یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۴ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 12, 2024
مهدی میرزاجانی

حوزه/ حجت الاسلام میرزاجانی گفت: این یک قاعده کلّی است که دل‌بستگی به شیء همواره یادآوری آن را در پی دارد، آن دلی که همیشه دل‌بسته به خدا است، نه در دنیا و امور مادی‌اش ناراحتی دارد و ‌نه گره کور پیدا می‌کند که غصه‌اش را بخورد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از ارومیه، حجت الاسلام مهدی میرزاجانی شامگاه شنبه در مراسم شب شهادت امام علی (ع) که در مسجد یازهرا (س) ارومیه برگزار شد، با اشاره به فضیلت شب‌های قدر، اظهار داشت: خدای متعال در سوره بقره و سوره قدر به صراحت به نزول دفعی قرآن کریم در شب قدر ماه مبارک رمضان اشاره می‌کند و این که شب قدر را مخفی نگه داشته برای این است که خدای متعال می‌خواهد مؤمنین همه شب‌های ماه رمضان را فرصتی برای مغفرت و نزول رحمت بدانند و از آن استفاده کنند.

وی اضافه کرد: یکی از اعمال این شب‌ها قرآن به سر گرفتن است و معنای آن این است که من این کتاب مقدس که هیچ شکی در آن نیست را که امانت نبی اکرم است بین خود و خدای متعال واسطه بخشش گناهان خودم قرار می‌دهم و در ادامه خدای متعال را به ۱۴ معصوم قسم می‌دهیم و اگر اعمال شب قدر را به درستی بجا بیاوریم امید است که خدای متعال ما را مورد لطف و رحمت خویش قرار دهد.

کارشناس مذهبی گفت: این شب‌ها سالروز شهادت حضرت علی (ع) است و ما شیعیان باور قلبی داریم که حضرت علی (ع) وصی بلافصل نبی اکرم، افضل موجودات عالم بعد از رسول خدا و اولین امام مفترض الطاعة می‌باشد و در روایات وارد شده که اگر همه دریاها مرکب شود و تمام درختان قلم، بازهم نمی‌توانند فضائل علی (ع) را بنویسند.

وی ادامه داد: امام علی(ع) ذوب شده در خدای متعال بود و به همین دلیل تمام سخن، رفتار و گفتار حضرت از سوی خدای متعال بود و امیرالمؤمنین جامع الاضداد بود، وقتی در میدان رزم حاضر می‌شد با تمام توان وارد میدان می‌شد، زره حضرت پشت نداشت چرا که مولا علی(ع) هیچ وقت به دشمن پشت نمی‌کرد، اما چنین رزمنده‌ شجاع و نترسی وقتی در برابر خدای متعال قرار می‌گرفت در نهایت تواضع و ذلت بود و وقتی با یتیم‌ها و فقرا مواجه می‌شد چنان خود را پایین می‌آورد که خیلی‌ها او را نمی‌شناختند.

حجت الاسلام میرزاجانی عنوان کرد: متاسفانه ما شیعیان آن گونه که باید امام علی (ع) را نشناخته‌ایم و به گفتار و سخنان حضرت عمل نکردیم، باید سبک زندگی ما، سبک زندگی مولا علی (ع) باشد.

وی در ادامه با اشاره به روایتی از مولا علی (ع) گفت: در روایتی امام علی (ع) می‌فرمایند، قَدرُ الرَّجُل علی قَدرِ هِمَّتِهِ، قدر مرد به قدر همّت اوست و معنای این روایت این است که اگر همت و تلاش یک انسان خدایی و برای رسیدن به الله باشد، قیمت الهی پیدا می‌کند اما اگر هدف و آرزویش دنیا باشد، قیمت دنیایی خواهد داشت، یعنی مراتب عالی بهشت برای همت‌های بلند و الهی است.

کارشناس مذهبی اظهار کرد: در روایتی از نبی اکرم (ص) آمده است که «اَلْقَلبُ ثَلاثَهُ اَنْوَاعٍ»؛ دل‌ها ‌بر سه گونه هستند، اوّل: «قَلْبٌ مَشْغولٌ بِالدُّنْیَا»؛ دل‌هایی که وابسته به دنیا هستند، این قلب‌ها در گروی لذائذ دنیا و سرگرم مسائل دنیوی‌ هستند، دوم: «وَ قَلْبٌ مَشْغولٌ بِالْعُقْبَی»؛ دل‌ها و قلب‌هایی که وابسته به آخرتند، یعنی دل‌بستگی‌اش به تنعّمات اخروی است، سوم: «وَ قَلْبٌ مَشْغولٌ بِالْمَوْلَی»؛ سوم آن دلی است که به مولایش وابسته است، یعنی دل‌بسته به خدا است، دلش در گروی خدا است.

وی تصریح کرد: در ادامه حضرت توضیح می‌دهند: «وَ اَمَّا الْقَلْبُ الْمَشْغولُ بِالدُّنْیَا لَهُ الشِّدَّهُ وَ الْبَلاءُ»؛ امّا دلی که به لذائذ دنیوی دل‌بسته شده و سرگرم آن است، این را بداند که همیشه در ناراحتی و گرفتاری است، یعنی حتی لذّت دنیایی را هم نمی‌برد، مسائل دنیوی این‌گونه است، به هرچه از دنیا برسد، باز می‌بیند کمبود دارد و ناراحت است و پیوسته در سختی و گرفتاری است.

کارشناس مذهبی عنوان کرد: وَ اَمَّا الْقَلْبُ الْمَشْغولُ بِالْعُقْبَی فَلَهُ الدَّرَجَاتُ الْعُلَی»؛ آن قلبی که دل‌بسته به تنعّمات اخروی است، ‌ در نتیجه کار هم که می‌کند برای امور اخروی است و می‌خواهد به پاداش آخرت برسد و به آن هم خواهد رسید، درجات عالیه بهشت را هم به او می‌دهند، لذّتش را هم می‌برد.

وی افزود: «وَ اَمَّا الْقَلْبُ الْمَشْغولُ بِالْمَوْلَی فَلَهُ الدُّنْیَا وَ الْعُقْبَی وَ الْمَوْلَی»، این یک قاعده کلّی است که دل‌بستگی به شیء همواره یادآوری آن را در پی دارد، آن دلی که همیشه دل‌بسته به خدا است، نه در دنیا و امور مادی‌اش ناراحتی دارد و ‌نه گره کور پیدا می‌کند که غصه‌اش را بخورد.

حجت الاسلام میرزاجانی گفت: رزق و روزی‌های انسان‌ها تقسیم شده و برخی‌ها خیال می‌کنند با حرام می‌توانند به روزی بیشتری برسند، اما برکت در رزق حلالی است که انسان با صبر و تحمل به دست می‌آورد و لذا ما ماموریت داریم عبد خدا باشیم که در این صورت روزی ما هم برکت پیدا می‌کند.

انتهای پیام. /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha