چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۷ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 15, 2024
مصاحبه همایش ملی هویت عصری زنان در آئینه قرآن و حدیث

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین فرج‌الله هدایت نیا عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: به نظر می‌رسد تأثیر تحولات اجتماعی و هویت زن دوسویه است، به این معنا که تحولات اجتماعی و فرهنگی زمان ما به زنان و دختران هویت تازه‌ای بخشیده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از گرگان، حجت الاسلام والمسلمین فرج‌الله هدایت‌نیا در حاشیه برگزاری همایش ملی «هویت عصری زنان در آئینه قرآن و حدیث» که در مدرسه علمیه تخصصی الزهراء(س) شهرستان گرگان برگزار شد، در ابتدای سخنان خود به ارزیابی نقش زنان در جامعه امروز پرداخت و بیان کرد: نقش زنان در گذشته به خانه‌داری و احیانا برخی نقش‌های سنتی مانند حضور در مزارع کشاورزی و دام‌داری محدود می‌شده است در حالی که در جوامع امروزی، زنان به نقش‌های سنتی بسنده نمی‌کنند و خواهان ایفای نقش در ابعاد مختلف علم و فن‌آوری، اقتصادی، سیاسی، هنری و غیر آن هستند.

وی گفت: شماری از زنان به ویژه دختران جوان در صدد هستند که نقش‌های جدید را جایگزین نقش‌های سنتی نمایند، اما واقعیت این است که اغلب آنان در مقام جمع میان نقش‌های قدیم و جدید هستند زیرا هیچ‌یک از آنها قابل حذف نیستند؛ تأهل برای انسان یک امری فطری و نیاز طبیعی است و از سوی دیگر، کنش اجتماعی نیز برای زنان و دختران امروزی، ضروری به شمار می‌آید.

عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ادامه داد: اگر بخواهیم برای دختران و زنان امروزی الگویی تعریف کنیم، می‌توانیم از آن به «خانواده‌گرا و کنشگر اجتماعی فعال» تعبیر نماییم.

حجت الاسلام والمسلمین هدایت‌نیا پیرامون تاثیر تحولات اجتماعی و فرهنگی بر هویت زن بیان کرد: به نظر می‌رسد تأثیر تحولات اجتماعی و هویت زن دوسویه است، به این معنا که تحولات اجتماعی و فرهنگی زمان ما به زنان و دختران هویت تازه‌ای بخشیده است.

وی اضافه کرد: در سوی دیگر، هویت جدید آنان، در شکل‌گیری نهادهای اجتماعی و فرهنگی نوین مؤثر است؛ به عنوان مثال، دختران زمان ما برای شکوفایی استعدادهای خود و همچنین به‌روزشدگی و رقابت با یکدیگر تلاش می‌کنند و خواهان فرصت‌های برابر با مردان در عرصه‌های مختلف فرهنگی و اجتماعی هستند که این وضعیت ایجاب می‌کند ساختارهای فرهنگی و اجتماعی ما نیز تغییر کند و خود را برای پذیرش کنشگران جدید آماده نماید.

عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی افزود: در عمل نیز این اتفاق رخ داده و در حال گسترش است؛ نگاهی به ساختارهای اداری و استخدامی، مراکز علمی و فن‌آوری، ورزشی و هنری، تعاملات بین‌المللی و غیر اینها، درستی ادعای فوق را تأیید می‌کند و البته به نظر می‌رسد این تازه آغاز راه است.

حجت الاسلام والمسلمین هدایت نیا خاطرنشان کرد: تحولات جدید پرسش‌های فراوانی را پیشِ روی عالمان و پژوهشگران دینی و همچنین سیاست‌مدران و سیاست‌گذاران قرار می‌دهد؛ آنچه به حوزه پژوهش و علم دینی مربوط می‌شود، سازگاری یا تنافی تحولات جدید در امور زنان و مطالبات آنان با منابع وحیانی و معارف اسلامی است.

وی در پاسخ به سؤال «خانواده چه نقشی در شکل‌گیری هویت زنان دارد؟» گفت: قابل انکار نیست که نقش خانواده در شکل‌گیری هویت دختران زمان ما نسبت به گذشته کاهش یافته است؛ چنانچه رسانه‌های جدید، مشاهیر هنری و ورزشی، شبکه‌های دوستان و غیره، اینها بیش از خانواده در شکل‌گیری یا تغییر هویت دختران مؤثر هستند، با وجود این، سال‌های کودکی و نوجوانی دختران (مانند پسران) بیشتر متأثر از زیستگاه تربیتی آنان است.

استاد دانشگاه افزود: کم نیستند پدر و مادرهایی که تحولات اجتماعی زمان ما و اقتضائات آن را باور ندارند و یا آن را نادرست می‌شمارند؛ و به همین دلیل می‌کوشند فرزندان خود را بر اساس الگوهای سنتی تربیت نمایند؛ به عنوان مثال، ممکن است بکوشند فرزندان خود را از رسانه و تأثیرات آن دور نگه دارند، در حالی که با گذر فرزندان از دوران کودکی و نوجوانی و ورود آنان به عرصه‌های اجتماعی، همه چیز به یکباره تغییر می‌کند و این دگرگونی، والدین را دچار یک چالش جدی نموده و فرزندان را نیز دچار بحران هویت می‌نماید.

حجت الاسلام والمسلمین هدایت نیا در ادامه به نحوه شکل گیری همایش ملی «هویت عصری زنان در آئینه قرآن و حدیث» پرداخت و توضیح داد: این همایش با کد اختصاص (01230_ 92021) در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (Isc) درج شده است، که از ظرفیت علمی اساتید ملی و استانی در حوزه و دانشگاه، برای کمیته علمی، هیات داوران و برگزاری پیش نشست‌ها و سخنرانی در روز اختتامیه بهره‌مند هستیم.

وی عنوان کرد: اساتید بزرگواری مانند آیت الله علیدوست، دکتر حکمت‌نیا، دکتر میرمحمدی، خانم دکتر امین مجد، خانم دکتر زهره رجبیان، خانم دکتر کشمیری و اساتید دیگر که بعضی از آنان در پیش‌نشست‌ها و نشست اختتامیه حضور داشته و بعضی دیگر به صورت غیرحضوری کمک کرده‌اند.

عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به نهادهای مشارکت کننده نیز اشاره کرد و عنوان نمود: مراکز علمی، حوزوی و دانشگاهی مانند مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، پژوهشکده زن و خانواده، و دیگر مراکز استانی همچون؛ مرکز مدیریت حوزه علمیه برادران، جامعه المصطفی العالمیه، مرکز بزرگ اسلامی شمال کشور، مرکز خدمات حوزه‌های علمیه استان، دانشگاه فرهنگیان، دفتر زنان و امور خانواده استانداری، اداره کل میراث فرهنگی و صنایع دستی، اداره کل صدا و سیما، سازمان تبلیغات اسلامی استان، مرکز پژوهشی الزهراء(س) گرگان، در برگزاری این همایش همکاری و مشارکت داشته‌اند.

حجت الاسلام والمسلمین هدایت نیا به بیان محورهای اصلی همایش پرداخت و گفت: با توجه به اهداف همایش و گستردگی موضوع آن، بعضی محورهای مربوط به هویت عصری زنان در اولویت قرار گرفته است که عناوین آنها به شرح زیر است: مبانی کلامی و انسان‌شناسی، مبانی فقهی و حقوقی، تحولات تاریخی، کنشگری و اقتضائات عصری و نظریه الگوی سوم زن مسلمان

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha