سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
دفاعیه پایان نامه

حوزه/ جلسه دفاعیه پایان نامه «بررسی تطبیقی رابطه بین فطرت و اخلاق از منظر آیت الله العظمی جوادی آملی و شهید مطهری» در موسسه آموزش عالی ریحانه النبی(س) اراک، با رتبه عالی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از اراک، خانم افسانه اسکندری طلبه موسسه آموزش عالی ریحانه النبی(س) اراک امروز از پایان نامه خود با موضوع «بررسی تطبیقی رابطه بین فطرت و اخلاق از منظر آیت الله العظمی جوادی آملی و شهید مطهری» با راهنمایی حجت الاسلام مرتضوی و داوری حجت الاسلام ایمانی مقدم با رتبه عالی دفاع کرد.

اسکندری در دفاع از پایان نامه خود اظهار داشت: فطرت آفرینشی خاص است که قسمت بزرگی از مباحث اعتقادی و فلسفی و انسان شناسی را به خود اختصاص داده است.

وی افزود: از آنجا که انسان به عنوان عامل معرفت و شناخت معرفی شده، بنابراین اهمیت مسئله را دو چندان می‌کند، فطرت به عنوان درونی‌ترین صفت انسان هم تاثیرگذار است و هم تاثیر پذیر.

اسکندری تصریح کرد: با توجه به این مطلب که انسان در جمع زاده شده و رشد می‌کند، پس فطرت‌ها در پیوند با هم رشد کرده و مستحکم می‌شوند.

وی یادآور شد: همچنین طبیعت انسان به سبب ساختار فطری و غیر اکتسابی، زمینه ساز رشد فطریات است، لذا در حوزه‌های گوناگون از جمله اخلاق موثر است و باید کوشید تا با به کار گیری شیوه‌ها و روش‌های درست راه را برای هدف نهایی یعنی سعادت بشر آسان نمود.

وی با اشاره به اینکه با توجه به رابطه تنگاتنگ بین اخلاق و فطرت باید به بررسی رابطه این دو مولفه از دیدگاه دو فیلسوف بزرگ آیت الله العظمی جوادی آملی و استاد مطهری پرداخته، ابراز کرد: این مساله همواره مورد توجه فیلسوفان و اندیشمندان قرار گرفته که ویژگی‌های فطری قابل تبدیل شدن نیست، اما ممکن است دچار آفت شده و در نهایت به خاموشی گرایند و از مسیر اصلی خود خارج شوند، بنابراین تلاش برای رفع موانع یک ضرورت است.

اسکندری اظهار کرد: از جمله کسانی که در این زمینه دغدغه داشته‌اند، استاد مطهری است که ارتباط ویژه بین فطرت و اخلاق قائل است و با ارائه نظریه «اصالت فطرت» به توجیه و تفسیر فلسفه اخلاق و جامعه انسان می‌پردازد.

انتهای پیام. /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha