پنجشنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۳ |۱۳ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 20, 2024
مدرسه علمیه بانو امین تهران

حوزه/ مدیر حوزه علمیه بانو امین تهران به تشریح فعالیت های علمی و پژوهشی و فرهنگی این مدرسه پرداخت.

فاطمه واسعی، مدیر حوزه علمیه بانو امین تهران در گفت‌وگو با خبرگزاری حوزه، با اشاره به فعالیت های، علمی، فرهنگی، آموزشی، تهذیبی، تبلیغی و پژوهشی  این حوزه علمیه، اظهار داشت: مدرسه علمیه بانو امین در سال ۱۳۷۹ رسما آغاز به کار کرد.

وی با بیان این که مؤسس این حوزه علمیه مرحوم حجت الاسلام والمسلمین اسکندری، نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران بود، افزود: این مدرسه در ابتدا به شکل هیئت امنایی اداره می شد و ریاست این مدرسه نیز با حجت الاسلام والمسلمین اسکندری و ذیل نمایندگی ولی فقیه در سپاه بود. هیئت امنای این مدرسه نیز شامل ستاد فرماندهی معظم کل قوا، سردار نقدی و سردار سلامی است.

مدیر حوزه بانو امین تهران بیان کرد: این حوزه علمیه در تجلیل از بانوی با فضیلت سیده نصرت بیگم امین معروف به بانوی ایرانی لقب گرفته است که امیدواریم طلاب در راستای منش و راه و مرام این استاد جلیل القدر تربیت شوند.

وی اظهار کرد: از سال ۹۷ بنده خدمت گذار این حوزه علمیه هستم و در خدمت طلاب و اساتید هستیم.

خانم واسعی افزود: حوزه علمیه بانو امین در سطح ۲ آموزشی فعالیت می کند و شامل چهار بخش معاونت آموزش و پژوهش و تهذیب و اداری است. این حوزه جزو مدارسی است که جذب بسیار خوب و بالایی داشته است.

وی تصریح کرد: سال گذشته ۲۵ طلبه از بین متقاضیان انتخاب شدند. سال گذشته ۴ طلبه نخبه وارد این حوزه شدند که خوشبختانه در بخش های مختلف دارای برجستگی های علمی بوده اند. این طلاب از مقاطع دیپلم، کارشناسی، ارشد و دکترا به این حوزه وارد شده اند.

مدیر حوزه بانو امین تهران بیان کرد: این مدرسه به شکل خودجوش بخش هایی چون دپارتمان زبان آلمانی، فرانسوی، اسپانیولی و عربی لبنانی و روسی را فعال کرده است که اکثر اساتید از خود طلاب هستند.

وی اظهار کرد: برنامه های تبلیغی طلاب این مدرسه در مراکزی چون گرم خانه های مرتبط به زنان و کمپ زنان و زندان زنان انجام می شود که بخشی از این فعالیت ها در خصوص تلاش برای آزادی زنان سرپرست خانوار است تا بتوانند به آغوش فرزندان خود برگردند.

واسعی افزود: همچنین طلاب این حوزه در فعالیت های تبلیغی در مترو و مدارس و مراکز فرهنگی حضور می یابند که به شکل مستقیم و غیر مستقیم مباحث دینی و فرهنگی و هنری را آموزش می دهند.

وی تصریح کرد: در بخش پژوهشی نیز در سه پایگاه استنادی همایش آیت الله العظمی جوادی آملی و پایگاه استنادی انسیه الحورا و مدرسه کوثر شرکت کردیم و در طرح علمی دانشگاه علوم و معارف قرآن در بحث اسلامی سازی علوم انسانی نیز مشارکت داشتیم.

مدیر مدرسه بانو امین تهران بیان کرد: از سال گذشته با دانش آموختگان این مدرسه تماس می گیریم و از افرادی که علاقه مند به حضور در مدرسه هستند دعوت به همکاری می شوند. تمام معاونت ها و همکاران بخش های مختلف از دانش آموختگان این مدرسه هستند.

وی اظهار کرد: حوزه علمیه بانو امین جزو مبدعان طرح استادیار بود که از طلاب نخبه در کلاس های درس استفاده می کند و این طلاب برای جذب مدرسی حوزه علمیه معرفی شدند.

واسعی افزود: به دلیل بافت فرهنگی و اقتضائات منطقه ای کلاس های آموزش قرآن و صحیفه سجادیه و نهج البلاغه هر هفته با حضور یکی از اساتید برجسته از قم برگزار می شود که ماهانه حدود هشتصد نفر از بانوان منطقه (شهرک شهید محلاتی) در این برنامه ها شرکت می کنند.

وی تصریح کرد: از سال ۷۹ تاکنون حدود ۲۷۰ فارغ التحصیل داشتیم. در حال حاضر نیز ۱۸۵ نفر در این مدرسه در حال تحصیل هستند که بیش از ۴۰ نفر از طلاب، مهمان هستند.

مدیر حوزه علمیه بانو امین تهران بیان کرد: اگر بخواهیم سنت نبوی و علوی را گسترش دهیم که در عمق جان طلاب به خصوص طلاب خواهر بنشیند باید آموزش ما مطابق با پژوهشی باشد.

وی اظهار کرد: مقام معظم رهبری بیان می کنند که طلاب پس از طلبگی باید یا مدرس یا محقق یا مولف و مبلغ شوند و همه این موارد بر اساس مانیفست فرمایش ایشان در این حوزه لحاظ می شود.

واسعی افزود: در حوزه علمیه خواهران متون آموزشی خواهران حتما باید برگرفته از آیات مرتبط به خواهران باشد که متاسفانه این امر را شاهد نیستیم.

وی تصریح کرد: مساله بعدی آنکه طلاب بانو باید با نویسندگان و مشاهیر حوزه علمیه بانوان از جمله بانو امین، آسیه بیگم(ره)، دختران ملاصدرا و... آشنا شوند. حضرت معصومه(س) مؤسس اصلی حوزه علمیه قم هستند. ایشان در جایگاهی بودند که امام رضا(ع) شفاعت ورود به بهشت را از یک بانوی جلیله می خواهند که این مبحث بسیار مهم است. مبحث زن به‌ماهو زن فارغ از مباحث فمنیستی در حوزه علمیه جایگاه کرامت زن در تالیفات و تحقیقات نادیده گرفته شده است.

مدیر حوزه علمیه بانو امین تهران بیان کرد: از یک طرف طلاب را تشویق می کنیم به فرزندآوری ولی واحدهای درسی تعریف شده چندان مشابهت و همخوانی با مباحثی که به آنها ارایه می دهیم ندارد. عدم ضمانت اجرایی و عدم اجباری بودن پژوهش از جمله مسائل و مشکلاتی است که آسیب زیادی به روند آموزش و پرورش طلاب می زند.

واسعی اظهار کرد: وقتی یک طلبه پنج سال وقت می گذارد باید علم خود را در شاهراه علم و پژوهش و عمل قرار دهد و فعالیت هایش در مسیر تحولات روز باشد.

وی افزود: عدم تسلط به مباحث و شبهات روز و عدم استفاده از تکنولوژی روز در مسیر علمی و تبلیغی از دیگر مشکلات است که امیدواریم با رفع این مشکلات طلاب خواهر بتوانند به نقش تاریخی و تمدنی خود در این عرصه بپردازند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha