چهارشنبه ۶ تیر ۱۴۰۳ |۱۹ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 26, 2024
کنی

حوزه / در وقایع‌نگاری از انقلاب اسلامی در سینما و تلویزیون موضوعات بسیار زیادی وجود دارد که هر یک از آنها قادر است الهام بخش کارهای زیبایی در حوزه نمایش باشد. یکی از این عرصه‌ها قیام ۱۵ خرداد است.

امیرعباس کنی، تهیه‌کننده تلویزیون در گفت‌وگو با خبرگزاری حوزه با بیان اینکه موضوعاتی چون قیام ۱۵ خرداد ظرفیت‌های بالایی برای تبدیل شدن به آثار سینمایی و تلویزیونی داراست، گفت: در وقایع‌نگاری از انقلاب اسلامی در سینما و تلویزیون موضوعات بسیار زیادی وجود دارد که هر یک از آنها قادر است الهام بخش کارهای زیبایی در حوزه نمایش باشد.

وی افزود: یکی از این عرصه‌ها قیام ۱۵ خرداد است. در این رویداد شاهد ایثار و جانفشانی هم‌وطنان کشورمان در پیروزی انقلاب اسلامی هستیم. در این واقعه ظرفیت‌های بسیار دراماتیکی وجود دارد اما متاسفانه ما نتوانسته‌ایم از آن بهره لازم را ببریم زیرا ممانعت‌هایی در این رابطه وجود دارد که اجازه نمی‌دهد سینماگر در این رابطه کاری را جلوی دوربین برد.

این تهیه‌کننده ادامه داد: دلیل این ممانعت‌ها در تعدد روایت افراد است که باعث شده هر کس فکر کند تنها برداشت او از واقعه ۱۵ خرداد صحیح است. به همین دلیل وقتی کاری در این عرصه تولید می‌شود با اعتراض‌های مختلف روبرو خواهد شد. برای مثال محمدرضا ورزی در عرصه تاریخ معاصر، کارهای خوبی ساخته است اما همیشه با اعتراض‌های مختلف نیز روبرو شده است.

این تهیه‌کننده افزود: مشکل پیش آمده تنها مربوط به ویدادهای انقلاب نمی‌شود بلکه در حوزه دفاع مقدس نیز چنین دشواری‌هایی وجود دارد برای مثال وقتی قرار است درباره عملیاتی حرف زده شود حساسیت‌هایی به وجود می‌آید که دیگر فیلمساز نمی‌تواند در آن رابطه کار لازم را تولید کند برای همین عمده آثار روایتی ساده و یکسان دارند تا اثر مربوطه با مخالفتی روبرو نشود.

این سینماگر ادامه داد: وقتی از فیلمساز اختیار عمل را سلب می‌کنیم نتیجه آن می‌شود که او برای پیش نیامدن مشکل، روایتی تکراری را الگوی خود قرار می‌دهد همین امر باعث شده مخاطب چنین تولیداتی کاهش پیدا کند درحالی‌که اگر نگاهی دقیق و صحیح در این رابطه وجود داشت معتقدم تماشاگر نیز از آن استقبال می‌کرد. بنابراین پیشنهاد می‌کنم به سازندگان که دغدغه انقلاب دارند اجازه دهند کارهای خود را تولید کنند.

این تهیه‌کننده اظهار کرد: مشکل دیگر، بحث سخت‌افزاری در این رابطه است با توجه به اینکه محیط شهری امروز ما با سال ۴۲ یا ۵۷ تفاوت آشکار دارد باید شهرکی برای ساخت تولیدات با محوریت انقلاب اسلامی ساخت. این امر باعث خواهد شد تا فیلمسازان با فراغ بال در این رابطه فعالیت داشته باشند البته پر واضح است برای تولید چنین آثاری حتماً افراد دغدغه‌مند مشغول کار شوند.

کنی در انتها گفت: موضوع دیگر این است که باید کارگروهی تشکیل شود که در آن علاوه بر سینماگران و کارشناسان حوزه رسانه، آگاهان تاریخ نیز وجود داشته باشن. این امر باعث می‌شود فیلمنامه‌ای که خلق می‌شود بتواند زوایای پنهانی از واقعه را پیش رویمان قرار دهد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha