شنبه ۹ تیر ۱۴۰۳ |۲۲ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 29, 2024
حجت الاسلام قاسم خانی

حوزه/ حجت الاسلام قاسم خانی گفت: رهبر انقلاب در بیانات اخیر خودشان  واژه «آبروی ملی»؛ تبیین ماهیت حقیقی رقابت‌های انتخاباتی در جمهوری اسلامی و حاکمیت اخلاق در رقابت‌ها را متذکر شدند و تعبیر آبروی ملی بسیار قابل تأمل است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از ارومیه، حجت الاسلام حجت قاسم خانی امروز در خطبه های نماز جمعه شهرستان خوی که در مصلای این شهرستان برگزار شد، اظهار داشت: رهبر انقلاب در آخرین بخش از بیانات مهم خود در سالگرد ارتحال امام راحل(ره)، فرمودند: «در این حرکت عظیم انتخابات پیش‌رو که انجام می‌گیرد، در رقابت‌های بین نامزدها، اخلاق حاکم باشد؛ بدگویی کردن، تهمت زدن، لجن‌پراکنی‌کردن، کمکی به پیشرفت کارها نمی‌کند، به آبروی ملّی هم لطمه می‌زند. صحنه‌ی انتخابات صحنه‌ی عزّت و حماسه است، صحنه‌ی رقابت برای خدمت است، صحنه‌ی کش‌وواکش[بگومگو، نزاع] برای به‌دست آوردن قدرت نیست.»

وی افزود: رهبر انقلاب در این بیانات واژه «آبروی ملی»؛ تبیین ماهیت حقیقی رقابت‌های انتخاباتی در جمهوری اسلامی و حاکمیت اخلاق در رقابت‌ها را متذکر شدند و تعبیر آبروی ملی بسیار قابل تأمل است؛ و شاید کمتر به آن توجه شده باشد. اینکه آبرو علاوه بر جنبه‌ها و ابعاد فردی و خانوادگی، می‌تواند جنبه و بُعد ملی هم داشته باشد که دارد. مسئله آبرو در فرهنگی دینی و در اخلاق اسلامی بسیار حائز اهمیت و محوری است.

امام جمعه خوی تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب درباره شهید رئیسی عزیز تصریح کردند که وی «ایران را در چشم رجال سیاسی دنیا بزرگ‌تر و برجسته‌تر کرد»، در حقیقت به این معنا است که شهید رئیسی مایه آبروی ملی بود و برای ملت بزرگ ایران، آبروی ملی بیشتر به ارمغان آورد.

وی گفت: نامزدهای انتخاباتی بدانند که در موقفی خطرناک و محدوده حساس آبروی ملی وارد شده‌اند و باید به یاد داشته باشند حفظ عزت و آبروی ملی، در گرو انتخاباتی اخلاق‌محور است. کاش قوانین انتخاباتی کشور نسبت به کلیدواژه‌ آبروی ملی حساسیت بیشتری داشته باشد؛ و برای حفظ آبروی ملی از سوی نامزدها، تضمین اجرایی مقرر می‌نمود و نظارت در حوزه تأیید صلاحیت‌ها، تا روز انتخابات ادامه می‌داشت تا برخی نامزدها برای به‌دست آوردن رأی بیشتر، در بازاریابی سیاسی خود، مرتکب آبروریزی ملی نشوند.

حجت الاسلام قاسم خانی عنوان کرد: «اگر چنانچه کسی وارد میدان رقابت و مسابقه‌ی انتخاباتی بشود، اما بخواهد چهارچوب را بشکند، او از قاعده‌ی نظام خارج شده است، از قواعد حرکت انتخاباتی خارج شده؛ این غلط است، این درست نیست. باید همه‌چیز در چهارچوب نظام باشد. آنچه که اهمیت دارد، این است که مواضع عزت‌آفرین و صحیح و عاقلانه و حکیمانه‌ی انقلاب و نظام تثبیت شود.

وی اضافه کرد: صحنه‌ی انتخابات در جمهوری اسلامی، که بر مدار آموزه‌های وحیانی و ثقلینی مشی می‌کند، صحنه‌ی رقابت برای خدمت است. ایام انتخابات، فصل مسابقه خدمت و بهار شکوفایی این منطق نورانی حضرت سیدالشهداء علیه السلام است.

امام جمعه خوی گفت: به بیان امام خامنه‌ای عزیز: «سبک مدیریّت شهید رئیسی در بین همکاران خودش یک سبک ویژه‌ای بود، با صمیمیّت همراه بود؛ با همکارانش، با وزرا، با مدیران دولتی با صفا و صمیمیّت رفتار میکرد. برای مردم، کرامت قائل بود، عزّت قائل بود؛ به مردم، به جوانها برای اظهار نظر میدان میداد؛ حرمت مردم را نگه میداشت. به جوانها اعتماد میکرد، جوانها را تکریم میکرد. به کسانی‌که به خود او بدی کرده بودند، با کرامت برخورد میکرد؛ به کسانی‌که حتّی به او اهانت کرده بودند، پاسخ تند، پاسخ زشت، پاسخ عصبی نمیداد. متقابلاً در مرزبندی با دشمنان انقلاب صراحت داشت؛ در مورد کسانی‌که با انقلاب بد بودند، مخالف بودند، دشمن بودند، دوپهلو صحبت نمی‌کرد؛ صریح صحبت میکرد، مرزبندیِ صریح داشت؛ به لبخند دشمن اعتماد نمیکرد. اینها ارزش است، اینها درس است؛ هر کدام از اینها برای سیاستمداران ما، برای رؤسای جمهور آینده‌ی ما، برای کسانی‌که در یک بخشی مورد اعتماد ملّت قرار میگیرند، یک سرمشق است».

وی در ادامه به سالروز ازدواج حضرت زهرا (س) و امام علی (ع) اشاره کرد و عنوان داشت: در فرهنگ اسلامی، خانواده نخستین کانونی است که شخصیت افراد در آن شکل می‌گیرد. خانواده شکل کوچکی از اجتماع و جامعه است و هر انسانی قبل از هر جا، ابتدا در خانواده تربیت می‌شود. در واقع خانواده یک کشور کوچکی است که مدیریت و اداره آن خیلی مهم است. یک خانواده برای این‌که محکم بماند باید حواسش به دشمن باشد. امروز دشمن روی سُست‌کردن بنیان خانواده خیلی کار می‌کند؛ دشمنی که باعث شده است که کانون خانواده در غرب از هم پاشیده شود.

حجت الاسلام قاسم خانی در پایان گفت: چهار نوع خانواده در قرآن ذکر شده اند؛ خانواده‌ای که زوجین هردو خوب و پسندیده هستند، مثل خانواده آسمانی امیرالمؤمنین و حضرت زهرا علیهما السلام که سوره (هل اتی) در شأن‌شان نازل شده است. همچنین خانواده حضرت ابراهیم(ع) و خانواده حضرت یحیی(ع)، خانواده‌ای که زوجین هر دو بد هستند، مثل خانواده ابولهب، خانواده‌ای که مرد آن خوب است ولی زن خانواده خوب نیستند، مثل خانواده حضرت نوح(ع) و لوط(ع) و خانواده‌ای که مرد آن بد و زن آن خوب است، مثل: آسیه همسر فرعون.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha