یکشنبه ۱۰ تیر ۱۴۰۳ |۲۳ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 30, 2024
کد خبر: 1161902
۱۴ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۵
امام خمینی

حوزه/ روح بلند و ملکوتی حضرت امام خمینی در شامگاه روز سیزدهم خرداد سال ۱۳۶۸ش به ملکوت اعلی پیوست و جهان اسلام در ماتم بزرگ‌ترین، شجاع ‌ترین و آگاه‌ ترین مرجع و رهبر اسلامی به سوگ نشست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، به مناسبت سالروزارتحال جانسوز حضرت "امام خمینی(ره)" بنیانگذار فقید جمهوری اسلامی ایران چند روایت از حضرات معصومین علیهم السلام پیرامون جایگاه عالمان دین نزد خداوند متعال و نیز فضیلت حشر و نشر با آنان را تقدیم نموده و ثواب شنیدن و عمل کردن و توجه به این احادیث را به روح بلند پیر جماران و شهدایی که در راه آرمانهای او به شهادت رسیدن تقدیم میکند.

*امینان خدا

پیامبرصلی الله علیه وآله :العُلَماءُ اُمَنَاءُ اللَّهِ عَلی خَلقِهِ؛ عالمان، امینان خدا بر آفریده ‌های اویند/ میزان الحکمه، ص ۱۳۹۲۱ .

*مداد عالمان سنگین ‌تر از خون شهیدان

پیامبرصلی الله علیه وآله :إنَّ مِدادَ العُلماءِ فِی المِیزانِ أثقَلُ مِن دَمِ الشُّهداءِ و أکثَرُ ثَواباً یَومَ القِیامَةِ؛ در روز قیامت، مداد عالمان در ترازو از خون شهیدان سنگین ‌تر، و پاداشش بیشتر است. / الفردوس، ج ۵، ص ۴۸۶ .

*نگاهی که عبادت است

پیامبرصلی الله علیه وآله :النَّظَرُ فی وَجهِ العالِمِ حُبًّا لَهُ عِبادَةٌ؛ نگریستنِ به چهره عالم، از سَرِ مهر، عبادت است. /النوادر، ص ۱۱۰ .

*پاک‌ترین مردم

امام علی‌ علیه السلام :العُلَماءُ أطهَرُ النّاسِ أخلاقاً و أقلُّهُم فِی المَطامِعِ أعراقاً؛ دانشمندان پاک‌ترین مردم در خُلق و خوی و کم طمع ‌ترین آنان در خلقت و طبیعت ‌اند. /غررالحکم و دررالکلم، ح ۲۱۰۸ .

*رخنه‌ ای جبران ناپذیر

امام علی‌ علیه السلام :إذا ماتَ العالِمُ ثُلِمَ فِی الإسلامِ ثُلمَةٌ لایَسُدُّها شَی‌ءٌ إلی یَومِ القِیامَةِ؛ با مرگ هر دانشمند، چنان رخنه‌ای در اسلام پدید می ‌آید که تا روز قیامت هیچ چیز آن را فرو نمی ‌پوشد. / المحاسن، ج ۱، ص ۳۶۴ .

*حسن ختامی با رایحه عطرعلی علیه السلام

حسن ختام این یادداشت روایی با یک رباعی از آن رهبر و عارف روشن ضمیر در وصف ارادت خود به مولای متقیان حضرت علی علیه السلام تقدیم می شود.

فارغ از هر دو جهانم به گُل روی علی از خُم دوست، جوانم به خَم موی علی‌

طی کنم عرصه مُلک و ملکوت از پی دوست یاد آرم به خراباتْ چو ابروی علی. «۱»

_______________

(۱) دیوان امام (تهران: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، ۱۳۷۳).

۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha