چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳ |۲۶ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jul 3, 2024
حجت الاسلام قاسم خانی

حوزه/ حجت الاسلام قاسم خانی گفت: سالهای ۹۳ و ۹۴ رهبری معظم دو نامه نوشتند، نامه به جوانان اروپا و آمریکا. آن وقت کسانی هضم نمی‌کردند، بخشهایی از عمق مسئله را دریافت نمی‌کردند، شاید در ذهنشان سؤالهایی مطرح می‌شد و اما امروز جنبش دانشجویی آمریکا و اروپا نشان دهنده عمق بینش رهبری معظم در یک دهه قبل بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از ارومیه، حجت الاسلام حجت قاسم خانی امروز در خطبه های نماز جمعه شهرستان خوی که در مصلای این شهر برگزار شد، با اشاره به ۱۵ خرداد اظهار داشت: شهدای پانزده خرداد، پیشگامانند، پایه گزارانند، خط شکنان صف اولند و شجاعان بی نظیر تاریخ معاصر ما هستند. آنان در غربت اسلام ، وقتی که همه گریزان بودند، وقتی که یار و یاوری برای اسلام و ایران و انقلاب نبود، وقتی که تنهایی و غربت مطلق بود آمدند و اسلام را یاری کردند.

وی ادامه داد: پانزده خرداد وقتی درخشید و نورافشانی کرد که همه تحلیل‌های اجتماعی و سیاسی عالم نفی دین سیاسی را ندا می‌داد و تمام بلوک های قدرت دنیا و ابرقدرتهای شرق و غرب بر ضد اندیشه دینی، الهی و اسلامی بودند. از دین در تئوریهای سیاسی خبری نبود، همه پیش بینی‌ها پایان عصر دین و به ویژه پایان عصر دین سیاسی و اجتماعی را ندا می‌داد، پانزده خرداد، چراغی در تاریکی بود، نوری در خاموشی بود. حرکتی در برابر امواج ضد الهی بود.

امام جمعه خوی خاطرنشان کرد: چهارده سال در تنهایی و غربت و تبعیدِ امام، خون شهدای پانزده خرداد امتداد پیدا کرد تا به سالهای ۵۶ و ۵۷ رسید. تا رسید به این دهه‌های اخیر، از شهدای خرداد در آن تنهایی و غربت شما آغاز کنید تا امروز که ایران یک قدرت منطقه‌ای است، نیروهای نظامی و انتظامی و مسلح ما یک نیروی جهانی در سطح منطقه و بین الملل اند. همه اینها امتداد پانزده خرداد است.

وی افزود: امام راحل در سخنرانی ۱۳ دی‌ماه ۱۳۶۲ در جمع فرمانداران، بخشداران و اعضای شوراهای روستایی‌ فرمودند: «مجلس در رأس امور است؛ یعنی مجلس خوب همه‌چیز را خوب می‌کند و مجلس بد همه‌چیز را بد می‌کند». مسئله‌ای که مکررا در بیانات مقام معظم رهبری نیز تکرار شده است.

حجت الاسلام قاسم خانی تصریح کرد: اخیرا نیز رهبر معظم انقلاب اسلامی به مناسبت آغاز به کار دوازدهمین دوره‌ی مجلس شورای اسلامی، پیامی صادر کردند و در بخشی از ان فرمودند؛ مجلس باید آرامش‌بخش و امیدآفرین و برانگیزاننده‌ی همّتها و دعوت‌کننده به همدلی و برادری در محیط عمومی کشور باشد. در خود مجلس نیز مسابقات بی‌فایده‌ی رسانه‌ای و مجادلات مضرّ سیاسی، وقت و عمر کوتاه دوران مسئولیّت را به خود مصروف نسازد؛ وگرنه ظرفیّت ارزشمند حضور نمایندگان در این جایگاه والا ضایع خواهد شد و این خسارت بزرگی است.

وی افزود: نکته‌ی دیگر درباره‌ی سوگند نمایندگی است. این سوگند، نمایشی و تشریفاتی نیست؛ سوگندی حقیقی و مسئولیّت‌زا است که در دنیا و آخرت گریبان‌گیر خواهد بود. نمایندگان محترم، ناگزیر باید در همه‌ی مدّت نمایندگی، بندبندِ این سوگند شرعی را در پیش چشم داشته باشند و پایبندی به آن را معیار قضاوت درباره‌ی عملکرد خویش بدانند.

امام جمعه خوی گفت: اما متاسفانه مجلس دوازدهم در اولین روز کاری خود با تلخی شروع شد. مجادله و رد و بدل شدن برخی کلمات و تعابیر در شأن مجلس انقلابی نیست و این واقعه تلخ اولا امام حضرت آقا به مجلس را - دو روز بعد ازصدور به روشنی نادیده گرفت. ثانیا؛ از نمایندگان مجلس انتظار می رود در روزی که پیام مهم رهبرحکیم انقلاب به دانشجویان آمریکا صادر شده است، با کلام و رفتار خود این پیام جهانی را با دعواهای واهی و سبُک،تحت الشعاع قرار ندهند.

وی اضافه کرد: ثالثا؛ اعتراض و نقد و نظارت با صراحت و قاطعیت و البته صداقت و رعایت اخلاق حق مسلم هرنماینده است. داد و فریادهای امروز از هر دو طرف ماجرا- فارغ از قضاوت درباره محتوای آن- اتفاقی ناشایست بود و جا دارد این چند نفر که چهره مجلس را مخدوش کرده اند از اعمال نادرست خود عذرخواهی وابراز ندامت کنند.

حجت الاسلام قاسم خانی در ادامه به بمباران چادرهای آوارگان فلسطینی در رفح که باعث مرگ فجیع ده‌ها غیرنظامی با بمب‌های سنگین آتش‌زا شد. اشاره کرد و گفت: این اتفاق جهان را در بهت و حیرت فرو برده است! و تصاویر منتشر شده از اجساد سوخته و تکه‌تکه شده کودکان و نوزادان فلسطینی باعث محکومیت‌های کم‌نظیر جهانی شد. جنایات رژیم صهیونیستی در رفح آن‌قدر شور شد که حتی، گروهی از نمایندگان کنگره آمریکا به‌شدت علیه آن موضع گرفتند.

وی افزود: اتحادیه اروپا نیز برای نخستین بار اعلام کرد، تحریم اسرائیل به خاطر جنایت در رفح را بررسی می‌کند و از آن سو شورای امنیت سازمان ملل نیز به درخواست الجزایر، دیروز جلسه اضطراری تشکیل داد. اما پاسخ این سؤال را که چرا رژیم صهیونیستی این قدر وقیح و بی‌پروا بدون اعتنا به فشارهای جهانی و تبعات این جنایت همچنان وحشیانه آدم می‌کشد؟

امام جمعه خوی بیان داشت: آنچه که در این میان دلها را آتش می‌زند و چشمها را اشکبار می‌کند صحنه‌های جانسوز از آتشی است که در خیمه‌های مردم بی‌پناه اما صبور غزه افتاده است و همه جهان باید بر علیه این هولوکاست انسانی که کوره‌های واقعی کودک‌سوزی است فریاد کنند.

وی در ادامه به نامه رهبر انقلاب به جوانان غربی اشاره کرد و افزود: سالهای ۹۳ و ۹۴ رهبری معظم دو نامه نوشتند، نامه به جوانان اروپا و آمریکا. آن وقت کسانی هضم نمی‌کردند، بخشهایی از عمق مسئله را دریافت نمی‌کردند، شاید در ذهنشان سؤالهایی مطرح می‌شد و اما امروز جنبش دانشجویی آمریکا و اروپا نشان دهنده عمق بینش رهبری معظم در یک دهه قبل بود، در آن نامه فرمودند من شما را به مطالعه فرا می‌خوانم، شما را به رهایی از این شبکه‌های تبلیغاتی و اختاپوسهای تبلیغاتی فرا میخوانم.

حجت الاسلام قاسم خانی گفت: آن توصیه های حضرت آقا امروز ثمر داد و خون بر رسانه پیروز شد و امروز جوانهای غرب که در بسیج ما نبودند، پای منبر ما نبودند، در جریان انقلاب اسلامی نبودند، امواج انقلاب اسلامی را مستقیم ندیدند، ولی وجدان انسانی آنها، بیدار شده است، علی رغم سیطره سرمایه داری، سیطره شبکه تبلیغاتی صهیونیستی، علی رغم لجن پراکنی های شبکه تبلیغات غرب، موج بزرگ جوانان غرب، وجدانشان بیدار شده است و در صحنه حاضر شده اند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha