پنجشنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۳ |۲۹ ربیع‌الاول ۱۴۴۶ | Oct 3, 2024
کد خبر: 1123457
۱۵ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۲
1

حوزه/ نشست علمی روانشناسی اسلامی با موضوع«روانشناسی قرآن بنیان: ارکان، فرآیند، روش ها» در انجمن روانشناسی اسلامی در قم برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، نشست علمی روانشناسی اسلامی با موضوع«روانشناسی قرآن بنیان: ارکان، فرآیند، روش ها» با ارائه حجت الاسلام و المسلمین محمد کاویانی عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و دبیر علمی نشست حجت الاسلام جعفر هوشیاری عضو هیئت علمی جامعه المصطفی العالمیه به همت کمیته پژوهش انجمن روانشناسی اسلامی برگزار شد.

در این نشست حجت الاسلام و المسلمین کاویانی در معرفی ارکان روانشناسی قرآن بنیان گفت: این ارکان عبارتند از؛ مبانی، تعریف، پیش فرض ها، موضوعات، مسائل، روش ها، اهداف نظری، اهداف کاربردی و مفاهیم اساسی. زمانی که تمام این موارد مبتنی بر قرآن و روایات و عقل و شهود باشند روانشناسی قرآن بنیان اطلاق می کنیم.قید "قرآن بنیان" بدان جهت است که بگوییم روانشناسی در صورتی اسلامی است که همه ارکان آن «قرآن بنیان» باشد و فقط با اسلامیت یکی یا بعضی از ارکان، اسلامی نخواهد بود.

وی در ادامه افزود: فرایند روانشناسی قرآن بنیان عبارت است از: «مسئله گزینی»، «شکل دهی مدل یا مدل های مفهومی»، «شکل دهی مدل یا مدل های اجرائی و عملیاتی»، «رفت و برگشت بین مدل مفهومی و مدل اجرائی و میدان اجرا (عملیاتی سازی و بازخورد گرفتن از میدان)» و در نهایت «ارائه نظریه نهائی به جامعه علمی روانشناسی».

عضو هیات علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در مورد روش ها بیان کرد: در روانشناسی قرآن بنیان از تمام روش های تجربی قابل قبول دین و همچنین روش های عقلی، روش های نقلی (آیات و روایات) و روش شهودی (در مواردی که دریافت عام از آن وجود دارد) و زیر مجموعه های آنها استفاده می شود.

نگاه ما در ارکان، روش ها، مسائل،... تعمیمی است

حجت الاسلام هوشیاری و برخی از شرکت کنندگان در ادامه پرسش هایی در مورد «چرایی نام گذاری به قرآن بنیان»، رابطه اش با قرآن بسندگی»، نگاه پارادایمیک یا مبناگرایی، رابطه ی آن با سایر رویکردها، وجه تمایز این رویکرد با سایر رویکرد ها و الگوها و .... مطرح کردند که حجت الاسلام والمسلمین کاویانی به آنها پاسخ داد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha