پنجشنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۳ |۲۹ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | Jun 6, 2024
بقعه صفا انگیز دشتی

حوزه/ بقعه شاه عبدالعظیم معروف به «صفاانگیز» در شهرستان دشتی، بخش کاکی، دهستان کبگان و در حدود ۵۰۰ متری جنوب غربی روستای کبگان و ۷۹ کیلومتری جنوب غربی خورموج قرار گرفته است و تا شهر بوشهر ۱۴۰ کیلومتر فاصله دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از بوشهر، در استان بوشهر ۳۹۸ بقعه متبرکه و ۲۵۰ امام‌زاده وجود دارد که این بقاع از ظرفیت‌های مهم گردشگری مذهبی برای این استان محسوب می‌شوند، اما با وجود اهمیت گردشگری سیاحتی در استان بین گردشگران، بُعد گردشگری زیارتی کمتر مورد توجه قرار گرفته و با وجود این تعداد بقعه متبرکه و امام‌زاده در این خطه، کمتر کسی و گردشگری است که اطلاع دقیقی از این بقعه‌ها داشته باشد، بنابراین خبرگزاری حوزه در پرونده‌ای ویژه، به‌معرفی امامزادگان و بقاع متبرک استان با هدف شناساندن بهتر آن به مخاطبان پرداخته است.

بقعه صفاانگیز دشتی

بقعه شاه عبدالعظیم، معروف به «صفاانگیز» در شهرستان دشتی، بخش کاکی، دهستان کبگان و در حدود ۵۰۰ متری جنوب غربی روستای کبگان، و ۷۹ کیلومتری جنوب غربی خورموج قرار گرفته است و تا شهر بوشهر ۱۴۰ کیلومتر فاصله دارد؛ این بقعه بر روی طول جغرافیایی ۵۱ درجه و ۱۹ دقیقه و عرض جغرافیایی ۲۸ درجه و ۱۲ دقیقه قرار گرفته و ارتفاع آن از سطح دریا ۷ متر است.

بقعه صفاانگیز دشتی قدمتی دیرینه دارد و اصل آن را مربوط به دوره ایلخانی می‌دانند اما حدود ۲۰۰ سال پیش، به همّت سیّد غریب دشتی تجدید بنا شده و سپس به وسیله مرحوم زایر حسین بن عبدالله کبگانی و حدود ۲۰ سال بعد توسّط دخترش زینب خانم معروف به «دی مشهدی محمّد» مرمّت گردیده؛ در سال ۱۳۶۰ خورشیدی دوباره تجدید بنا شد و اتاق کنونی به وسیله بنایی به نام «ابول بن جافر» از اهالی زیارت دشتی احداث گردید و سال ۱۳۷۰ خورشیدی تعمیر جزئی شد؛ جنس آن، از سنگ و گچ و ابعاد آن ۱۰/۶ در ۱۰/۵ است.

درِ آن، چوبی و به عرض۵/۱ سانتی متر است که از جانب شرق باز می‌شود و در جهت‌های دیگرش پنجره و طاقچه دارد. کف بقعه، کاشی و مفروش به موکت و گلیم است و بر فرازش گنبدی اورچین یا پلّه‌ای شبیه گنبد امامزاده زین العابدین زیارت ساحلی استوار شده است. در زیر گنبد، قبری چهار گوش با نمای کاشی و بدون سنگ نوشته قرار دارد که ضریحی آلومینیومی به ارتفاع ۷۰/۱سانتی متر روی آن نصب شده، این ضریح، در سال ۱۳۷۲ خورشیدی توسّط مرحوم ابراهیم ابراهیمی اهدا شده است.

این بنا به شماره ۲۲۱۸۲ و در تاریخ ۱۳۸۶/۱۲/۲۶ به ثبت آثار ملّی و تاریخی رسیده است.

اختلاف در نسب شخص مدفون

در نسب شخص مدفون در بقعه بین اهالی اختلاف است، برخی از معتمدان و مطلعان، وی را از نوادگان حضرت موسی بن جعفر و برخی دیگر از اعقاب امام حسن مجتبی و گروهی نیز او را «برادر امامزاده شاه‌رضا» می‌دانند که در شهرضای اصفهان مدفون است؛ ناگفته نماند که در نسب شهرضا هم اختلاف است. قولی او را فرزند محمّد فرزند زید فرزند امام حسن فرزند امام علی می‌داند و به روایتی دیگر، او فرزند بلا واسطه امام کاظم است.

به نقل شفاهی، وی به همراه کاروانی ازامامزادگان، وارد ایران می‌شود تا امام رضا را در طوس ملاقات کنند؛ کاروانشان در میانۀ راه مورد هجوم نیروهای عبّاسی قرار می‌گیرد؛ از خوف جان به همراه تنی چند از همراهان، به طرف جنوب فارس فرار می‌کنند و سرانجام در جایی که اکنون مدفن اوست به دست عمّال خلیفه شهید می‌شود.

در کنار این بقعه، اتاق بلوکی جدید، به ابعاد ۳۲/۴ در ۸۵/۳ وجود دارد که درِ آن به شرق باز می‌شود و قبری که ابعاد آن ۹۰ در ۰۵/۲ متر است که گفته می‌شود، مدفون در آن، صفا لشکر، برادر صفا انگیز است.

صاحبان هر دو بقعه از دیر زمان به واسطۀ کراماتی که از آن‌ها دیده شده، مورد احترام ویژه هستند و مزارشان، زیارتگاه دوستان بوده است. اهالی روستای کبگان و نیز روستاهای مجاور در پنج شنبه و تعطیلات پیوسته به زیارتشان رفته و برای رفع مشکلات و برآورده شدن حوائج شرعیۀ خود از روح بلند آن‌ها استمداد می‌طلبند.

طبق سنّتی حسنه، اهالی منطقه، صبح روز تاسوعای حسینی مراسم عزاداری خود را در جوار بقعۀ شاه اسماعیل واقع در شمال کبگان و عصر آن در کنار بقعۀ‌ صفا انگیز برگزار می‌کنند.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha