چهارشنبه ۶ تیر ۱۴۰۳ |۱۹ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 26, 2024
دکتر مرتضی اشرافی

حوزه/ امام خمینی قُدِّسَ سرُّه همواره با عنایت ویژه به مستضعفین و آحاد ملت، این انقلاب را متعلق به ملت می­ دانستند و حتّی آن­ها را صاحبان رسانه و ابزارهای تبلیغی دانسته و همیشه به مدیران رسانه­ ها یادآوری می‌­کردند که به جای نمایش و تبلیغ مسئولین، به ملت، مستضعفان و پابرهنه­ ها توجه داشته باشند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، دکتر مرتضی اشرافی، کارشناس مسائل سیاسی در مطلبی با عنوان «کارکرد و نقش تبیین‌کننده رسانه‌ها از دیدگاه امام خمینی (ره)» نوشت:

مرجعیت دینی و لزوم اطاعت از مجتهد جامع الشرایط از مبانی فقها و تلاش شیعیان نشأت گرفته است.

از دیدگاه شیعه، بر اساس روایات فراوانی که از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم و امامان معصوم علیهم السلام صادر شده است، در دوره غیبت کبری، مسؤولیت رهبری شیعیان برعهده فقها و علمای واجد شرایط است و روشن است که حضور مراجع در حرکت‌های سیاسی- اجتماعی و اِعمال اقتدار در عرصه‌های سیاسی، در گرو اعتقاد به این اصل است که فقیه در زمان غیبت امام معصوم علیهم السلام به نیابت از او مرجع امور سیاسی نیز خواهد بود.

حضرت امام خمینی قُدِّسَ سرُّه با برخورداری پایگاه مرجعیت دینی و اقتدار معنوی، نقش مهم و سرنوشت‌سازی در مشروعیت بخشیدن و نیز فراگیرکردن تفاسیر و قرائت‌های انقلابی از دال‌ها و عناصر اساسی فرهنگ تشیع مانند شهادت، انتظار، تقیه و امر به معروف و نهی از منکر ایفا نمودند.

تفاسیر جدیدی که از دال‌ها و آموزه‌ های فرهنگی شیعه از سوی روشنفکران مذهبی با برخی از علمای دینی صورت می‌گرفت، به رغم جالب توّجه بودن و استقبال نسبی که از آن‌ها به عمل می‌آمد، به علّت نداشتن پایگاه وسیع مردمی، فاقد پشتوانه لازم برای تأثیرگذاری بر اندیشه و رفتار توده مردم بودند؛ چراکه مردم این سخنان را به پای استنباط های جدید که جالب و زیبا هم بودند، گذاشته و کمتر حاضر به فداکاری در راهشان بودند و بایستی به این نکته اشاره نمود که: «اساساً ساخت اجتماعی و روانی جامعه تشیع به گونه‌ای است که تنها مراجع تقلید قادر به تنفیذ آنچه درباره اسلام گفته می‌شود هستند، و نه دیگران».

به همین دلیل است که حضور مرجعیت شیعه همواره یکی از پیش‌شرط‌های اساسی حرکت‌ها و نهضت‌های انقلابی و اسلامی در تاریخ مبارزات تشیع می‌باشد.

امام خمینی قُدِّسَ سرُّه علاوه بر این که خود نقش مستقیم در احیاء نشانه‌ها و عناصر بالقوه سیاسی و فرهنگ شیعه ایفا نمود، با توجه ویژه نشان دادن به شرایط جامعه مدرن و با تکیه بر احکام ثانویه، استفاده و بهره گیری از ابزاری مانند رسانه را که به نوعی زاییده دنیای مدرن هم تلقی می شدند، برای پیشبرد حرکت انقلابی خویش مورد استفاده قرار دادند و نیز استفاده از این ابزار مدرن را برای انتشار انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی توصیه می فرمودند.

ایشان با حرکت خویش موجب مشروعیت دادن و فراگیر شدن تفاسیر انقلابی از نشانه‌ها و دال‌های مذهب شیعه و تحول در نگرش سیاسی مردم شدند و به نوعی، به روز بودن مذهب تشیع و کارآمدی این مذهب را برای قرون جاری و حتّی آیندگان نیز به اثبات رساندند.

امام خمینی قُدِّسَ سرُّه شخصیتی مثبت اندیش بودند و علیرغم اینکه تفاسیر انقلابی و غیرانفعالی از نشانه‌هایی همچون عاشورا، شهادت، امربه معروف و نهی از منکر، تقیه، انتظار، و ... را مطرح می نمودند و تلاش می کردند تا جامعه منفعل آن دوران را به تحرک و انقلاب وادار نمایند؛ امّا همواره بر اصل اساسی وحدت در جامعه تأکید داشته و این را نه به عنوان یک استراتژی و تاکتیک برای پیروزی بر حریف، بلکه جوهره عزت و اقتدار مسلمین و ماهیت اجتماعی، سیاسی بودن مکتب اسلام و تعبد معرفت‏‌شناسانه می دانستند.

حضرت امام خمینی قُدِّسَ سرُّه به عنوان احیاگر اسلام ناب در عصر حاضر، همواره بر این اصل اساسی وحدت در جامعه تأکید داشته و این را به عنوان یک استراتژی و تاکتیک برای پیروزی بر حریف و تشکیل حکومت نمی‏‌دانست‏، بلکه جوهره درک ایشان از عزت و اقتدار مسلمین و ماهیت اجتماعی، سیاسی بودن مکتب اسلام و تعبد معرفت‏‌شناسانه ایشان از کلمات و اصول تعالیم اسلامی و قرآنی چنین اقتضایی داشت و این روش و منش هیچ منافاتی با عقیده و مرام تشیع ایشان نداشت.

حضرت امام خمینی قُدِّسَ سرُّه، رسانه های ایران در بعد از انقلاب شکوهمند اسلامی را رسانه هایی دینی و با کارکردی دینی و در جهت تبلیغ دین و شریعت تعریف و تفسیر کرده و همواره بر این مهم پافشاری می کردند.

ایشان، مردم و ملت ایران را صاحبان اصلی رسانه در ایران دانسته و همواره بر روشنگری و تبلیغ شریعت اسلام و تفکر متعالی شیعی در این رسانه ها تأکید داشتند.

از منظر حضرت امام قُدِّسَ سرُّه، رسانه، مسئولیت روشن‌کردن افکار عمومی در رابطه با مسایل مهم سیاسی و تحولات داخلی و خارجی کشور را بر عهده دارد.

حضرت امام قُدِّسَ سرُّه رسانه های گروهی را ابزاری برای آشنایی ملت با مفاخر علمی، دینی و صنعتی خود دانسته و این آشنایی را لازمه ترقی و پیشرفت ملت تلقی میکردند.

ایشان بر مبنای تعریفی که از رسانه گروهی و ذیحق بودن مستضعفان و پابرهنه گان در این مسأله داشتند، بازتاب پیشرفت های ملت در رسانه را موجب ترغیب و تشویق سایرین به امور مثبته و متعالی در جهت توسعه و پیشرفت کشور میدانستند

امام خمینی قُدِّسَ سرُّه همواره با عنایت ویژه به مستضعفین و آحاد ملت، این انقلاب را متعلق به ملت می دانستند و حتّی آنها را صاحبان رسانه و ابزارهای تبلیغی دانسته و همیشه به مدیران رسانه ها یادآوری میکردند که به جای نمایش و تبلیغ مسئولین، به ملت، مستضعفان و پابرهنه ها توجه داشته باشند و ایشان همواره بر مصاحبه و ملاقات حضوری مردم تأکید می ورزیدند و به پخش مکرر صحبت ها و تصاویر خود از رسانه ها که به نوعی موجب کمرنگ شدن ارتباط مستقیم وی با ملت می شد، چندان تمایلی نشان نمی دادند

حضرت امام قُدِّسَ سرُّه با توجه به ماهیت رسانه های گروهی غرب، این رسانه ها را دروغگو، منفی نگر، دسیسه جو، تفرقه انداز و معاند با انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی و آلت و بازیچه دست استکبار دانسته و همواره بر لزوم آگاهی از خبر پراکنی های مسموم رسانه های بیگانه بر علیه انقلاب و نظام تأکید داشتند و همیشه مدت زمانی مشخص در طول روز را به این مهم اختصاص می دادند؛ اغلب خود مستقیماً مخاطب این رسانه ها می شدند و یا اینکه خلاصه اخبار روز و ... را برای ایشان آماده کرده و به اطلاعشان می رساندند.

امام خمینی قُدِّسَ سرُّه علیرغم توّجه به محتوای پیام های رسانه های غربی، امّا نگاهی خوشبینانه به این رسانه ها نداشتند و همیشه عملکرد دوگانه و خلاف واقع این رسانه ها در قبال ایران و انقلاب اسلامی را به باد انتقاد می گرفتند و بر ماهیت منفی و ضد انقلابی این رسانه ها تأکید داشتند

حضرت امام قُدِّسَ سرُّه، اسلام، تشیع علوی و نیز ترس از گسترش این نوع اسلام را علت اصلی دشمنی رسانه های بیگانه دانسته و علیرغم این دشمنی و عداوت و گستردگی حملات تبلیغی غرب بر علیه اسلام، بر پرهیز از ناامیدی و تلاش برای مقابله با این هجمه های وسیع تبلیغاتی برای شناساندن اسلام و تمدن ایرانی-اسلامی به جهانیان تأکید داشته اند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha