جمعه ۱ تیر ۱۴۰۳ |۱۴ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 21, 2024
حق پناه

حوزه/ عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان، گفت: می‌بایست فرهنگ رضوی در بین مردم رواج پیدا کند و جامعه مشتمل بر خوبی‌ها، خصلت‌های نیک و حیات طیبه سامان پیدا کند.

حجت الاسلام والمسلمین حق پناه عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه از مشهد، در ایام دهه کرامت به تبیین شخصیت طلبه مطلوب تراز از نگاه امام رضا(ع) با رویکرد اجتماعی سیاسی پرداخت و اظهار داشت: فرهنگ رضوی، همان فرهنگ قرآن و فرهنگ اخلاق رسول الله(ص) می‌باشد.

وی افزود: هنگامی که زیارت نامه می‌خوانیم، به امام رضا(ع) عرض می‌کنیم «السَّلامُ عَلَیْکَ یَا وَارِثَ آدَمَ صَفْوَةِ اللَّهِ» یعنی انسان امام رضا(ع) را وارث انبیا و اولیای الهی می‌داند، یعنی آن فرهنگ و معارف و مطالب نابی که در اختیار انبیا و اولیای الهی بوده، به اذن الله خدمت امام رضا(ع) رسیده و از این جهت فرهنگ رضوی همان فرهنگ قرآن، اخلاق و قرآن و به تعبیری همان فرهنگ اخلاق نیک خاتم الانبیا(ع) است.

وی با بیان اینکه هرگز کسی نمی‌تواند فرهنگ رضوی را به طور کامل در زندگی خودش محقق کند، زیراکه این کار کار معصوم در حد عصمت می‌باشد اما می‌بایست در همین حد به او اقتدا نماید و از شخصیت ایشان الگو بگیرد، خاطرنشان کرد: انسان باید تلاش کند به مقدار توان، معرفت و آگاهی به این معارف عمل نماید.

حجت الاسلام والمسلمین حق پناه، با بیان این که امام رضا(ع) نسبت به همه خویشاوندان محبت خاصی داشتند، ابراز کرد: در همین راستا طلاب می‌بایست تا مستمر به اقوام و خویشان سر بزنند و آنان را به راه بکشانند، در روایات نقل است که امام رضا(ع) از پدر و مادر به مردم نزدیک‌تر و مهربان‌تر بود و نسبت به دوستان نیز رئوف بودند.

وی با بیان اینکه امام رضا(ع) هیچگاه کلام کسی را در حین سخن گفتن قطع نمی‌کردند و هیچگاه چه در سخن و چه در کار دیگر به کسی جفا نمی‌کردند، گفت: امام رضا(ع) هرگز با زبان کسی را آزار نمی‌داد و همواره ادب را رعایت می‌کرد، امروز آنچه که مردم تشنه آن می‌باشند، پایبندی به ادب و اخلاق است.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان، با بیان اینکه امام رضا(ع) در خانه مهمان را پذیرائی می‌کرد و چون از کارها فارغ می‌شدند غلامان و خدمتگزاران را جمع می‌کردند، با کمال تواضع با آنها سخن می‌گفتند، ابراز کرد: امام رضا(ع) همواره در موقع غذا خوردن همه غلامان و کارگزاران را از سیاه و سفید کنار سفره جمع می‌کردند و با آنان غذا می‌خوردند.

حجت الاسلام والمسلمین حق پناه، با بیان اینکه می‌بایست فرهنگ رضوی در بین مردم رواج پیدا کند، اظهار کرد: آنگاه جامعه سامان می‌یابد که مشتمل بر خوبی‌ها، خصلت‌های نیک و حیات طیبه باشد.

وی یادآور شد: امام رضا(ع) فرمودند خدا رحمت کند کسی که امر ما را احیا کند، از حضرت پرسیدند امر شما چیست، حضرت فرمودند، اگر مردم محاسن کلام ما را بدانند از ما پیروی می‌کنند و این فرهنگ رضوی است که الگوگیری از آن، گفتار و کردار انسان را نیک و سراسر خوبی و نورانیت جلوه خواهد داد.

انتهای پیام ۳۱۳/۴۹

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha