پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۳ شوال ۱۴۴۵ | May 2, 2024
مجمع عالی حکمت

آیات و حجج اسلام والمسلمین علیرضا اعرافی، غلامرضا فیاضی، محسن قمی، حسن معلمی، حمید پارسانیا، علی‌عباسی، مجتبی مصباح، یارعلی کرد فیروزجایی و محمد جعفری هرندی به‌عنوان اعضای اصلی هیئت‌مدیره مجمع عالی حکمت اسلامی انتخاب شدند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، آیت‌الله احمد بهشتی در بیست و چهارمین گردهمایی اعضا و دهمین دوره انتخابات هیئت مدیر و بازرسان مجمع عالی حکمت اسلامی ضمن تسلیت سالروز تخریب قبور ائمه(ع) بقیع، امروز را عاشورایی دیگر بر جهان اسلام دانست و ضمن اشاره به شروط طلبه و دانشجویی در وادی فلسفه، بر اهمیت جایگاه تقوا و استعداد تصریح کرد و اظهار داشت: ابن‌سینا از یک نظر مخالف تعلیم فلسفه است و میفرماید: تنها کسانی که اهل تقوا و مستعد باشند، می توانند در وادی فلسفه قدم بردارند؛ اگر کسی یکی از این ویژگیها را نداشته باشد، نباید اجازه ورود به وادی فلسفه به او داده شود.

وی با بیان اینکه علمای اسلام بر آزادفکری و آزاداندیشی در دانش فلسفه تصریح کردند، افزود: حوزه‌های علمیه که آراسته به دو بال مهم تقوا و استعداد هستند، نمی‌توانند دور از فلسفه و علوم عقلی باشند.

استاد سطوح عالی حوزه با تأکید بر این که حوزه بی‌نیاز از فلسفه نیست، تصریح کرد: هیچگاه فقه و اصول و تفسیر نباید تحت‌الشعاع فلسفه قرار گیرد، و کسانی که استعداد خوبی دارند، همچون امام خمینی (ره) میتوانند هم‌زمان، فیلسوف، عارف و فقیه وارسته‌ای شوند.

وی دانشگاه عالی حکمت برای تربیت استعدادهای درخشان را از پیش‌نیازهای حوزه‌های علمیه دانست و ابراز داشت: همچون علمای تراز جهان اسلام از جمله علامه طباطبایی ره که فقیه، اصولی و مفسر بزرگی بودند، در وادی فلسفه ورود نموده، باید بتوانیم با زبان فلسفه اسلامی با دنیای امروز حرف بزنیم. مجمع عالی حکمت اسلامی باید این استعدادهای درخشان را جلب و جذب نموده، مشوق‌هایی را برای تربیت شخصیت‌های چندبعدی امام‌گونه فراهم و مقدمات درخشش ستارگان پرفروغ حوزه‌های علمیه را بیش‌ازپیش فراهم سازد و مناسب است مجمع عالی حکمت اسلامی در راه تأسیس دانشگاه عالی حکمت اقدام کند.

آیت‌الله بهشتی اساتید مجمع عالی حکمت را هادیان و روشنگران مسیر تعالی دین توصیف نمود و ابراز داشت: مجمع عالی روزبه‌روز درخشنده‌تر و پرفروغ‌تر از گذشته گام‌های بلندی را باهمت دوستان و اساتید ارجمند بردارد.

اعضای هیئت رئیسه مجمع عالی حکمت اسلامی انتخاب شدند + اسامی

حجت‌الاسلام‌والمسلمین معلمی دبیر مجمع عالی حکمت نیز در بخشی از این جلسه با بیان این که در دو سال گذشته کارهای ارزشمندی با میدان‌داری گروه‌های علمی رقم خورده است، اظهار داشت: فعالیت پژوهشی گروه‌های علمی در کنار ارائه مشاوره‌های علمی به عزیزان طلاب و محققان، آثار ارزشمندی در ارتقای بُعد پژوهشی مجموعه داشته است.

دبیر مجمع عالی حکمت اسلامی در ادامه ابراز داشت: پیگیری جدی‌تر پاسخگویی به شبهات از جمله رویکردهایی است که نیازمند نقش‌آفرینی فرهیختگان و اعضای گروه‌های علمی مجمع عالی حکمت اسلامی است.

وی توجه به فعالیت‌های بین‌المللی و حرکت به سمت تجلی روزافزون بُعد بین‌المللی مجمع را بسیار مهم ارزیابی و خاطرنشان کرد: نقد و بررسی بنیان‌های فلسفی غرب و تبیین دقیق گنجینه عظیم فلسفه اسلامی و توجه به نقاط قوت و ضعف این دو، از جمله رویکردهایی است که باید موردتوجه تک‌تک اعضای مجمع عالی حکمت اسلامی قرار گیرد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین معلمی بیان کرد: مجمع عالی حکمت اسلامی همواره خود را خدمتگزار فرهیختگان در فراهم‌سازی زمینه‌های علمی دانسته و آماده دریافت نقدها و نظرات سروران ارجمند است.

در این مراسم اساتید علوم عقلی و اعضای پیوسته مجمع عالی حکمت اسلامی ضمن تشکر از نیروهای مقتدر مسلح جمهوری اسلامی، حمایت جدی خود را بر مبارزه قاطع با رژیم غاصب صهیونیستی اعلام داشتند. متن کامل بیانیه تشکر و حمایت اعضای مجمع عالی حکمت اسلامی از غیور مردان سپاه اسلام، به‌زودی منتشر می‌شود.

انتخاب اعضای ه‍یئت مدیره و بازرسان

در بخش دوم این برنامه، با استقرار هیئت‌رئیسه، دهمین دوره انتخابات هیئت‌مدیره و بازرسان مجمع عالی حکمت اسلامی برگزار شد و آیات و حجج اسلام والمسلمین علیرضا اعرافی، غلامرضا فیاضی، محسن قمی، حسن معلمی، حمید پارسانیا، علی‌عباسی، مجتبی مصباح، یارعلی کرد فیروزجایی و محمد جعفری هرندی به‌عنوان اعضای اصلی هیئت‌مدیره و محمدمهدی گرجیان به‌عنوان عضو علی‌البدل انتخاب شدند.

همچنین آقایان محمدتقی یوسفی و ابوالفضل خراسانی به‌عنوان بازرسان اصلی و مجید ابوالقاسم زاده به‌عنوان بازرس علی‌البدل برای مدت دو سال انتخاب شدند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha