پنجشنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۳ |۱۳ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 20, 2024
سروری

حوزه/ نویسنده کتاب «زندگی به سبک آفتاب» در روز رحلت امام راحل به بخش هایی از زندگی گهر بار امام خمینی(ره) اشاره کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، همزمان با سالروز رحلت معمار کبیر انقلاب اسلامی، امام خمینی ره «کتاب زندگی به سبک آفتاب» به چاپ نهم رسید.

در همین راستا با حجت الاسلام والمسلمین حجت الله سروری نویسنده و پژوهشگر حوزوی و مولف‌ کتب مختلف با موضوعات اجتماعی، فرهنگی تاریخی و... به گفت گو نشسته ایم.

وی در خصوص این کتاب، گفت: با توجه به اهمیت ارایه الگوی عملی در حوزه سبک زندگی، نگاهی عمیق به زندگانی حضرت امام خمینی(ره) به عنوان بنیانگذار انقلاب اسلامی از اهمیت بسیاری برخوردار است «کتاب زندگی به سبک آفتاب» با قلمی روان و ساده با کمک گرفتن از آیات نورانی قرآن کریم و روایات و احادیث دُرَربار اهل بیت علیهم السلام در قالبی نو و کاربردی دو بخش منتشر شده است.

این نویسنده افزود: بخش اول، "ویژگیهای اخلاقی وتربیتی امام ره" که شامل مواردی چون، اخلاص در زندگی، توکل در زندگی، عبادت وبندگی در زندگی، توسل به اهل بیت علیهم السلام در زندگی، زهد و بی رغبتی به دنیا در زندگی، رعایت اموال عمومی و بیت المال در زندگی، عزت و صلابت نفس در زندگی، قاطعیت و سازش ناپذیری زندگی، شجاعت و صلابت در زندگی، تواضع و فروتنی در زندگی، اعتماد به نفس در زندگی، خوش خلقی در زندگی، مردم داری در زندگی، شکر و سپاسگزاری در زندگی و احترام و بزرگداشت به صاحبان فضیلت ...

وی تصریح کرد: همچنین در بخش دوم کتاب به زندگی اختصاصی حضرت امام ره پرداخته شده است. این کتاب در ۳۲۰ صفحه توسط انتشارات جوانان موفق منتشر شده است.

نویسنده کتاب "زندگی به سبک آفتاب " بیان کرد: این کتاب تنها گوشه کمی ازسیره اخلاقی و تربیتی، ازخرمن معرفت آن عبد صالح خداست که وقتی حاصل عمرشریفشان را از میان برگ های نورانی کتاب حیات بخش، زندگی این بزرگمرد تاریخ در عصر معاصر ورق بزنیم می توان اقرار کرد که عظمت و شخصیت حضرت امام(قدس سره) به سان کوهی بسیار بزرگ است که قلة رفیعش در ورای ابرهای طبیعت سر به آسمان معنویت و عبودیت حق ساییده و با پیوند سرچشمه لایزال هستی، ‌ و اقتدا به انسان های کامل یعنی حضرات معصومین علیهم السلام وجودش را از زلال معرفت سیراب گردانیده و از گستره پیرامونش، ‌ چشمه سارهای حکمت، جاری شده و تشنه کامان وعاشقان حق وحقیقت را حیات معنوی داده و سرمست شوق وصال کوی انسانیت می نماید.

حجت الاسلام والمسلمین سروری گفت: به عقیده من معمار کبیر انقلاب اسلامی مرحوم امام ‌خمینی (ره) را باید منادی معنویت و روحی جدید برای جهان بی ‌روح در صد ساله اخیر دانست و با اندیشه ‌های این عبد صالح خدا بود، که بزرگترین تحول در جهان اسلام به وجود آورد.

وی افزود: امام خمینی(ره) توانست جهان اسلام را از خواب بیدار کرده، به مسلمانان حیاتی دوباره ببخشد. ایشان، اسلام سکون را تبدیل به یک اسلام پویا و زنده در جهان کرد. ، در حقیقت باید امام خمینی (قدس سره) را بزرگترین اصلاح‌گر قرن بیستم دانست. «شخصیت امام رحمه الله تـأثیر عـمیقی بر دنیای جدید و به خصوص بـر امت اسلامی داشته و دارد، او بـا قیامش علیه ظلم وجور زمان، رسالت انبیا و اهل بیت علیهم السلام را در اذهان جهان اسلام زنده کرد.

این محقق تصریح کرد: مرحوم امام خمینی (ره) یک انقلاب مذهبی سیاسی، ویک حرکت عظیم در کشورهای اسلامی و جهان به وجـود آورد. او راهـی را بـه روی همه اندیشمندان و فرهیختگان و آزاد اندیشان برای همیشه گشود که مهم ترین پیامش، امکان بازیابی ماهیت معنوی و قـدرت لایزال الهی و ایمان به خدا و باور مردم بود.

وی گفت: هدایتگری و قیام امام خمینی (ره) و پیروزی انقلاب اسلامی به کمک مردم، اساس حرکت و تمدن نوین جهانی را رقم زد. بازگشایی این راه، وجدان بدون معنویت غرب را و همچنین قدرت های شرق وغرب را شدیدا به چالش کشید. و به جرأت می توان گفت که هیچ صدایی در قرن بیستم مثل صدای امام، اندیشه امام و قیام امام، جهان را به لرزه در نیاورد او با دست خالی وایمان به خداوند با صلابت در برابر مستکبران شرق و غرب یک تنه ایستاد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سروری اظهارکرد: تحولات مهم جامعه بشری پس از عهد رنسانس و انزوای بیش از پیش شعائر دینی و ایمان مذهبی در غرب و رشد سریع تفکرات الحادی ماتریالیستی و گرایش برخی کشورهای جهان به نظام فکری - سیاسی مارکسیستی، بسیاری از صاحب نظران را به این باور هدایت کرد که انزوا و اضمحلال کامل، سرنوشت محتوم ادیان الهی است. امام خمینی ره، با رهبری و مدیریت و هدایت بی مانند خود، انقلاب اسلامی را با کمک مردم شریف ایران به پیروزی رساند و نظام حکومت ایران را بر اساس اندیشه دینی پایه گذارد و با گذار از مرحله تثبیت نظام، آن را به مرحله تمدن سازی رساند.

وی افزود: اما قیام امام خمینی (ره) و موفقیت انقلاب اسلامی شرایط جدیدی را به وجود آورد که حاکی از ورود جهان به دوره ای متفاوت از ادوار گذشته و عصری با ویژگی های ممتاز دینی و معنوی بود. اگر بنا باشد تاریخی را برای احیای هویت دینی در جهان معاصر در نظر گرفته شود باید اورا با پیروزی انقلاب اسلامی گره بزنیم.

وی گفت: آن چه امروز به وضوح برای همگان مشهود است، استمرار درخت تنومند انقلاب اسلامی با عمری ۴۵ ساله بعد از رحلت امام (ره) که با همه ی مخالفت ها، تحریم ها، فشارها وتبلیغات امپراطور رسانه ای غرب واروپا، هدایت ها وسکانداری رهبر حکیم وفرزانه انقلاب حضرت امام خامنه ای است که بر تحولات عظیم منطقه ای و جهانی تاثیر شگرف گذاشته و همچنین گسترش حیرت آور دایره نفوذ پیام انقلاب اسلامی برای همه ی آزادی خواهان واندیشمندان، صاحب نظران وفرهیختگان ومردم مظلوم در سراسر جهان است که مایه دل گرمی و چراغی برای راه مبارزه آنهاست. امام ره تا ابد همچون خورشیدی در اذهان تاریخ ماندگار می ماند.

این نویسنده با ذکر این مطلب که انقلاب از آغاز تا رسیدن به اهداف خود، چهار مراحله طی کرده است بیان کرد: اولین مرحله انقلاب، نهضت است. نهضت به معنای حرکت و جنبش برای اهداف اجتماعی - سیاسی است. مرحله دوم تحقق انقلاب اسلامی با رهبری امام وکمک مردم بود. سومین مرحله اقدام به ایجاد نظام حقوقی بر اساس اهداف و اندیشه های انقلاب وتنظیم قانون اساسی و تدوین و تحقق اهداف قانون اساسی، در همه نهادهای سیاسی، نظامی، حقوقی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و... مورد نیاز خود را بنیان بگذارد و نیروهای سازوار با اندیشه ها و اهداف را در این نهادها جای دهد، تا در مدیریت جامعه به موفقیت کامل برسند.

وی گفت: اما مرحله چهارم که در حال کامل شدن است، مرحله تمدن سازی است؛ برای ماندگاری در تاریخ، نیازمند به تمدن سازی است، یعنی باید اندیشه های خود را در تمام زمینه های مورد نیاز بشر، در معرض دید جهانیان قرار دهد و با تلاشهای علمی، فرهنگی حساب شده این اندیشه ها را در بقیه کشورها تبلیغ و رفته رفته آنها را نهادینه کند تا برای حفاظت از نظام انقلاب اسلامی در برابر دشمنان داخلی و بین المللی خود، به یک عمق استراتژیکی دست یابد که دشمنان از هجوم و نابودی آن مأیوس شوند.

حجت‌الاسلام والمسلمین سروری بیان کرد: مکتب رهبرکبیر انقلاب امام (ره) به عنوان یک رهبر ومرجع بزرگ دینی، به عنوان یک هدایتگر، به عنوان یک شخصیتی کم نظیر بابصیر ت و انقلابی همچون چراغی روشنی بخش مسیر هدایت و برای ما و همه آزادیخواهان ومظلومان عالم هنوز هم نور افشانی می کند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • حسینی IR ۱۷:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۷
    1 0
    خیلی عالی بود من این کتاب را درسال 93 مطالعه کردم