جمعه ۸ تیر ۱۴۰۳ |۲۱ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 28, 2024
image.png

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین عباسی تصریح کرد: گفتمان تمدنی عدالت‌محور انقلاب اسلامی هواداران فراوانی در سراسر جهان دارد و اکثریت قاطع انسان‌های عالم از این آرمان استقبال می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام و المسلمین علی عباسی در آیین اختتامیه همایش بین المللی "ظرفیت های علمی و فرهنگی ایران و آمریکای لاتین" در قم ضمن گرامیداشت شهادت جمعی از شخصیت‌های ارزنده کشور به ویژه شهید رئیسی، ابراز داشت: در حادثه تلخ و غمبار هفته گذشته، کشور شخصیت‌های ارزشمندی را از دست داد و از خدای بزرگ مسئلت می‌نماییم با لطف و عنایات الهی، این خلاء را برای مردم و کشور ما جبران نماید.

وی ضمن تقدیر از دست‌اندرکاران برگزاری همایش ظرفیت های علمی و فرهنگی ایران و آمریکای لاتین، اظهار کرد: موضوع همایش امسال که به منطقه آمریکای لاتین اختصاص یافت، برای گفتمان انقلاب اسلامی از اهمیت راهبردی برخوردار است. مقالاتی که به همایش ارائه شد نیز نشان می‌دهد این موضوع مورد توجه محققان و پژوهشگران قرار گرفته است.

رئیس جامعةالمصطفی، جمهوری اسلامی ایران را پرچمدار یک اندیشه در عالم خواند و گفت: گفتمان انقلاب اسلامی مروج و مبلغ ارزش‌های مشترک جهانی و انسانی است که مورد استقبال ملت‌های مظلوم و ستم‌دیده قرار دارد. منطقه آمریکای لاتین علی‌رغم بُعد مسافت، به دلیل این ارزش‌های جهانی و بشری به ما نزدیک بوده و زمینه برای توسعه روابط علمی و فرهنگی فراهم است.

وی با تأکید بر اینکه ایران کشوری صاحب تمدن در جهان شناخته می‌شود، یادآور شد: در نقاط مختلف جغرافیای عالم کانون‌های تمدنی وجود دارد که منطقه ما یکی از حاصلخیزترین مناطق جهان در زمینه ظهور تمدن‌ها به شمار می‌آید همانگونه که ایران نیز از خاستگاه های مهم تمدنی در قبل و پس از اسلام است.

حجت الاسلام و المسلمین عباسی با تاکید بر نقش بارز اندیشمندان و دانشمندان ایرانی در شکوفایی تمدن اسلامی، تصریح کرد: در عرصه‌های مختلف علمی و دینی، ایران شخصیت‌های برجسته‌ای را به جهان اسلام ارائه نموده است و این سابقه درخشان تمدنی نشان می‌دهد، ملت ما از ظرفیت‌های بزرگی برای تمدن سازی برخوردار است.

وی، آمریکای لاتین را علی‌رغم تلاش استعمارگران برای وارونه جلوه دادن حقایق، دارای تمدن‌های تاریخی مهم و برجسته خواند و اذعان داشت: شواهد نشان می‌دهد پیش از ورود اروپاییان، آمریکای لاتین از ظرفیت‌های تمدنی بزرگی برخوردار بوده است.

رئیس جامعةالمصطفی، روح عدالت‌خواهی را یکی از اشتراکات مهم ایران و امریکای لاتین دانست و خاطرنشان کرد: عدالت‌خواهی یک ارزش مشترک بشری در سراسر جهان است اما تبدیل شدن آن به یک روحیه، فرهنگ و نماد، نیاز به مقدمات، شخصیت‌های فداکار و جریاناتی دارد که بتوانند این روحیه را در جامعه توسعه دهند، برخورداری از این روحیه، ویژگی بارز منطقه امریکای لاتین به شمار می‌آید.

وی انقلاب اسلامی را از شناخته شده‌ترین جریان‌های دنیای معاصر در به چالش کشیدن نظم ناعادلانه جهان برشمرد و اظهار کرد: ما یاوران و همفکران نیرومندی در جهان به ویژه در امریکای لاتین داریم که از روح عدالت‌خواهی و ضداستعماری برخوردارند و می‌تواند به عنوان یک ظرفیت مشترک فرهنگی در ساخت و توسعه روابط فیمابین مردم و دولت‌های دو طرف مورد توجه باشد.

حجت الاسلام و المسلمین عباسی با اشاره به ارائه تفکر عدالت‌خواهی به عنوان یک ارزش مشترک جهانی از جانب اندیشه‌های مختلف، ابراز داشت: در دوره‌ای از تاریخ شاهد بودیم مارکسیسم خود را پرچمدار عدالت‌خواهی در جهان معرفی می کرد اما رابطه‌ای با دین و معنویت نداشت. تجربه تاریخی نشان داد این قرائت از عدالت، توسط روح جمعی بشر پس زده می‌شود و این تفکر به ظاهر مدعی عدالت اما معارض با معنویت و دین در عالم شکست خورد.

وی ادامه داد: آمریکای لاتین یکی از نقاط تحت تأثیر مارکسیسم بود که مانند برخی جوانان ایرانی در آن دوران، مجذوب شعارهای عدالت‌خواهانه آن شدند، اما این موضوع همزمان با بروز الهیات رهایی‌بخش در امریکای لاتین و ارائه نسخه‌ای از عدالت‌خواهی، همراه با دین و باور به نقش‌آفرینی معنویت در عرصه اجتماعی بود. عدالت در سایه معنویت، نقطه اشتراک بسیار مهمی میان ما و آن چیزی است که طی دهه‌های اخیر در آمریکای لاتین جریان داشته است.

رئیس جامعه المصطفی، مشترکات فرهنگی را موجب پیوند در مسیر آینده تمدن سازی بشر دانست و گفت: امروز جهان ما در یک پیچ تاریخی و دوره گذار تمدنی قرار دارد. از یک سو تمدنی مادی، استعماری و رو به افول و از سوی دیگر تمدنی عدالت‌خواه، معنوی و رو به صعود ایستاده است. آخرین نمونه این تقابل حوادثی است که در چند ماه گذشته در فلسطین و غزه رخ داده است.

وی روح منفعت طلب و سودجوی تمدن مادی را آماده ارتکاب هر ظلمی برای حفظ منافع خویش و چشم بستن بر همه جنایات دانست و تأکید کرد: در مقابل، وجدان آگاه انسان‌ها، بیزاری خود را از این نگاه استعماری و تقسیم نمودن ملت‌ها به شهروندان درجه یک و درجه دو نشان داد. حوادث چند هفته گذشته در دانشگاه‌های غرب نشان دهنده دوره گذار تمدنی بشر است. امروز بشر از نگاه استعماری خسته شده است.

رئیس جامعةالمصطفی در ادامه خاطرنشان کرد: صاحبان تمدن مادی امروز با بی‌شرمی معترفند، نهادهای بین المللی را برای پیشبرد منافع خود تأسیس نموده‌اند. نظم جهانی امروز تنها برای تأمین منافع حکومت‌های سلطه‌گر طراحی شده است و هر ملتی که نخواهد در برابر این نظم ظالمانه استعماری سر خم نماید، از آن به عنوان کشور سرکش یاد می‌گردد.

حجت الاسلام و المسلمین عباسی در پایان منطقه آمریکای لاتین را دارای نقشی مهم در تلاش برای تغییر نظم ناعادلانه حاکم بر جهان، به پرچمداری گفتمان انقلاب اسلامی خواند و تصریح کرد: گفتمان تمدنی عدالت‌محور انقلاب اسلامی هواداران فراوانی در سراسر جهان دارد و اکثریت قاطع انسان‌های عالم از این آرمان استقبال می‌کنند.

گفتمان تمدنی انقلاب اسلامی هواداران فراوانی در سراسر جهان دارد

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha