه‌های راداری برخوردار است. موشک هایپرسونیک فتاح هزار و ۴۰۰ کیلومتر برد دارد و قادر است از تمامی سامانه‌های سپر موشکی عبور کند و این سامانه‌ها را منهدم کند. این موشک با قابلیت‌های تاکتیکی، به دلیل برخورداری از پیشران سوخت جامد نازل متحرک مرحله دوم، قابلیت دستیابی به سرعت‌های بسیار بالا و همچنین انجام مانورهای مختلف در داخل و خارج از جو زمین به منظور غلبه بر انواع سامانه‌های دفاع هوایی دشمن را دارد. برد موشک فتاح ۱۴۰۰ کیلومتر و سرعت آن پیش از اصابت به هدف ۱۳ تا ۱۵ ماخ است.

منبع: شبکه خبر

قاهره پرچم رژیم صهیونیستی را آتش زد

صدها روزنامه نگار مصری با تجمع در قاهره با محمد صلاح ابراهیم سرباز مصری اعلام همبستگی کردند و شعارهایی در تمجید از عملیات وی علیه نظامیان رژیم اشغالگر در مرز مصر سر دادند.روزنامه نگاران و خبرنگاران مصری با تجمع در قاهره از عملیات ضد صهیونیستی سرباز مصری تمجید و عادی سازی روابط با رژیم اشغالگر را محکوم کردند. صدها روزنامه نگار مصری با تجمع در مرکز قاهره با محمد صلاح ابراهیم سرباز مصری اعلام همبستگی کردند و شعارهایی در تمجید از عملیات وی علیه نظامیان رژیم اشغالگر در مرز مصر سر دادند. شرکت کنندگان در این تجمع با سر دادن شعارهایی در تمجید از شجاعت شهید محمد صلاح سرباز مصری، حمایت از مردم فلسطین و آزادسازی فلسطین را خواستار شدند. شرکت کنندگان در این تجمع که به همت اتحادیه روزنامه نگاران مصر عصر دوشنبه با شعار «نه به عادی سازی» برگزار شد، عادی سازی روابط با رژیم اشغالگر و مواضع ضعیف بین المللی در قبال مساله فلسطین را محکوم کردند و حمایت جامعه بین المللی از مردم فلسطین و محکومیت تجاوزات رژیم اشغالگر علیه فلسطینیان را خواستار شدند. روزنامه نگاران بار دیگر ترور شیرین ابوعاقله خبرنگار شبکه الجزیره به دست رژیم اشغالگر را محکوم کردند و پیگرد بین المللی جنایتکاران و مجازات آنها را خواستار شدند و با تاکید بر اینکه رژیم اشغالگر رو به نابودی است، پرچم این رژیم را به آتش کشیدند. روزنامه نگاران در این تجمع از مقامات مصر خواستند از آرمان فلسطین با توجه به تجاوزات مداوم اسرائیل علیه فلسطینی ها حمایت کنند. تجمع کنندگان همچنین بر ضرورت حمایت عربی از مردم فلسطین تا دستیابی به آزادی و تشکیل کشور فلسطین تاکید کردند. بنابراین گزارش، صبح شنبه گذشته محمد ابراهیم سرباز مصری سه نفر از نظامیان اشغالگر را در پایگاه نظامی شان نزدیک گذرگاه "العوجا" در مرز مصر غافلگیر کرد و به هلاکت رساند.

منبع: شبکه خبر

ایران برای کشورهای همسایه آستین بالا زد

امیرعلی حمیدیه دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی معاونت علمی، فناوری‌ و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری از تلاش‌های وزارت امورخارجه و این ستاد درخصوص ارتباط موثر با کشورهای منطقه در حوزه سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی خبر داد. حمیدیه در جلسه‌ای مشترک با تعدادی از سفرای ایران در چند کشور و جمعی از مدیران عامل شرکت‌های حوزه سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی که در محل وزارت امور خارجه برگزار شد تاکید کرد: حمایت از توسعه و انتقال فناوری‌های حوزه سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی و تعامل با کشورهای هدف جهت ایجاد فرصت توسعه همکاری‌های مشترک آموزشی و پژوهشی ایران و دیگر کشورها باید افزایش یابد. دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی معاونت علمی همچنین ادامه داد: تلاش‌ها و پیگیری‌های وزارت امور خارجه زمینه‌ساز ارتباط مؤثر با کشورهای منطقه است و ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی نیز سعی دارد تا در راستای توسعه همکاری‌های بین‌المللی موضوع انتقال فناوری، آموزش و توانمندسازی پزشکان و راه‌اندازی مراکز سلول درمانی و صادرات تجهیزات سلول درمانی در کشورهای همسایه گام بردارد. در ادامه این جلسه، همچنین شرکت‌های حوزه سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی با معرفی محصولات خود به بیان ظرفیت‌های خود در حیطه صادرات محصولات تولیدی دراین حوزه به کشورهای مورد نظر پرداختند. براساس این گزارش، سفرای هر کشور نیز با بیان شرایط صادرات محصولات سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی به کشورهای هدف، به بحث و تبادل نظر در این زمینه پرداختند. این درحالی است که ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی معاونت علمی با هدف توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی شروع به فعالیت کرده و سعی دارد تا با شناسایی نخبگان فعال در این حوزه از علوم، ظرفیت‌های موجود در حوزه آموزش و تحقیقات، تربیت منابع انسانی، ارائه خدمات بالینی و توسعه شرکت‏های مستعد درجهت گسترش زیست بوم فناوری گام بردارد.

منبع: مهر

کاخوفکا منفجر شد

رسانه‌های اوکراینی و روسی اعلام کردند که سد نیروگاه برق آبیِ «کاخوفکا» در شهر نوا کاخوفکا در منطقه خرسون واقع در جنوب اوکراین منفجر شده و هم‌اکنون آب سد به سمت روستاهای اطراف در حال پیشروی است. مقامات محلی وابسته به روسیه که اکنون کنترل این منطقه را در اختیار دارند از مردم روستاها و شهرهای نزدیک این سد خواسته‌اند منطقه را سریع ترک کنند. وزارت وضعیت اضطراری روسیه اعلام کرده دست‌کم ۸۰ شهر و روستا در معرض آسیب جاری‌شدن آب این سد قرار دارند. ارتش روسیه و اوکراین یکدیگر را متهم می‌کنند که با حملات موشکی این سد را منفجر کرده‌اند. گفته می‌شود تخریب سد کاخوفکا جان و زندگی صدها هزار نفر از مردم منطقه را فوراً تهدید می‌کند و موجب می‌شود که دست‌کم تا ۱۰ سال آینده تأمین آب مردم شبه‌جزیره کریمه با مشکل جدی روبرو شود. شبه‌جزیره کریمه ۲۰۱۴ با برگزاری همه‌پرسی به روسیه ملحق شد. این سد با ۳۰ متر ارتفاع و ۳.۲ کیلومتر طول در سال ۱۹۵۶ بر روی رودخانه دنیپرو به عنوان بخشی از نیروگاه برق آبی کاخوفکا ساخته شد. سد کاخوفکا دارای یک مخزن ۱۸ کیلومتر مکعبی است که آب شبه جزیره کریمه و نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا تامین می‌کند که هم‌اکنون تحت کنترل روسیه است. مناطق خرسون، زاپروژیا، و جمهوری‌های دونتسک و لوهانسک از ۲۳ تا ۲۷ سپتامبر (اول تا پنجم مهر پارسال) برای پیوستن به روسیه همه‌پرسی برگزار کردند و اکثریت رای‌دهندگان با الحاق این مناطق به روسیه موافقت کردند. رئیس جمهور روسیه ۲۴ فوریه (پنجم اسفند ۱۴۰۰) در نطقی تلویزیونی اعلام کرد که در واکنش به درخواست جمهوری‌های دونباس (دونتسک و لوهانسک) در شرق اوکراین و همچنین به منظور «نازی‌زدایی و غیرنظامی‌کردن اوکراین»، فرمان آغاز «عملیات ویژه نظامی» در اوکراین را صادر می‌کند تا از مردمی که هشت سال مورد سوءاستفاده و نسل‌کشی رژیم کی‌یِف بوده‌اند، حفاظت کند و اوکراین از وجود «نئونازی‌ها» پاکسازی شود.

منبع: مهر

آب و هوا ثروتمندها را ۲۰۰ تریلیون دلار بدهکار کرد

کشورهای ثروتمند ۱۹۲ تریلیون دلار به کشورهای فقیر به دلیل انتشار گازهای آلاینده و دی اکسید کربن بدهکار هستند.یک مطالعه جدید آب و هوایی از دو دانشگاه غربی نشان می‌دهد که کشورهای ثروتمند و صنعتی باید تا سال ۲۰۵۰ نزدیک به ۱۹۲ تریلیون دلار به کشورهای فقیر بپردازند، پرداخت این مبلغ به دلیل انتشار دی اکسید کربن از سوی کشورهای صنعتی بویژه در غرب و تأثیرات ناشی از آن بر آب و هوای دیگر کشورها ضروری است. مجله فوربس به نقل از یک مطالعه جدید از دانشگاه لیدز و دانشگاه بارسلونا، نشان داد که کشورهای صنعتی و سایر کشورهای ثروتمند باید نزدیک به ۱۹۲ تریلیون دلار به کشورهای فقیر بپردازند تا سایر کشورها بتوانند با سطوح بیش از حد دی اکسید کربن که وارد جو شده و این مسئله باعث مشکلاتی در دیگر کشورها شده است، از طریق این کمک‌ها تا حدی مدیریت کنند و با بحران‌های آب و هوایی مقابله کنند، اگرچه این میزان بدهی هیچگاه تأثیرات مخرب این آلودگی‌ها را از میان نخواهد برد. در عین حال با توجه به نابرابری کشورهای صنعتی و توسعه نیافته، بار عمده تغییرات آب و هوایی بر دوش کشورهای فقیرتر و ضعیف‌تر خواهد بود و از این رو کمک کشورهای صنعتی به آن‌ها برای فائق آمدن بر بخشی از مشکلات بسیار ضروری است. این مطالعه که روز دوشنبه در ژورنال Nature Sustainability منتشر شد، اولین طرحی است که در آن به میزان دقیق خسارات ناشی از فعالیت کشورهای صنعتی اشاره شده است و کشورهای ثروتمند و صنعتی را مسئول انتشار بیش از حد دی‌اکسید کربنشان می‌داند. این تحقیقات همزمان تاکید دارد که کشورهای صنعتی تا سال ۲۰۵۰ مجموعاً ۱۹۲ تریلیون دلار غرامت بایستی به کشورهای آسیب پذیر پرداخت کنند. بر اساس این مطالعه، زمانی که محققان سهم منصفانه را برای هر کشور محاسبه کردند، دریافتند که برخی از کشورها در تخصیص سهم منصفانه خود سرباز زده‌اند، اما برخی از کشورهای صنعتی نیز قبلاً از تخصیص تعهدات خود به کشورهای توسعه نیافته بسیار فراتر رفته و از چند سال گذشته کمک‌های آب و هوایی به مناطق آسیب پذیر را شروع کرده‌اند. اصطلاح کشورهای شمال جهانی که شامل ایالات متحده، اروپا، کانادا و استرالیا می‌شود، بیشترین مسئولیت پرداخت این غرامت به میزان ۱۷۰ تریلیون دلار را دارند و مابقی این رقم بایستی از کشورهای با انتشار گاز دی اکسید کربن بسیار زیاد در مناطق جنوب جهانی، مانند عربستان سعودی، امارات و کشورهای حوزه خلیج فارس تأمین شود. محققان می‌گویند کشورهای کم آلاینده نیاز دارند که سالانه نزدیک به ۶ تریلیون دلار برای کربن زدایی از اقتصادهای خود دریافت کنند. بر اساس این مطالعه، ۸۰ تریلیون دلار مبلغی است که ایالات متحده می‌تواند در طول بیش از ۲۵ سال پرداخت کند. در حالی که ایالات متحده و سایر کشورهای صنعتی ملزم به پرداخت این خسارات هستند، سایر کشورهایی که نیازمند اقدامات مؤثر و بهتر در مهار انتشار کربن هستند، می‌بایستی در طول دوره زمانی غرامت دریافت کنند و کربن زدایی را به آینده موکول نکنند، بلکه همزمان با دریافت غرامت اقدامات لازم را شروع کنند. این مطالعه تخمین می‌زند که هند، یکی از این کشورهاست که ممکن است نیاز به دریافت ۵۷ تریلیون دلار غرامت داشته باشد.

منبع: مهر

زائران ایرانی وارد سرزمین وحی شدند

رئیس ستاد مدینه منوره سازمان حج و زیارت اعلام کرد تا شب گذشته ۲۵ هزار و ۹۸۴ نفر، حدود ۳۲ درصد کل زائران ایرانی حج تمتع امسال، وارد سرزمین وحی شدند.محمدجواد دانشیار رئیس ستاد مدینه، تعداد زائران ایرانی را که تا پایان ۱۵ خرداد با ۱۱۷ پرواز به مدینه مشرف شده‌اند، ۲۲ هزار و ۲۲۴ نفر اعلام کرد. وی گفت: از این تعداد ۱۳هزار و ۱۶۹ زائر در قالب ۹۲ کاروان، تا بامداد دیروز پس از اقامت در مدینه و زیارت اماکن مقدس شهر پیامبر (ص)، برای انجام اعمال عمره تمتع از مدینه عازم مکه شده‌اند. رئیس ستاد مدینه افزود: تعداد زائران ایرانی که از طریق فرودگاه جده تا پایان روز ۱۵ خرداد وارد عربستان می‌شوند، نیز سه هزار و ۷۶۰ نفر، با ۲۴ پرواز است. وی ادامه داد: تعداد زائرین ایرانی در مکه ۱۹ هزار و ۱۴۹ زائر در قالب ۱۴۷ کاروان است. همچنین تعداد زائرین ایرانی تا پایان روز ۱۵ خرداد در مکه و مدینه ۲۵ هزار و ۹۸۴ نفر است که این تعداد حدود ۳۲ درصد کل زائرانی است که در حج ۱۴۰۲ به سرزمین وحی مشرف می‌شوند. دانشیار گفت: پروازهای ایران‌ایر به مقصد فرودگاه مدینه از ۹ ایستگاه پروازی ارومیه، اصفهان، بیرجند، مشهد، رشت، شیراز، زنجان، تهران، ساری و یزد بوده است. گفتنی است، اعزام ۸۷ هزار و ۵۵۰ زائر ایرانی به سرزمین وحی از سوم خرداد آغاز شده است.

منبع: شبکه خبر

سیل و رانش زمین در اکوادور به راه افتاد

رئیس جمهور اکوآدور گفت استان ساحلی اسمرالداس پس از ۱۲ ساعت بارندگی مداوم که سبب طغیان شش رودخانه و سیل و تخلیه ۵۰۰ نفر شد، زیر آب رفت.باران شدید، سبب سیل و تخلیه مردم در مناطق سیل زده اکوادور شد.رئیس جمهور این کشور، گیلرمو لاسو روز یکشنبه گفت که استان ساحلی اسمرالداس پس از ۱۲ ساعت بارندگی مداوم که سبب طغیان شش رودخانه و سیل و تخلیه ۵۰۰ نفر شد، زیر آب رفت. وی در پیامی توئیتری گفت که اقدامات برای حفاظت از جان شهروندان در مناطق آسیب دیده و «تمام توجه لازم» به آنها، هماهنگ می‌شود. وی گفت که تاکنون ۵۰۰ نفر نجات یافته اند. بیش از ۶۰۰ نیروی نظامی و پلیس در این منطقه مشغول به کار و امدادرسانی هستند. عملیات امداد مردم با قایق، بالگرد و در خشکی انجام شد. گزارش‌هایی مبنی بر رانش زمین رسیده است، اما جراحات یا تلفات جانی گزارش نشده است. مقامات آماری در مورد خسارات وارد شده به خانه‌ها و اموال مردم منتشر نکردند.

منبع: شبکه خبر

روسیه آماده تلافی تحریم‌های ژاپن شد

آندری رودنکو (Andrey Rudenko) معاون وزیر خارجه روسیه گفت کشورش اجازه نمی دهد تحریم های ژاپن علیه روسیه بدون پاسخ تصویب شوند. وی روز دوشنبه در پاسخ به سوالی در همین زمینه از سوی خبرگزاری تاس گفت: در واقع در پایان ماه مه (خرداد) بسته تحریمی جدیدی منتشر شد که ما قویا با آن مخالفت کردیم. ما در حال حاضر اقدامات تلافی جویانه را بررسی می کنیم. این اقدام بدون پاسخ نخواهد ماند. دولت ژاپن تحریم‌ها علیه روسیه را به بهانه جنگ اوکراین گسترش داده است. بر اساس گزارش وزارت خارجه ژاپن، ۲۴ فرد و ۷۸ شرکت به فهرست تحریمی روسیه افزوده شده اند. در این بسته تحریمی به ویژه تصریح می شود که اگر دارایی این افراد در ژاپن کشف شود، توقیف خواهد شد. نمایندگانی از فرماندهی نیروهای مسلح روسیه، یان نوویکف (Yan Novikov) مدیرکل شرکت تسلیحاتی آلماز آنتی (Almaz-Antey)، اولگا اسکابیوا (Olga Skabeeva)، روزنامه‌نگار، صندوق دارایی ملی، موسسه فیزیک و فناوری مسکو و شرکت خودروسازی گورکی (Gorky) در فهرست تحریم ها قرار دارند. ژاپن همچنین محدودیت های صادراتی علیه ۸۰ شرکت روسی از جمله خدمات فدرال برای همکاری فناوری- نظامی، مرکز تولید و توسعه لاوچکین، شرکت روسیه تولیدکننده کامیون، اتوبوس و موتور دیزل موسوم به کاماز، شرکت مخابراتی مگافون، بنیاد اسکولکوو و موسسه علوم و فن آوری اسکولکوو روسیه (Skolkovo) اعمال کرده است.

منبع: ایرنا

توافقات مشروط به تصمیم آژانس شد

مشاور تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران تأکید کرد که تهران تا زمانی که همه پرونده‌های ادعایی آژانس اتمی حل و فصل نشود، توافقی را امضا نخواهد کرد. محمد مرندی، مشاور تیم مذاکره‌ کننده ایران در گفتگوهای مربوط به لغو تحریم‌ها و مذاکرات هسته ای، با اشاره به اینکه متن توافق هسته‌ای آماده و در انتظار امضای اروپایی‌هاست، تأکید کرد که تهران قبل از حل و فصل همه پرونده‌های مربوط به آژانس بین المللی انرژی اتمی، توافقی را امضا نخواهد کرد. مشاور تیم مذاکره کننده ایران امروز دوشنبه در گفتگو با شبکه "المیادین" تصریح کرد: دولت‌های غربی مدام در مورد فعالیت هسته‌ای ایران دروغ می‌گویند و امروز این موضوع ثابت شده است. پس از حل و فصل دو پرونده اخیر، تعداد پرونده‌های موجود در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته‌ای ایران کاهش یافته است. او با بیان اینکه توافق هسته‌ای آماده و در انتظار امضای اروپایی‌هاست و زمان آن فرا رسیده است، تاکید کرد: تا زمانی که همه پرونده‌ها در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی حل و فصل نشود، تهران این توافق را امضا نخواهد کرد. مرندی با تأکید بر اینکه توافق هسته‌ای باید به گونه‌ای تنظیم شود که مجال تقلب در آن وجود نداشته باشد، گفت: رافائل گروسی، مدیرکل فعلی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی «مستقل» نیست. مرندی با اشاره به اینکه ایران دیگر منتظر آمریکا نخواهد ماند و با کشورهای دیگر از جمله کشورهای آسیایی روابط برقرار خواهد کرد، تصریح کرد: سیاست واشنگتن در غرب آسیا حفظ و بقای اختلاف به نفع اسرائیل است. آمریکا به دنبال ایجاد سرگرمی در منطقه است و ایران بهانه‌ای برای آن است. با این وجود، جهان در حال تغییر و توسعه است و قدرت آمریکا در حال کاهش است که این امر موجب می‌شود تا تحریم‌های ایران کاهش یابد. پیش از این، رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی در جلسه شورای حکام آژانس در وین اعلام کرده بود که روند اجرای بیانیه مشترک توافق شده در ماه مارس گذشته بین آژانس و ایران آغاز شده و پیشرفت‌هایی حاصل شده است.گروسی درباره نصب دستگاه نظارت بر غنی‌سازی در تأسیسات فردو و نطنز نیز گفت: این تجهیزات به ما کمک می‌کنند تا هرگونه تفاوت در سطوح غنی‌سازی در این تأسیسات را سریع‌تر تشخیص دهیم.

منبع: خبرنگاران جوان

استقلال از لیگ قهرمانان آسیا کنار رفت

باشگاه استقلال رسما از لیگ قهرمانان آسیا کنار گذاشته شد. کمیته استیناف فدراسیون فوتبال ساعاتی پیش به باشگاه استقلال اعلام کرد که اعتراض آن‌ها برای حضور در لیگ قهرمانان آسیا رد شده است و به این ترتیب استقلال رسما از لیگ قهرمانان آسیا فصل اینده کنار گذاشته شد. این خبر به صورت نامه به باشگاه استقلال ابلاغ شد و قهرمان فصل گذشته لیگ برتر برای دومین سال متوالی از حضور در اسیا محروم شد. بررسی دلایل حذف استقلال از لیگ قهرمانان آسیا نشان می‌دهد، اصلی ترین مشکل این باشگاه که باعث صادر نشدن مجوز حرفه‌ای آنها شد، مالکیت مشترک بوده است. یکی از اصلی ترین مشکلات استقلال که AFC را مجاب کرد مجوز حرفه‌ای این باشگاه را باطل کند، مالکیت مشترک است. در سال‌های اخیر کنفدراسیون فوتبال آسیا بارها تذکر داده بود که بر اساس قوانین، یک فرد یا یک شرکت و یا یک نهاد نمی‌تواند مالکیت مشترک دو باشگاه را در یک لیگ داشته باشد اما مسئولان ورزش ایران در سالهای گذشته هیچ وقت این ایراد را جدی نگرفتند. البته که در هفته‌های اخیر وزارت ورزش اداره باشگاه پرسپولیس را به وزارت دارایی و استقلال را به وزارت صمت واگذر کرد اما به نظر می‌رسد این اقدام دیگر دیر انجام شده بود و AFC را متقاعد نکرد تا این مشکل را حل شده قلمداد کند.

منبع: خبرنگاران جوان

پنس نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا شد

معاون رئیس جمهور سابق آمریکا نامزدی خود را برای انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ این کشور اعلام کرد. مایک پنس، معاون رئیس جمهور سابق آمریکا نامزدی خود را برای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا که قرار است در سال ۲۰۲۴ برگزار شود، اعلام کرد.مایک پنس، دوشنبه برگه درخواست خود را برای اعلام کمپین انتخاباتی برای ریاست جمهوری در سال ۲۰۲۴ ارائه کرد که چالشی برای رئیس جمهور سابق یعنی دونالد ترامپ به شمار می‌رود. بر اساس این گزارش، پنس روز چهارشنبه آینده رسما کمپین خود را برای کسب نامزدی جمهوری خواهان برای رقابت در انتخابات ریاست جمهوری از طریق یک ویدئوی تبلیغاتی و مراسمی در آیووا آغاز خواهد کرد. نیکی هیلی، سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل نیز فوریه گذشته نامزدی خود را برای ریاست جمهوری آمریکا در انتخابات سال آینده اعلام کرده بود. نیکی هیلی در یک ویدئوی تبلیغاتی که در وب سایت و حساب توییتر خود منتشر کرد، گفته بود: من نیکی هیلی هستم و برای ریاست جمهوری نامزد می‌شوم. پیش از اعلام نیکی هیلی، دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا تنها نامزد اعلام شده از حزب جمهوری خواه برای شرکت در ریاست جمهوری این کشور در سال ۲۰۲۴ بود. جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در صورت پیروزی برای دور دوم ریاست جمهوری ۸۲ ساله و در پایان دوره ریاست جمهوری خود ۸۶ ساله خواهد بود، در حالی که ترامپ در صورت بازگشت به کاخ سفید ۷۷ ساله خواهد شد.

منبع: خبرنگاران جوان

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha