پنجشنبه ۳ خرداد ۱۴۰۳ |۱۵ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 23, 2024
کد خبر: 1156351
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۷
معرفی کتاب

حوزه/ کتاب «شرح دعای صباح امیرمؤمنان(علیه‌السلام)» اثر خانم سیده طاهره موسوی استاد سطوح عالی حوزه علمیه خواهران به چاپ رسید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه‌ از گرگان، نشستی با عنوان معرفی کتاب «شرح دعای صباح امیرمؤمنان(علیه‌السلام)» با حضور مؤلف این کتاب خانم سیده طاهره موسوی از اساتید سطوح عالی حوزه علمیه خواهران در مدرسه علمیه تخصصی الزهراء(سلام‌الله‌علیها) گرگان برگزار شد.

وی در معرفی کتاب «شرح دعای صباح امیرمؤمنان(علیه‌السلام)» بیان کرد: دعای صباح از جمله دعاهای منسوب به کامل‌ترین و برترین خلق خدا مولا امیرمؤمنان(علیه‌السلام) است، این دعا مجموعه‌ای از بلندترین مضامین حکمی، عرفانی و کلامی است که با اقتباس از آیات قرآنی در قالب عبارات ادبی بسیار بدیع بیان شده است.

استاد حوزه افزود: قدیمی‌ترین منبعی که این دعا را نقل کرده؛ کتاب «اختیارالمصباح» از علی‌بن‌حسین‌حسان‌بن‌باقی است که در سال ۶۵۳ تألیف شده است.

خانم موسوی گفت: به لحاظ مضامین بلند و صنایع لفظی و معنوی بدیع و فاخری که این دعا بهمراه دارد، تاکنون شرح فراوانی به زبان عربی و فارسی به صورت منظوم و منثور نگاشته شده است که مرحوم آقابزرگ تهرانی در کتاب الذریعه ۲۳ شرح برای آن نام برده است.

وی اضافه کرد: در حال حاضر؛ این دعای خاص با این مضامین بلند و والا یک شرح فارسی روان و دور از پیچیدگی ندارد که مشتاقان بتوانند از آن بهره ببرند.

مسئول پاسخگوئی به سوالات شرعی دفتر مقام معظم رهبری خاطرنشان کرد: این دعا متناسب با مضامین جمله‌ها به پانزده فراز تقسیم شده است که در هر فراز ابتدا متن دعا آمده و بعد از ترجمه به میزانی که مضمون جمله روشن و ملال‌آور نباشد، برای ارتباط بیشتر با معانی به شرح کلمات پرداخته شده و سعی بلیغی در روان‌سازی ترجمه‌ها به کار رفته و بعد از آن؛ شرح و تفسیر آن جملات آمده است.

خانم موسوی تصریح کرد: در این کتاب؛ به تناسب فرازهای دعا مباحث بسیار پیچیده اعتقادی با سهل‌ترین عبارت بیان و به نکته‌های اخلاقی اشاره شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha