شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 18, 2024
وزیر ارشاد

حوزه/ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: از جمله عواملی که به تقویت ارتباط و تعامل دوستانه میان کشورهای همسایه کمک می کند، وجود اشتراکات فرهنگی و ادبی است.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، محمدمهدی اسماعیلی در پایان سفر به جمهوری آذربایجان به منظور شرکت در ششمین مجمع جهانی گفت‌وگوی بین فرهنگی در باکو ضمن برشمردن شخصیت‌های مشترک فرهنگی دو کشور ابراز داشت: به مفاخر بزرگ به عنوان زمینه‌های همگرایی بین دو کشور نگاه می‌کنیم؛ اینها جزو میراث مشترک فرهنگی ما به‌شمار می‌روند، ما قرن‌ها کنار یکدیگر زیست کردیم، این ظرفیت‌ها باید باعث افزایش برادری‌ها و همگرایی‌ها باشد نه اینکه موجب واگرایی شود.

وی با بیان اینکه هر کس تلاش کند تا این بزرگان را دست مایه واگرایی قرار دهد حتما دچار اشتباه راهبردی و خطای محاسباتی شده است، افزود: به میراث مشترک فرهنگی با کشورهای همسایه به عنوان میراث مشترک تاریخی نگاه می‌کنیم و به آنها می‌بالیم.

اسماعیلی همچنین با اشاره به ابراز علاقه جمهوری اسلامی ایران برای مشارکت در تولید فیلم های سینمایی مشترک با کشورهای همسایه درباره مشاهیر فرهنگی گفت: در ترکمنستان برای مختومقلی فراغی همین کار را می‌کنیم، در پاکستان نیز برای اقبال لاهوری کاری را در دست اقدام داریم؛ در سفر هفته گذشته به پاکستان برادران و خواهران پاکستانی به ویژه در شهر لاهور از این موضوع استقبال کردند.

وی با بیان اینکه همه اشعار نظامی به زبان فارسی است و میراث مشترکی بین دو کشور ایران و آذربایجان به‌شمار می‌رود، افزود: به دنبال فراهم شدن مقدمات به منظور ساخت مجموعه جدیدی برای حکیم نظامی هستیم و در همین راستا از همکارانم در وزارت فرهنگ جمهوری آذربایجان دعوت کردیم تا ما را در ساخت فیلم سینمایی در این باره کمک کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha