سه‌شنبه ۵ تیر ۱۴۰۳ |۱۸ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 25, 2024
تصاویر/ همایش «استعمار سایبری»

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم قضایی با اشاره به اینکه قانون اساسی ما کاملاً فضیلت محور است و معیارهای حکمرانی متعالی را داراست، گفت: در بخشی از قوانین، قانون اساسی ما در دنیا منحصر به‌ فرد است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین سید علیرضا طباطبایی امروز در "همایش استعمار سایبری" که پیرامون نقد مصوبه شورای عالی فضای مجازی درباره سکوهای خارجی در قم برگزار شد، اظهار کرد: حکمرانی به منزله شیوه حکومت کردن است، اما اصطلاحی که چند دهه‌ در دنیا پر سر و صدا شده، اصطلاح حکمرانی خوب است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم قضایی ادامه داد: شاخصه‌های حکمرانی خوب، حکومت قانون، شفافیت، کارآمدی و اثربخشی، مسئولیت پذیری و پاسخگویی است.

وی با تاکید بر مبانی فکری حکمرانی خوب، عنوان کرد: حکمرانی خوب مبتنی بر اومانیسم، سکولاریسم و لیبرالیسم است که اندیشمندان ما در برابر آن، "حکمرانی متعالی" را مطرح کرده‌اند.

حجت الاسلام والمسلمین طباطبایی با اشاره به تفاوت میان حکمرانی متعالی با حکمرانی خوب، مطرح کرد: حکمرانی متعالی اعتقاد دارد آنچه در حکمرانی خوب آمده، شرط لازم است، اما کافی نیست.

وی با اشاره به اینکه قانون اساسی ما کاملاً فضیلت محور است و معیارهای حکمرانی متعالی را داراست، عنوان کرد: در بخشی از قوانین، قانون اساسی ما در دنیا منحصر به‌ فرد است.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم قضایی به پاره‌ای از قوانین اشاره کرد و گفت: قوانینی مانند دعوت به خیر، امر به معروف و نهی از منکر، ایمان، معنویت، امانت‌داری، وفای به عهد، مبارزه با فساد، تعاون و همکاری، استقلال، امنیت، مبارزه با استکبار، سلطه پذیر نبودن و سلطه‌گر نبودن، فضائل اخلاقی که برای کارگزاران داریم مانند عدالت و تقوا، تقویت بنیان خانواده از جمله نکات کلیدی و محوری قانون اساسی جمهوری اسلامی است.

وی با تاکید بر اینکه قانون اساسی ما در پی تربیت شهروند فضیلت‌مند است، خاطرنشان کرد: سؤال مهم این است که جمهوری اسلامی ایران برای تحقق اولین و مهم‌ترین وظیفه‌اش یعنی ایجاد محیط مساعد برای رشد فضائل اخلاقی بر اساس ایمان و تقوی و مبارزه با کلیه مظاهر فساد و تباهی چه کرده است.

حجت الاسلام والمسلمین طباطبایی در پایان گفت: اولین بند از اصل سوم قانون اساسی که به آن اشاره شده موضوع رشد فضائل اخلاقی و مبارزه با کلیه مظاهر فساد است که باید دید در خصوص مجوز دادن به پلتفرم‌های خارجی چه وظیفه‌ای دارد و چگونه باید عمل کند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • ن.ح IR ۰۱:۰۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۹
    0 0
    این مباحث باید جدی تر پیگیری بشه واقعاً بحث حکمرانی متعالی مخصوصا امروزه در مباحث فضای مجازی از اهمیت زیادی برخوردار است که کمتر به آن توجه شده
  • ؟! IR ۰۶:۲۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
    0 0
    وقتي توانستيم كانال خودي داشته باشيم و مورد استقبال قرار بگیرد، چرا برگشت به جنگ افزارهای مجازی دشمن؟!
  • رضا IR ۲۱:۴۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۳
    0 0
    فناوری منتظر اجازه نمی مانند تنها راه تولید محتوای خوب و جداب برای مخاطب است و بس
    • فناوري دو سويه IR ۱۵:۰۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۴
      0 0
      فناوري هم در ارائه هست هم در ممانعت. از فناوري براي ارائه خوبي ها و كانال هاي خوديِ خوب استفاده كنيم و جهت ممانعت از کانال های دشمن بهره ببریم.