سه‌شنبه ۵ تیر ۱۴۰۳ |۱۸ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 25, 2024
سید حسین مؤمنی

حوزه/ سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با تأکید بر این که انسان باید نسبت به نعمت‌ها و فرصت هایی که خدا به او داده شناخت پیدا کرده، حداکثر استفاده درست را برای نائل آمدن به مسیر سعادت داشته باشد، گفت: امام خمینی (ره) شخصیتی والا در بهره‌گیری از فرصت‌ها داشتند و با به پیروزی رساندن انقلاب اسلامی، آمال و آرزوی ائمه اطهار علیهم‌السلام را محقق نمودند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید حسین مؤمنی در مراسم شب شهادت امام جواد علیه‌السلام در حرم مطهر بانوی کرامت، خاطرنشان کرد: برای موفقیت در سیر الی الله، حتماً باید نسبت به برنامه جامع، کامل و هدفمند آراسته به مراقبه و محاسبه توجه خاص و ویژه‌ای داشته باشیم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مؤمنی با تأکید بر این که هر کسی می‌خواهد حیات موفقی داشته باشد، باید اهل مراقبه و محاسبه باشد، اذعان داشت: ذات اقدس الهی سرمایه‌هایی در وجود انسان قرار داده است؛ انسان باید حداکثر استفاده و بهره‌برداری را از این سرمایه‌ها داشته باشد؛ چرا که این فرصت‌ها در حال زوال و ازبین‌رفتن است و انسان عاقل کسی است که نسبت به آن توجه نموده، قدردان آنها باشد.

وی جوانی، سلامتی، غنا، عمر و حیات را از بارزترین سرمایه‌های انسان توصیف و با تأکید بر این که انسان باید از فرصت این نعمات حداکثر استفاده را داشته باشد، اظهار داشت: قدر فرصت جوانی را کسی می‌داند که به پیری رسیده باشد؛ نعمت حیات و زندگی فرصتی است والاست و کسی آن را درک می‌کند که آثار مرگ را در خود ببیند.

سخنران محفل معارفی حرم مطهر بانوی کرامت افزود: در وادی مراقبت باید بدانیم این نعمت‌ها فرصتی برای طی سلوک الی الله هستند؛ لذا باید نسبت به آنها شناخت پیدا کرده، حداکثر استفاده درست را برای نائل آمدن به مسیر سعادت داشته باشیم.

وی امام خمینی (ره) را شخصیتی والا در بهره‌گیری از فرصت‌ها توصیف نمود و اذعان داشت: امام خمینی (ره)؛ آمال و آرزوی ائمه اطهار علیهم‌السلام را محقق نمودند؛ ایشان بارزترین مصداق روایت «رجُلٌ مِن أهلِ قُمّ یدعو النّاسَ إلی الحقِّ، یَجْتَمِعُ مَعهُ قَومٌ کَزُبرِ الحدیدِ، لا تُزِلُّهُمُ الرِّیاحُ العَواصِفُ، ولا یَمَلّونَ مِن الحَربِ، ولا یَجْبُنونَ، وعلی اللّه ِ یَتَوکّلونَ، والعاقِبَةُ للمُتّقِینَ» است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مؤمنی با تأکید بر این که هرکسی اهل محاسبه باشد، نسبت به نقاط ضعف و قوتش اشراف پیدا می‌کند و باتوجه‌به نقاط قوت به وادی شکر رهنمون می‌گردد، اذعان داشت: شکر و حمد الهی از آن کسی است که اهل محاسبه باشد؛ انسان وقتی عمل قابل‌عرضه‌ای نداشته باشد دست به دامان استغفار می‌شود تا خود را به وادی شکر برساند.

وی ضمن تبیین ثمرات استغفار، با اشاره به این که انسانی که اهل شکر باشد، ظرفیت وجودی‌اش برای کسب فیوضات الهی گسترده‌تر خواهد شد، ابراز داشت: استغفار ترمیم گذشته و ترسیم آینده است؛ خرابی‌های گذشته که از رهگذر اعمال بد ایجاد شده، به برکت استغفار ترمیم می‌یابد و ناهمواری‌های پیش رو نیز هموار و مشکلات مرتفع می‌گردد.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت به فرازهایی از آیات سوره هود اشاره و ازدیاد رزق مادی و معنوی را از آثار استغفار توصیف نمود و اذعان داشت: استغفار کلید رسیدن به رزق‌های مادی و معنوی است؛ کسانی که نگران آینده هستند، بدانند که استغفار برکت در رزق و نسل ایجاد می‌کند.

وی با بیان این که استغفار زیاد هم‌وغم را از دل می‌زداید، اذعان داشت: ابتلائات و گرفتاری را می‌توان با استغفار برطرف نمود؛ چرا که استغفار قلب را زلال و ذاکر و آماده درک فیوضات الهی می‌سازد؛ استغفار از بالاترین دعاهاست که هم‌وغم را برطرف و انسان را از گرفتاری‌ها نجات می‌دهد و از جایی که انسان فکرش را نمی‌کند روزی می‌رساند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مؤمنی در بخش پایانی سخنان خود به روایتی از امام جواد علیه‌السلام دررابطه‌با آثار استغفار زیاد و قرائت سوره قدر اشاره نمود و اذعان داشت: استغفار انسان را در زمره عباد خدا قرار می‌دهد؛ برای رسیدن به مقام رضوان الهی باید به کثرت استغفار، کثرت صلوات بر محمد و آل محمد صلی‌الله علیه و آله و تواضع و فروتنی توجه داشته باشیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha