پنجشنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۳ |۲۹ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | Jun 6, 2024
سید طاهر غفاری

حوزه/ حجت الاسلام قره باغی گفت: اولین شرط ادب تسلیم بودن در برابر انتخاب الهی است و پیامبر با دستور خدا علی بن ابی طالب را معرفی کرد و اولین شرط ادب بنده این است که این انتخاب را قبول کند و صاحب عالم حق حکم دارد و وقتی حکم کرد باید عبد و بنده بپذیرد و قبول کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از ارومیه حجت الاسلام سیدطاهرغفاری قره‌باغی شامگاه پنجشنبه در مراسم شام ولادت امام علی علیه السلام که در مسجد یازهرا سلام الله علیها ارومیه برگزار شد، اظهار داشت: اصل مقام نبوت پیامبر اعظم قبل از ولادت بود و اعلان رسمی آن بعد از بعثت اتفاق افتاد و با ولادت امام علی علیه السلام نبی اکرم و دوست‌داران ایشان خوشحال شدند و ما نیز به عنوان مؤمنین و شیعیان امیرالمؤمنین باید از این روز شاد باشیم.

وی افزود: در روایتی از نبی مکرم اسلام (ص) بیان شده است؛ «القَلبُ ثَلاثَةُ أنواع» قلب انسان سه گونه است؛ حقیقت انسان قلب است،یکی از انواع قلب ها قَلبٌ مَشغولٌ بِالدُّنیا، قلبی مشغول دنیاست و گویا غیر از دنیا چیز دیگری نیست و حاصل عمر برخی انسانها عبارت است از سنگ و بناهای دنیا و از یاد الهی غافل هستند و چنین قلبی یا آخرت را قبول نکرده و یا با آن به عناد برخواسته است.

کارشناس دینی تصریح کرد: دومین بخش از قلب را نبی مکرم اسلام این گونه بیان می کنند؛ و قَلبٌ مَشغولٌ بِالعُقبی قلبی مشغول آخرت است. چنین فردی تحقیق کرده و به این نتیجه رسیده است که خدای متعال فرستاده‌ها و راهنمایی‌هایی را دارد و بدان‌ها معجزه اعطا کرده و یکی از پیام‌های مهم انبیای الهی این است که قرار نیست انسان تمام شود و حقیقت انسان همیشگی است و از این عالم و لباسی را تعویض خواهد کرده و لباس آخرت بر تن خواهد کرد.

وی ادامه داد: بدن فقط یک لباس است و انبیای الهی بیان کرده‌اند که در آن دنیا برای مؤمنین بهشت و خانه ای وجود دارد و وسعت این خانه به اندازه ای است که مؤمن می تواند همه اهل بهشت را میهمان کند.

اطاعت از نبی الهی به انسان ادب می دهد

حجت الاسلام قره باغی گفت: انبیاء آمده‌اند تا خبر بدهند که این عالم مقدمه آخرت و محل عبور برای رسیدن به عقبی است و شرط آن ادب و گوش دادن به بزرگ این عالم که پروردگار جهانیان باشد، است و اگر خدای متعال مخلوقی خلق کرد به عنوان پیامبر و به دست او برنامه بشر را تدوین کرد، باید از او اطاعت کرد و اطاعت از نبی الهی به انسان ادب می دهد و این ادب انسان را به بهشت رهنمون می سازد.

وی اضافه کرد: با مرگ از این دنیا خداحافظی می کنیم اما آخرت تمام شدنی نیست و آیت الله بهجت که یک خداشناس بود از مرگ به ولادت‌الروح تعبیر می‌کرد که یکبار از رحم مادر جسم متولد می شود و با مرگ روح متولد می شود و اگر قلبی فهمید که آخرت باشکوه و مقصد است از آن غافل نمی شود و پیامبر فرمود أنَا مَدینَةُ العِلمِ وعَلِیٌّ بابُها و پیامر برای بعد از خود باب علم را باز کرد تا بشر بدون راهنما و هدایت گر نباشد.

اولین شرط ادب تسلیم بودن در برابر انتخاب الهی است

کارشناس دینی خاطرنشان کرد: اولین شرط ادب تسلیم بودن در برابر انتخاب الهی است و خیلی ها مدعی داشتن اسم و رسم بودند و مدعی می شدند باید پیامبر آن‌ها را به عنوان جانشین انتخاب می کرد و پیامبر با دستور خدا علی بن ابی طالب را معرفی کرد و اولین شرط ادب بنده این است که این انتخاب را قبول کند و صاحب عالم حق حکم دارد و وقتی حکم کرد باید عبد و بنده بپذیرد و قبول کند.

وی گفت: سوید بن غفله می گوید؛ بعد از آن که با امیر المؤمنین بیعت خلافت بسته شد، خدمت ایشان رسیدم. آن حضرت در اتاق خود بر بوریایی تنها نشسته بود. عرض کردم: ای امیر المؤمنین! بیت المال در اختیار توست و من در اتاق تو اثاثی که برای هر خانه ای لازم است نمی بینم؟ حضرت فرمود : ای پسر غفله! إنّ اللَّبیبَ لا یَتَأثَّثُ فی دارِ النُّقلَةِ ، و لَنا دارُ أمْنٍ قد نَقَلْنا إلیها خیرَ مَتاعِنا ، و إنّا عن قلیلٍ إلَیها صائرونَ ، آدم خردمند برای خانه ای که باید ترکش نماید اثاث فراهم نمی کند . ما را سرای امنی است که بهترین متاع خود را به آن منتقل کرده ایم و خود نیز بزودی آن جا می رویم .

حجت الاسلام قره باغی افزود: البته این که گفتیم قلب به آخرت مشغول باشد معنایش این نیست که فقط به نماز و روزه مشغول شود بلکه راه آخرت را می رود و هر کاری می کند نیت الهی دارد و کارهای دنیا را نیز با هدف جلب رضایت الهی انجام می دهد.

رمز سربلندی در آخرت عمل به وظیفه است

اطاعت از نبی الهی به انسان ادب می دهد

وی گفت: در خانه ای که مسابقه محبت و وفاداری باشد، در آن منزل دیگر اختلاف و دعوا معنایی نخواهد داشت و در واقع رمز سعادت آخرت عمل به وظیفه است و به دست آوردن دنیا نیز برای آخرت لازم و داشتن مال برای امرار معاش دنیا و کمک به نیازمندان لازم است و این عین عبادت می باشد و لذا باید مالی را به دست آورد که در راه الهی خرج کند و رسیدن به منصبی برای جلوگیری از ظلم عین آخرت است.

کارشناس دینی بیان داشت: جاه طلبی و مال طلبی، مقام پرستی یعنی فراموشی آخرت و کسی که با هدف کمک به مستضعفین و جلوگیری از فساد و ظلم و گرفتن دست کسی که به یاری دراز شده، به مقامی برسد منافاتی با آخرت ندارد.

وی اضافه کرد: حقیقت انسان مودب، عاشق خدا بودن است و دنیایی که انسان را مشغول کرده و از آخرت باز دارد مبغوض انبیاء و اهل بیت است و دنیایی که برای رسیدن به آخرت باشد مذموم نیست.

حجت الاسلام قره باغی سومین نمونه قلب را مشغول به مولی عنوان کرد و افزود: نبی اکرم سومین گونه از قلب را قَلبٌ مَشغولٌ بِالمَولی قلبی که مشغول به مولی است، عنوان می کنند، چنین قلبی بهشت را مخلوق خدا می دانند و جهت گوش دادن به کلام الهی و اطاعت از او خدای متعال را عبادت می کنند و امام علی (ع) در این باره می فرمایند؛ مَا عَبَدْتُکَ خَوْفاً مِنْ نَارِکَ وَ لاَ طَمَعاً فِی جَنَّتِکَ لَکِنْ وَجَدْتُکَ أَهْلاً لِلْعِبَادَةِ فَعَبَدْتُک. معبودا عبادت و پرستش من از جهت ترس از آتش دوزخ و بانگیزه طمع و دستیابی به بهشت نیست فقط‍‌ چون تو را سزاوار عبادت و پرستش میدانم میپرستم.

وی اضافه کرد: پیامبر اعظم می فرمایند: القَلبُ المَشغولُ بِالدُّنیا فَلَهُ الشِّدَّةُ و البَلاءُ قلبی که به دنیا مشغول است دائما در عناد و مشکلات و بدبختی است. و اگر پای درد و دل او بنشینی خواهی فهمید در دلش طوفان است و شادی‌های آن‌ها کم عمق و مقطعی است، قلبی که به دنیا مشغول باشد اسیر می شود و اسارت برای انسان خوشایند نیست و این دل‌مشغولی به دنیا همیشه با کثرت ثروت نیست و گاهی دنیای اندک انسان را مشغول می کند، لذا فقر مزاحم بهشت نیست.

کارشناس دینی بیان داشت: نبی اکرم در ادامه حدیث می فرمایند؛ أمّا القَلبُ المَشغولُ بِالعُقبی فلَهُ الدَّرَجاتُ العُلی، دلی که گرفتار عقبی باشد، درجات بلند نصیبش شود، و أمّا القَلبُ المَشغولُ بِالمَولی فلَهُ الدُّنیا و العُقبی و المَولی و دلی که گرفتار مولی باشد، هم دنیا دارد و هم عقبی را و هم مولا را، فرصت است حساب و کتاب کنیم، احکام دینی یاد بگیریم و از حرام دوری کنیم، خود را به پول نفروشیم، اصول دین را یاد بگیریم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha