یکشنبه ۳ تیر ۱۴۰۳ |۱۶ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 23, 2024
کد خبر: 1162722
۱۸ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۹:۵۲
نماز و واعدنا موسی

حوزه/ نماز واعدنا یا نماز ذی الحجه از جمله نمازهای مستحبی است که خواندن آن در دهه اول ماه ذی الحجه توصیه شده و دارای ثواب بسیار فراوانی است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، نماز واعدنا یا نماز ذی الحجه از جمله نمازهای مستحبی است که خواندن آن در دهه اول ماه ذی الحجه توصیه شده و دارای ثواب فراوانی است.

نحوه خواندن نماز واعدنا:

این نماز متشکل از دو رکعت بوده و مانند نماز صبح خوانده می شود با این تفاوت که در هر رکعت پس از خواندن سوره حمد، و توحید، آیه ۱۴۲ از سوره اعراف نیز خوانده می شود که متن آن بدین صورت است:

«وَ واعَدْنا مُوسی ثَلاثینَ لَیْلَهً وَ أَتْمَمْناها بِعَشْرٍ فَتَمَّ میقاتُ رَبِّهِ أَرْبَعینَ لَیْلَهً وَ قالَ مُوسی لِأَخیهِ هارُونَ اخْلُفْنی فی قَوْمی وَ أَصْلِحْ وَ لا تَتَّبِعْ سَبیلَ الْمُفْسِدین»

ثواب نماز و واعدنا:

نماز واعدنا که به نماز دهه اول ذی الحجه معروف است بنابر احادیث و روایات صحیح و معتبر، دارای ثواب بسیار زیادی بوده و کسی که آن را به جای آورد در ثواب همه‌ حاجیان شریک می شود.

زمان خواندن:

نماز ذی الحجه را در ده شب اول این ماه و مابین نماز مغرب و عشاء می خوانند.

اهمیت ماه ذی الحجه:

این ماه بزرگ دو عید بزرگ مسلمانان جهان بنام های عید قربان و غدیر را در خود دارد و همچنین فصل رفتن به حج تمتع حجاج نیز است. علاوه بر این، این ماه آخرین ماه از سال قمری نیز هست و این مورد نیز باعث افزایش اهمیت ذی الحجه می‌شود.

خداوند در آیه ۲۸ سوره ی حج فرموده است: «لِیَشْهَدُوا مَنَافِعَ لَهُمْ وَیَذْکُرُوا اسْمَ اللَّهِ فِی أَیَّامٍ مَعْلُومَاتٍ عَلَی مَا رَزَقَهُمْ مِنْ بَهِیمَهِ الْأَنْعَامِ فَکُلُوا مِنْهَا وَأَطْعِمُوا الْبَائِسَ الْفَقِیرَ»: تا شاهد منافع گوناگون خویش (در این برنامه حیات بخش(یعنی مراسم حج) باشند، و در ایام معینی نام خدا را، بر چهارپایانی که به آنان داده است، (به هنگام قربانی‌کردن) ببرند؛ پس از گوشت آنها بخورید و بینوای فقیر را نیز اطعام نمایید.

طبق تفاسیر بزرگان و عالمان دینی، منظور از ایام معلومات در این آیه، دهه اول ماه ذی الحجه می باشد که خداوند امر کرده تا او را بسیار یاد کنند. علاوه بر این، در روایتی پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله فرموده که اعمال نیک و عبادت خداوند در هیچ یک از ایام بقدر دهه اول این ماه فضیلت ندارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha