چهارشنبه ۶ تیر ۱۴۰۳ |۱۹ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 26, 2024
تصاویر/ نشست اعضای شورای راهبردی کنگره علامه میرحامد حسن با مرکز فقهی ائمه اطهار علیه السلام

حوزه/ حجت‌الاسلام‌والمسلمین سبحانی احیای مدرسه لکهنو و فعال‌سازی میراث علمی این مدرسه را مهم ارزیابی نمود و با تأکید بر این که تا کنون ۱۲۰ جلد از آثار این مدرسه احیا شده و تحقیقات جامعی ناظر به اسناد و مدارک صورت‌گرفته است، خاطرنشان ساخت: روش‌شناسی آثار، بخش دیگری از فعالیت‌های این مجموعه است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سبحانی در دیدار با آیت الله فاضل لنکرانی، ضمن ارائه گزارشی از آخرین فعالیت‌های دبیرخانه کنگره بین‌المللی بزرگداشت علامه میر حامد حسین، مدرسه کلامی فقهی لکهنو را از درخشان‌ترین مدارس حوزه هند دانست و اظهار داشت: این مدرسه علمیه حدود ۱۰۰ سال در هندوستان سابقه فرهنگی - علمی تمدنی داشته است؛ وقتی محصولات این مدرسه به حوزه نجف اشرف ارسال می‌شود، تعریض‌ها و تأییدهای علما و تعابیری که مرحوم صاحب جواهر نسبت به میر حامد حسین و عبقات الانوار دارند، تعبیرات خاص و جالبی است.

رئیس بنیاد بین‌المللی امامت با بیان این که متأسفانه میراث مدرسه لکهنو آن‌گونه که باید در میان طلاب و حوزویان شناخته شده نیست، اظهار داشت: آثار بسیار زیادی از اندیشه اسلامی در آن مدرسه مدفون و دست حوزه تشیع نیز از آن میراث کوتاه مانده است؛ حتی عبقات الانوار با آن بزرگی تاکنون تصحیح کاملی نشده و صرفاً قطعاتی از این کتاب، آن هم به‌صورت ابتدایی تصحیح شده است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سبحانی احیای مدرسه لکهنو و فعال‌سازی میراث علمی این مدرسه را مهم ارزیابی نمود و با تأکید بر این که تا کنون ۱۲۰ جلد از آثار این مدرسه احیا شده و تحقیقات جامعی ناظر به اسناد و مدارک صورت‌گرفته است، خاطرنشان ساخت: روش‌شناسی آثار، بخش دیگری از فعالیت‌های این مجموعه است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود مرحوم آیت‌الله فاضل لنکرانی را از پیش‌گامان امر امامت و ولایت در عصر جدید دانست و اظهار داشت: برپایی پیش‌نشست تخصصی در حوزه فقهی و بررسی سطوح و روش فقهی مدرسه لکهنو، یکی از مؤلفه‌هایی است که می‌توان با مشارکت مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم‌السلام دنبال نمود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سبحانی بر اهمیت تقویت دوره‌های تخصصی عبقات شناسی و مشارکت مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) در آن تصریح نمود و اذعان داشت: پرونده‌های موضوعی ناظر به مباحث متون آثار مدرسه لکهنو تنظیم شده است که پیگیری تحقیقات در این راستا نیازمند همکاری مراکز حوزوی از جمله مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم‌السلام است.

حجت‌الاسلام کاظمی دبیر علمی کنگره بین‌المللی بزرگداشت علامه میر حامد حسین نیز در بخش دیگری از این دیدار ضمن اشاره به رویکردهای این دبیرخانه، احیای آثار مدرسه لکهنو و کتابخانه ناصریه را از مهم‌ترین اقدام این مجموعه دانست و اظهار داشت: تدوین ۱۵۰ سال تاریخ‌تمدن شیعه در هندوستان و تنظیم و ترسیم کتاب شناسنامه علامه میر حامد حسین و جمع‌آوری آثار و انتشار آن از دیگر فعالیت‌های کنگره بین‌المللی بزرگداشت علامه میر حامد حسین است.

حجت‌الاسلام اسفندیاری نیز در این نشست، موضوع عبقات و آثار مدرسه لکهنو از لحاظ روشی و تحولات آن در مباحث کلامی را موردتوجه قرارداد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha