یکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ |۹ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 16, 2024
مراسم شب سوم محرم در هیئت انصار الحسین علیه السلام اصفهان

کارشناس مذهبی گفت: اسلام در متن خود اجتماعی می باشد و برای تغییر موازنه قدرت به میدان می آید و حکومت بخش لاینفک دین اسلام است، در عین حال روشن است که اگر در اجرا آمادگی مردم وجود نداشته باشد و مردم به بلوغ نرسیده باشند دین اسلام فعال نمی شود.

به گزارش خبرگزاری حوزه در اصفهان، حجت الاسلام و المسلمین علی سرلک شامگاه شنبه در مراسم سوگواری محرم هیئت انصارالحسین(ع) اصفهان با اشاره به فهم پدیده های هستی با نگاه درست و دقیق اظهار داشت: انسان برای این که پدیده‌ها را فهم کند راهی ندارد جز این که از چشم و نگاهی که خدا برای انسان ترسیم کرده ببیند.

وی افزود: افرادی به تصریح قرآن کریم کور می باشند یعنی آیات و نشانه های خداوند برای آنها است اما آن را نمی بینند و تنها راهی که می تواند انسان را نسبت به حقایق عالم آگاه کند دیدن هستی در قاب و توصیه هایی است که خداوند در قالب دین ارائه کرده است.

استاد دانشگاه با بیان این که خداوند برای انسان تعریف و موضوع دقیق نگاه کردن را تصویر کرده است گفت: در عین حال انسان باید به بلوغ و فهمی دست یابد که بتواند از آن پنجره عالم را ببیند و قرار بوده است انسان خلیفه خدا باشد و از همین رو است که امام زمان(عج) می فرمایند "قلب ما ظرف اراده خدا است"، زیرا این قلب، عرش الرحمن شده و توانسته است به ابدیت نگاه کند، لذا این قلب ظرف انعکاس اراده خدا است.

وی با اشاره به آیه ۲۴ سوره انفال که می فرماید" اِستَجیبوا للهِ‌ وَ لِلرَّسولِ اِذا دَعاکُم لِما یُحییکُم " این نگاه و فهم را سبب زنده شدن انسان عنوان کرد و ادامه داد: اگر فرد این گونه نگاه کند، چشم انسان باز می شود و نسبت فرد با پدیده ها، نسبت درستی می گردد و بهترین واکنش ها را خواهد داشت.

سرلک اضافه کرد: انسان اگر در مسیر خدا سرمایه گذاری نکند به پایان می رسد، همچنان که می فرماید "مَا عِنْدَکُمْ یَنْفَدُ ۖ وَمَا عِنْدَ اللَّهِ بَاقٍ" به همین دلیل جزئیات در نگاه خدای متعال مهم است و خواسته است ما نیز به جزییات توجه کنیم.

کارشناس مذهبی با تأکید بر نگاه به خدا به عنوان معیار و برکت در زندگی تصریح کرد: اگر این معیار نباشد، زندگی انسان به بن بست می رسد و برکت نخواهد داشت و به حقیقت آرامش و اطمینان قلب دست نمی یابد، لذا اگر جریان عادی زندگی فرد را احاطه کرده اما تا با نگاه بزرگ تر توجه نکند، حتی در مسائل کوچک نیز به پایان و به بی معنایی می رسد.

وی ادعا را سبب طغیان و خودبسندگی انسان در برابر خدای متعال دانست و افزود: انسان تنها برای یک کار در این عالم آمده است و آن این که وجود انسان خدایی شود و دین تنها راهی است که می تواند انسان را از امکان انسان بودن به حقیقت انسان شدن برساند و هیچ راه دیگری وجود ندارد.

کارشناس مذهبی خاطر نشان کرد: مدیریت بحران برای انسان‌هایی است که شاخص‌ها را گم نمی‌کنند و از پیش شاخص‌ها را برای خود فراهم کرده‌اند، لذا اگر فرد برنامه های مذهبی را در ذخیره ایمانی خود آماده نکرده باشد، به حتم در زمان بحران ها لغزش ها به سراغ انسان می آیند.

حجت الاسلام و المسلمین سرلک عنوان کرد: امام حسین(ع) آمده اند در بین هجوم حادثه دست مردم را بگیرند و آنها را به آن وطنی که به نام خدا دارند، برساند و کار اصلی این بوده است که انسان را از دل روزمرگی ها و خدا نخواستن ها خداخواه نماید.

وی ماه محرم را فرصت فاصله گرفتن از غفلت ها و نسیان های موجود در انسان بیان کرد و افزود: امام حسین (ع) راهی را به حقیقت وجود انسان باز کرده است و ماجرای حضرت، ماجرای فطرت های خداطلب انسان است و وجود اصلی انسان را منهای اعتبارات زودگذر به حقیقت گره زده است و این خدا خواهی، مسیر معینی دارد و این مسیر دین می باشد، یعنی همان مسیری که قمر بنی هاشم درباره آن فرمود "و اللهِ اِنْ قَطَعْتُموا یَمینی اِنّی اُحامی اَبَداً عَنْ دینی" .

استاد دانشگاه یادآور شد: این مسیر یک مسیر اجتماعی است و توصیه هایی نیست که در خلوت انجام شود، چرا که دین اسلام صددرصد اجتماعی می باشد، از یک جهت فرامین و دستورالعمل هایی دارد، همانند فقه که همه ناظر بر اجتماع و تفکر جامعه است

وی اضافه کرد: اسلام در متن خود اجتماعی می باشد و برای تغییر موازنه قدرت به میدان می آید و حکومت بخش لاینفک دین اسلام است، در عین حال روشن است که اگر در اجرا آمادگی مردم وجود نداشته باشد و مردم به بلوغ نرسیده باشند دین اسلام فعال نمی شود.

سرلک با مقایسه شرایط دوران حکومت امیرمومنان(ع) و امام حسن مجتبی(ع) با شرایط حاضر، نیاز به نیروی انسانی کافی برای اجرای مدل اجتماعی اسلام را مهم ارزیابی کرد و گفت: برای این که اسلام اجتماعی جریان یابد بدون تردید آمادگی فهم و روح در عموم مردم و مسئولین باید وجود داشته باشد.

وی لازمه دیگر اجتماعی شدن دین را توجه و فروتنی نسبت به دیگر انسان ها عنوان کرد و افزود: معنای دیگر اجتماعی شدن دین این است که انسان زمانی می تواند دیندار واقعی باشد که نگاه فرد به نیازها و دیگر افراد و همراهان در این مسیر، نگاه از سر تواضع و فروتنی باشد.

سرلک تأکید کرد: اسلام اجتماعی یعنی اسلامی که در حادثه ها، بحران ها و کمبودهای دیگران جلوه کند و انسان راهی جز تربیت ندارد مگر آن که بار دیگران را به دوش گیرد، لذا در سیره اولیا خدا می بینید که غصه دیگران را می خوردند و به تعبیر قرآن کریم خود را برای آن می کشتند " لَعَلَّکَ باخِعٌ نَفْسَکَ أَلَّا یَکُونُوا مُؤْمِنِینَ ".

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha