دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۳ |۱۰ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 17, 2024
کنگره بین‌المللی بزرگداشت علامه میرحامدحسین لکهنوی

حوزه/ پیش‌نشست کنگره بین‌المللی بزرگداشت علامه میرحامدحسین لکهنوی با همکاری مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران و برادران استان گلستان در مدرسه علمیه حضرت صدیقه‌فاطمه(سلام‌الله‌علیها) گرگان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از گرگان، به همت مدیریت حوزه علمیه خواهران و برادران استان گلستان، پیش‌نشست کنگره بین‌المللی بزرگداشت علامه میرحامدحسین لکهنوی با موضوع «علامه میرحامدحسین و عبقات الانوار، خاستگاه‌ها و نوآوری‌ها» در مدرسه علمیه حضرت صدیقه‌فاطمه(سلام‌الله‌علیها) گرگان برگزار شد.

در ابتدای این نشست، حجت‌الاسلام ‌والمسلمین اسفندیاری، با ارائه توضیحاتی در رابطه با ایده شکل‌گیری کنگره بین‌المللی بزرگداشت علامه میرحامدحسین لکهنوی، بیان کرد: علامه میرحامد حسین یکی از اندیشمندان برجسته شیعه امامیه است که آثار علمی او به ویژه کتاب شریف عبقات‌الانوار در دفاع از مکتب متعالی اهل بیت(علیهم‌السلام) سرآمد بسیاری از آثار کلامی و اعتقادی است.

وی افزود: علامه میرحامدحسین که اصالتش نیشابوری و زادگاه خود و پدرانش هندوستان و در محدوده لکهنو بوده، احیاگر فرهنگ امامت در دوران معاصر به شمار می‌آید.

استاد حوزه اثر گرانقدر علامه میرحامد حسین «عقبات‌الانوار» را بزرگترین حجت شیعه و امامت در عصر غیبت دانست و تاکید کرد: امام خمینی(رحمه‌الله‌علیه) در کشف‌الاسرار، عقبات را بزرگترین حجت مذهب شیعه می‌خواند و می‌فرمایند: «بر علمای شیعه بالخصوص و دیگر طبقات لازم است این کتاب بزرگ را که بزرگ‌ترین حجت مذهب است، نگذارند از بین برود و به طبع آن اقدام کنند».

وی به آثار دیگر علامه میرحامدحسین اشاره و تصریح کرد: «عقبات‌الانوار فی امامه الائمه‌الاطهار» به عنوان عصاره تلاش‌های مدرسه کلامی لکهنو، پس از بازخوانی رویه‌های نگاشته شده را می‌توان مفصل‌ترین، جامع‌ترین، موثرترین و ماندگارترین نقد کتاب دهلوی برشمرد.

علامه میرحامدحسین برای اثبات دیدگاه خود و رد شبهه؛ توانمندی بی‌نظیر علمی خود را متجلی کرده است

در ادامه این نشست حجت‌الاسلام‌ والمسلمین پارسامقدم به بیان نکاتی در رابطه با پیشینه اندیشه علامه میرحامد حسین پرداخت و گفت: علامه میرحامد حسین ضمن پایبندی به تمام آداب و قواعد مناظره، عقبات‌الانوار را در دو منهج آیات و احادیث با تتبعی بسیار وسیع و فوق‌العاده نگاشته و بسیار فراتر از موضوع، اطراف مختلف بحث و حتی برخی از احتمالاتی که ممکن بوده مورد تشکیک قرار بگیرد را مطرح کرده است.

وی به روش‌شناسی و شیوه پژوهش علامه میرحامدحسین اشاره و تصریح کرد: یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد عقبات‌الانوار، حفظ امانت در نقل اصل اشکالات مخالفین است، علامه علی‌رغم روش صاحب تحفه در نقل‌های گزینشی؛ پس از بیان اشکال به پیشینه آن پرداخته و در موارد متعددی ثابت می‌کند که این اشکال جدید نیست.

استاد حوزه، عبقات را نه فقط به عنوان نقدی بر باب هفتم تحفه، بلکه ردی بر تمام مستشکلین به مباحث امامت دانست و افزود: علامه میرحامدحسین با به کارگیری تمام مهارت‌های تفسیری، حدیثی، کلامی، اصولی، فقهی، تاریخی و حتی نکات عرفانی برای اثبات دیدگاه خود و رد شبهه؛ توانمندی بی‌نظیر علمی خود را متجلی کرده است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha