دوشنبه ۱ مرداد ۱۴۰۳ |۱۵ محرم ۱۴۴۶ | Jul 22, 2024
کد خبر: 1162302
۱۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۳۸
محمدرضا باقری

حوزه/ آرامش گوهری نایاب است که یکی از اساسی ترین نیازهای بشر می باشد و تاثیرگذاری بسیار مهمی در سعادت و سلامت روحی شخص و جامعه دارد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، آرامش یعنی طمأنینه، یعنی این که انسان در تصمیم و اراده خود هیچ گونه استرس، پریشانی و نگرانی به خود راه ندهد، یعنی تسکین و آسودگی خاطر، یعنی راحت فکر کردن در امورات زندگی، آرزوی همه انسانها این است که به آرامش واقعی و حقیقی دست پیدا بکنند.

انسان در طول زندگی خود همواره با ناملایمات و رنج های زیادی روبرو می شود تا با موفقیت سختی ها را پشت سر گذاشته و به آرامش برسد. انسان با به خدمت گرفتن علوم و فناوری های جدید تلاش می کند رازهای ناگشوده ی جهان را کشف کند، تا به امکاناتی دست یابد که آرامش و آسایش او را به ارمغان آورد

دین مبین اسلام به عنوان آخرین و کامل ترین دین الهی، کامل ترین نسخه برای برآورده کردن نیازهای بشر را با نزول کتاب آسمانی قران کریم بعنوان معجزه الهی توسط پیامبر اعظم (ص) آورده و رسیدن به آرامش روحی و روانی انسان و تکامل و تعالی انسان را به زیبایی بیان کرده است. و بشر با بکار گیری دستورات الهی می تواند به آرامش حقیقی مطلوب برسد.

انسانهای موحد اگر در زندگی دچار نگرانی هایی شوند برای رهایی از این نگرانی ها و رسیدن به آرامش قلبی به آیات قرآنی پناه می برند. یقیناً اگر شخص با معرفت آن را تلاوت کند، حتما نتایج آن را در زندگی خود خواهد دید و بدون شک این آیات قرآنی در او آرامش ایجاد می کند .

آرامش گوهری نایاب است که یکی از اساسی ترین نیازهای بشر می باشد و تاثیرگذاری بسیار مهمی در سعادت و سلامت روحی شخص و جامعه دارد. احساس آرامش از مهمترین ویژگی های انسان سالم به شمار می رود، زیرا در سایه آرامش است که می توان به رشد و کمال رسید. قرآن به عنوان کتاب هدایت بشر، بهترین نسخه برای به دست آوردن این مطلوب انسان می باشد

در قرآن کریم در میان امواج گوناگون نگرانی ها و اضطراب ها که گریبانگیر بشر هست ، ذکر خدا را به عنوان برترین داروی آرامش بخش روح و روان و شفا دهنده قلب ها معرفی می کند.

سوره رعد آیه ۲۸:” الَّذِینَ آمَنُوا وَتَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُمْ بِذِکْرِ اللَّهِ ۗ أَلَا بِذِکْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ ” آنها که به خدا ایمان آورده و دلهاشان به یاد خدا آرام می‌گیرد، آگاه شوید که تنها یاد خدا آرام‌بخش دلهاست.

در این آیه کریمه فرموده است آنچه که باعث آرامش دلها می شود فقط ذکر و یاد خداوند است. یقیناً منظور از یاد خدا تنها ذکر لسانی نیست اگر چه ذکر زبانی یکی از مصادیق روشن یاد خداست،

در آیه فوق بیان کننده حالت کسانی است که بسوی خدا رجوع می کنند و می فرماید: آنها کسانی هستند که ایمان آوردند و قلبشان با یاد حق آرام گرفت، پس در آنها آمادگی و استعداد پذیرش عطیه هدایت الهی وجود دارد، همانطور که فسق و اعراض از حق، در مورد ضلالت، زمینه را برای اضلال الهی آماده می کند و آنگاه قاعده ای عمومی را بیان می نماید و آن اینکه (فقط با یاد خدا دلها آرامش می یابد) تنها هدف انسان در زندگی فقط رسیدن به سعادت و آرامش است و نگرانی آدمی در زندگی برخورد باناملایمات و از دست دادن نعمات است و تنها عاملی که موجب نعمت و یا سلب آن است همانا خدای سبحان است که بازگشت همه امور بسوی اوست ، پس یاد خدا برای هر نفسی مایه انبساط خاطر و آرامش است و نفس به چیزی جز یاد او آرام نمی گیرد جز آنکه از حقیقت حال خود غافل شده و در اثر از دست دادن بصیرت و رشد، دیگر از ذکر حق گریزان باشد که چنین نفسی از نعمت طمأنینه و سکون محروم خواهد بود، چون تنها مایه آرامش دلها یاد خداست .

همچنین در آیه ۸۷ سوره انبیا می فرماید” لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحَانَکَ إِنِّی کُنْتُ مِنَ الظَّالِمِینَ” خدایی به جز ذات یکتای تو نیست، تو (از شریک و هر عیب و آلایش) پاک و منزهی و من از ستمکاران بودم (که بر نفس خود ستم کردم). اگرچه این ذکر مربوط به داستان حضرت یونس است آن زمانی که در دهان نهنگ فرو رفت اما سفارش شده کسانی که اندوهگین و غمگین هستند، به این ذکر الهی ” لا اله انت سبحانک انی کنت من الظالمین” اهتمام بورزند و پناه ببرند.

در قرآن کریم آیه ۴۴ سوره غافر اشاره شده که ” فَسَتَذْکُرُونَ مَا أَقُولُ لَکُمْ ۚ وَأُفَوِّضُ أَمْرِی إِلَی اللَّهِ ۚ إِنَّ اللَّهَ بَصِیرٌ بِالْعِبَادِ” پس به زودی گفتارم را (هنگام پاداش عمل) متذکر می‌شوید و من کار خودم را به خدا وامی‌گذارم، که یقیناً او بر احوال بندگان خود کاملاً آگاه و بیناست.

وقتی انسان کارهای خود را به خدا تفویض و واگذار کرده یعنی در مرتبه بالاتر از توکل قرار گرفت و دیگر هیچ هراسی ندارد و به آرامش می رسد.

اگرچه این آیه مربوط به داستان حضرت موسی(ع) است که آل فرعون ایشان را تهدید می‌کردند و برای او حیله‌ها می‌اندیشیدند، ولی خداوند او را از همه‌ی توطئه‌ها و خطرها حفظ کرد. از این رو پناه بردن به این ذکر جهت در امان بودن از مکر و حیله سفارش شده است.

در دیگر آیات مانند سوره انعام آیه ۹۶ و ۸۱،سوره بقره آیه ۱۱۲ و ۲۰۸، سوره مائده آیه ۱۶، سوره اعراف آیه ۳۵ و … نیز برای رسیدن به آرامش اشاره شده است.

یادداشت: محمدرضا باقری

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha