چهارشنبه ۶ تیر ۱۴۰۳ |۱۹ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 26, 2024
نشست تخصصی همایش گفتمان‌سازی تاثیر حجاب بر سلامت زن و خانواده

حوزه/ استادیار گروه مدیریت دانشگاه حضرت معصومه(س) گفت: بهترین سناریو در مسئله حجاب این است که قانون‌مداری در جامعه را افزایش دهیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، رسول عباسی در چهارمین نشست تخصصی همایش گفتمان‌سازی تأثیر حجاب بر سلامت زن و خانواده که با عنوان حجاب در گفتمان علم مدیریت در سالن جلسات دانشگاه حضرت معصومه(س) برگزار شد، اظهار کرد: کشف حجاب یک مسیر بی‌انتها را طی می‌کند.

وی با اشاره به اینکه مسیر بی‌حجابی به فروپاشی خانواده منجر خواهد شد، مطرح کرد: در تضعیف خانواده در لایه‌های مختلف روابط فامیلی نیز از بین خواهد رفت.

استادیار گروه مدیریت دانشگاه حضرت معصومه(س) با بیان اینکه در مسیر حرکت رویدادها باید پیشران‌ها شناسایی شوند، عنوان کرد: مصرف بالای فرهنگی محصولات غرب، افزایش لذت‌گرایی، مدگرایی و تجمل‌گرایی، تغییر سبک زندگی، معماری عریان ساختمان‌ها، مباحث جهانی‌سازی، گرایش‌های فمینیست‌ها، تمایل زنان به دیده شدن و ... جزو پیشران‌های بی‌حجابی هستند.

وی اضافه کرد: فرزندسالاری، کاهش حیا با گسترش تکنولوژی، اعتقاد به شخصی بودن پوشش، تجارب ناخوشایند حجاب، تعبیر بی‌حجابی به عنوان ناسپاسی، بی‌حجابی با پیام سیاسی و بی‌حجابی در اعتراض به پیام اقتصادی ازدیگر عوامل بی‌حجابی هستند.

عباسی با اشاره به اینکه تمایل به فمینیستی و حجاب رابطه معکوس دارند، خاطرنشان کرد: طبق بررسی‌های انجام شده تمایل به حجاب در شهرها در مقایسه با روستاها و قشر مرفه در مقابل قشر ضعیف‌تر جامعه، کم‌تر است.

وی با بیان سه عامل موثر در حجاب شرع، قانون و سنت هستند، تصریح کرد: متأسفانه در تدریج حرکت به سمت مدرنیته، ضلع سنت درحال فراموشی است.

استادیار گروه مدیریت دانشگاه حضرت معصومه(س) با اشاره به اینکه در ضلع شرع نیز می‌گویند که دین شخصی است، یادآور شد: طبق بررسی‌های انجام شده در کشور ۳۵ درصد حجاب شرعی دارند و ۵۰ درصد اعتقاد دارند که حجابشان عرفی است.

وی با بیان اینکه نظام اجتماعی با قانون رخ می‌دهد، ابراز کرد: متأسفانه در جامعه امروز قانون‌گریزی پدیده مروّجی است و در این بحث بشدت دچار مشکل هستیم.

عباسی با اشاره به اینکه متأسفانه اقتدار منبع قدرت و حکومت درچنین شرایطی دچار ابهام می‌شود، بیان کرد: بهترین سناریو در مسئله حجاب این است که قانون‌مداری در جامعه را افزایش دهیم.

وی با بیان اینکه با تقویت فضای قانونی کشور می‌توانیم حجاب را حفظ کنیم، اظهار داشت: اگر نتوانیم قانون‌مداری را تقویت کنیم، متأسفانه در آینده نزدیک چیزی به عنوان پوشش همگانی نخواهیم داشت.

استادیار گروه مدیریت دانشگاه حضرت معصومه(س) با اشاره به اینکه در مسیر قانون‌مداری در مرحله نخست باید شاهد اجرای قاطعانه تمام قوانین باشیم، مطرح کرد: در مراحل بعدی تقویت گفتمان ساده زیستی و احیای ارزش‌هایی مانند احقاق حق مردم، ظلم ستیزی، گسترش عدالت و ... مؤثر است.
انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha