پنجشنبه ۳ خرداد ۱۴۰۳ |۱۵ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 23, 2024
مدیریت حوزه علمیه خواهران مازندارن

حوزه/پژوهشگر قرآنی گفت: قرآن، سند قاطع و تردید ناپذیر و از اصول اصلی اسلام است، هر حرکت بدون آن ناپایدار و بی‌فرجام و هر پوینده‌ای بدون آن دل مرده و بی نشاط است.

به گزارش خبرگزاری حوزه در مازندران، هانی جلایی پژوهشگر قرآنی روز گذشته در جمع طلاب مدرسه علمیه خواهران امام حسین(ع) چالوس، بسیجیان و جمعی از فرهنگیان، با اشاره به اهمیت جهاد تبیین، اظهار داشت: ایمان از برترین ارزش‌ها و سرآمدترین خصلت‌های انسان است.

جلایی گفت: قرآن، سند قاطع و تردید ناپذیر و از اصول اصلی اسلام است، هر حرکت بدون آن ناپایدار و بی‌فرجام و هر پوینده‌ای بدون آن دل مرده و بی نشاط است که تکیه‌ قرآن بر ایمان مومن از این واقعیت سرچشمه می‌گیرد، بر این اساس طبق فرمایشات مقام معظم رهبری، ایمان همان باور، پذیرش و پایبندی به آن‌چیزی است که در راه آن تلاش می‌شود.

وی افزود: از جمله خصوصیات رهبران الهی، ایمان بوده که همان باور و پذیرش با تمام وجود است و نشانه‌اش این است که پیشاپیش دیگران در آن راه گام بر می‌دارند، ایمان به اصل و مبانی عقیدتی، یکی از خصلت‌های برجسته‌ پیامبران خدا است و از روی شعور و آگاهی بوده و تقلیدی نیست، ایمان مقلدانه قیمتی ندارد و زاِیل شدنش هم به آسانی اتفاق می‌افتد.

جلایی با اشاره به داستان انتخاب طالوت برای فرماندهی در بنی اسرائیل، خاطرنشان کرد: مومنین کسانی هستند که با تمام وجود می‌شنوند، بعد می‌فهمند، سپس اطاعت می‌کنند، این اطاعت کورکورانه نیست، مومن واقعی به لوازم ایمان و تعهدات آن پایبند است، از ویژگی مومن، ترس او ناشی از معرفت، عظمت و حقارت خویش در مقابل خداوند است، بنابراین وقتی مومن بر اساس خواست خداوند عمل می‌کند خداوند نیز همه چیز را به یاری او می‌فرستد.

این پژوهشگر قرآنی به بیان صفات مومنین پرداخت و گفت: از مهم‌ترین نشانه‌های مومنین، صبر، توکل، انفاق و اقامه نماز است و خداوند برای آنها رتبه‌ها و درجاتی در نزد خود فراهم کرده است.

وی اظهار کرد: یکی از نکات لطیف قرآن در مورد متفکران در آسمان و زمین است که فهمیدند این جهان بیهوده آفریده نشده و از نظر قرآن، عالی‌ترین ارزش‌ها را بیش از همه چیز و همه کس دارند و از روی شعور، با آگاهی کامل ایمان آوردند، این‌گونه ایمان در اسلام مطلوب است.

وی تأکید کرد: افرادی که اهل تفکر و تدبر هستند، جزو خردمندان هستند و جایگاه آن قبل از انجام کار است، ایدئولوژی زندگی ساز، اینگونه است که می‌گوید من برای انجام کاری به اینجا آمده‌ام، مسئولیتی دارم و باید به نظمی که خداوند آفریده کمک کنم، پس هر چیزی در جهان اتفاق می‌افتد بر طبق خواست خداوند است.

انتهای پیام ۳۱۳/۴۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha