چهارشنبه ۶ تیر ۱۴۰۳ |۱۹ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 26, 2024
تراشیون

حوزه/ سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با بیان اینکه وقتی کودکان شاهد اهمیت و جایگاه نماز در زندگی والدین باشند، بدان رغبت پیدا می‌کنند، گفت: در جامعه اسلامی باید به بلوغی برسیم که افراد چهره و معروف در مسیر تجلی فرهنگ دینی قدم بردارند و در محیط مدرسه نماز باید یک برنامه رسمی در آموزش و تربیت کودکان قرار گیرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدعلیرضا تراشیون، در محفل معارفی حرم مطهر بانوی کرامت، بر اهمیت توجه توأمان به تربیت اخلاقی، اعتقادی و فقهی و احکامی فرزندان تصریح نمود و اظهار داشت: وقتی مجموعه‌ این عرصه‌ها در یک فرزند محقق گردد به آن تربیت دینی گفته می‌شود.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت تربیت عبادی را برایند تربیت اخلاقی، اعتقادی و فقهی فرزندان دانست و به تبیین راهکارهای ارتقای بندگی ذات اقدس الهی در تمام مسیرهای زندگی پرداخت.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین تراشیون به جنبه‌های عمومی و فردی تربیت عبادی اشاره نمود و با بیان این که وقتی فردی نماز نمی‌خواند، شیطان بیشتر با او قرین و همراه می‌شود، اظهار داشت: در مواجه با نماز چهار گروه متصور است که گروهی نماز را سبک شمرده بدان بی‌اعتنایی می‌کنند که در قران کریم به آنها ویل للمطففین گفته شده است.

وی با اشاره به این که گروهی گاهی نماز می‌خوانند و گاهی نمی‌خوانند نیز عذاب خواهند دید، یادآور شد: گروهی که با تمام وجود به نماز توجه دارند و آن را به پا می‌دارند و بندگی خدا را به‌خوبی به جا می‌آورند، مفلحون و رستگاران هستند؛ گروهی که تارک‌الصلاة بوده هیچ‌وقت نماز نمی‌خوانند، گرفتار پایین‌ترین درجات جهنم خواهند شد.

سخنران محفل معارفی حرم مطهر با تأکید بر این که در روایات اسلامی بر آموزش زبان به فرزندان و مراحل مختلف آن تصریح شده است، خاطرنشان کرد: پدر و مادر نقش بسزایی بر تقویت بعد تربیت عبادی فرزندان دارند؛ وقتی کودکان شاهد اهمیت و جایگاه نماز در زندگی والدین باشند، بدان رغبت پیدا می‌کنند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین تراشیون به نقش رسانه و محیط‌های آموزشی در تقویت جایگاه نماز در سبک زندگی اشاره نمود و ابراز داشت: در جامعه اسلامی باید به بلوغی برسیم که افراد چهره و معروف در مسیر تجلی فرهنگ دینی قدم بردارند و در محیط مدرسه نماز باید یک برنامه رسمی در آموزش و تربیت کودکان قرار گیرد.

وی ضمن انتقاد از بهداشت محیطی برخی از نمازخانه‌های بین راه، با بیان این که نمازخانه‌های بین‌راهی باید از فاخرترین نمازخانه‌ها باشند، اظهار داشت: اگر می‌خواهیم جامعه نمازخوان داشته باشیم، باید توجه روزافزونی بر محیط عبادت داشته باشیم و از زیباترین و پاک‌ترین محیط‌ها باشد.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت به تأثیر دوست و رفیق در تجلی تربیت عبادی کودکان اشاره و با تأکید بر این که تأثیر دوستان در دوران بلوغ از تمام عرصه‌های جامعه‌پذیری حتی پدر و مادر و معلم بیشتر است، خاطرنشان کرد: محیط خوب و یا نامطلوب از دیگر عرصه‌های مؤثر بر تربیت عبادی فرزندان است.

وی با بیان این که در جامعه اسلامی اعطای مجوز محیط‌های عمومی باید مبتنی بر پروتکل‌ها و پیوست‌های فرهنگ دینی باشد، خاطرنشان کرد: با غفلت از برخی مولفه‌های حکمرانی و ضعف در پیوست‌های فرهنگی و دینی، شاهدیم فرزندی که همه سرمایه زندگی والدین است با قرارگرفتن در محیط‌های نامناسب و نامساعد به بیراهه کشیده و از تربیت عبادی دور می‌شود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین تراشیون در بخش پایانی سخنان خود ضمن اشاره به تأثیر شبهه‌افکنی‌ها در ضمیر کودکان، بر اهمیت تقویت بنیان‌های فرزندان با امورات دینی تأکید نمود و اذعان داشت: مطالعه کتاب و تقویت اطلاعات دینی تأثیر بسزایی بر مقابله درست با شبهه‌افکنی‌ها دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha