پنجشنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۳ |۱۳ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 20, 2024
نرجس شکرزاده

پژوهشگر حوزه علمیه خواهران تصریح کرد: شاخصه های زندگی موفق را باید از سیره و سبک زندگی حضرات معصومین(ع) به خصوص امیرالمؤمنین(ع) و فاطمه زهرا(س) فرا بگیریم.

نرجس شکرزاده در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، ضمن تبریک سالروز ازدواج آسمانی امیرالمؤمنین(ع) و حضرت زهرا(س) با بیان این که خانواده، هسته‌ی اولیه شکل گیری جامعه و مهم ترین نهاد آن به شمار می رود، اظهار داشت: خانواده سنگ بنای جامعه است و اهمیت آن به قدری است که رشد و تعالی آن تضمین بخش موفقیت و رشد و سعادت یک جامعه است.

پژوهشگر حوزوی افزود: البته نهاد خانواده زمانی می تواند در راستای پیشرفت و تعالی جامعه نقش ایفا کند که بنیانی محکم و قوامی در خور شأن داشته باشد، چرا که طبعاً بر بنیان متزلزل و سست نمی توان بنایی عظیم ایجاد کرد و لذا ما هر چقدر که می توانیم باید به دنبال تقویت بنیان خانواده بر اساس ازدواج آسان و به موقع و تربیت فرزندان به شکل صحیح باشیم.

وی با تأکید بر این که ما باید شاخصه ها را از سیره حضرات معصومین(ع) به عنوان الگوهای برتر و کامل فرا بگیریم و آن را در زندگی خود پیاده کنیم، گفت: امیرالمؤمنین(ع) در بیانی رسا درباره زن و جایگاه او می فرمایند: "زن ریحانه است، نه قهرمان" و حقیقتاً اگر این درک و فهم در جامعه وجود داشته باشد بسیاری از مشکلات و سوء تفاهم ها و اختلافات حل می شود. البته از آن سوی قضیه نیز زنان باید شوهران خود را درک کرده و در شکل گیری یک زندگی سعادتمندانه یاری کنند.

پژوهشگر حوزوی خاطرنشان کرد: زن و شوهر در زندگی هدف مشترک دارند و برای دستیابی به آن تلاش می کنند. با این حال به تناسب وضعیت و توانایی های طبیعی، هر یک مسئولیت و حیطه کاری خاصی دارد. یکی از راهکارهای تحکیم خانواده، تعیین محدودۀ وظایف و مسئولیت ها و تقسیم کار معقول و متناسب با ظرفیت ها و توانایی های هر یک از زن و شوهر است. این مساله ضمن آنکه منعی از همکاری و تلاش مشترک در پاره ای امور نمی کند، باعث می شود تا انتظارات متقابل متعادل شده و هر یک در حیطه ی کاری خود، آماده تر و تمرکز بیشتری داشته باشد، کما این که در زندگی امیرالمؤمنین(ع) و حضرت فاطمه(س) این اصل به خوبی رعایت شد.

وی ادامه داد: از آن جا که رسول الله(ص) به دلیل داشتن تجربه ازدواج موفق و سابقۀ مربیگری برای علی(ع) و زهرا(س) و دارا بودن احترام کامل نزد آن دو موجب شد تا آنان به وی مراجعه کرده و از تجربه و نظر آن حضرت در تبیین وظایف و تقسیم کار معقول استفاده کنند. پیامبر اکرم (ص) نیز فرمود: "کارهای مربوط به درون خانه به عهدۀ فاطمه (س) و کارهای بیرون از خانه مربوط به علی (ع) است"

شکرزاده همچنین بیان داشت: هر کدام از زن و شوهر در زندگی دارای نقاط قوت و ضعفی هستند. آن چه به تحکیم و تقویت خانواده کمک می کند این است که زن و شوهر نقاط ضعف هم دیگر را بپوشانند. قرآن مجید در این زمینه تعبیر لطیف و گویایی دارد و می فرماید: همسران لباس برای شما مردان هستند و شما نیز لباس برای آن ها هستید و همان طور که می دانیم خاصیت لباس این است که زشتی های بدن را می پوشاند و به آن عزت و وقار می دهد.

وی افزود: در زندگی مشترک امیرالمؤمنین(ع) و حضرت زهرا (س) توجه به نقاط قوت و اظهار آنها جایگاه ویژه ای دارد و آنان از همان ابتدای زندگی مشترک به این امر اهتمام داشتند. پس از مدتی که از آغاز زندگی مشترک آنان گذشت پیامبر اعظم(ص) از آنان درباره یکدیگر سؤال کردند. از حضرت زهرا (س) پرسید که شوهرت را چگونه دیده ای؟ در جواب فرمود: " پدرجان او را بهترین همسر یافتم" و از امام علی (ع) پرسید: همسرت را چگونه دیده ای؟ در جواب فرمود: " او را بهترین یاور خود بر اطاعت پروردگار یافتم"

وی در خاتمه گفت: این مسأله نشان می دهد که زندگی خوب و عاشقانه در همین دنیا می تواند زمینه ساز عاقبت بخیری در آخرت و سعادتمندی انسان در مسیر عبودیت و بندگی خدا باشد، به شرط آن که ما الگوهایمان را از سیره و سبک زندگی اهل بیت(ع) بگیریم و به این شاخصه ها پایبند باشیم.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha