جمعه ۱ تیر ۱۴۰۳ |۱۴ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 21, 2024
راعی

حوزه / دبیر سومین کنگره بین‌المللی نهج البلاغه گفت: تاکنون ۴۵۰ مقاله برای این دوره از کنگره ارسال شده که آمار مقالات ارسال شده از سوی بانوان بیشتر است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از اصفهان، حجت‌الاسلام مسعود راعی ظهر امروز در جمع اصحاب رسانه با اشاره به ابعاد علمی سومین کنگره بین‌المللی نهج البلاغه، اظهار داشت: در خصوص مباحث علمی کنگره، اولین سوالی که خودنمایی می‌کند این است که ضرورت بین المللی شدن این نگاه چیست، لذا در یک جمله کوتاه باید گفت آموزه‌های گران سنگ و فاخر نهج البلاغه، ما را به این عرصه کشانده است.

وی افزود: پیش از آن که ما به دنبال نمایاندن ابعاد جهانی این کتاب باشیم، کلمات و نگاه امیرمومنان(ع) این فضا را ایجاد کرده و نگاهی که ما در کنگره بین المللی دنبال کردیم این است که یک سیر علمی در راستای نهج البلاغه با محوریت تبیین ساختارهای تمدنی در عرصه جهان را دنبال کنیم.

دبیر علمی سومین کنگره بین‌المللی نهج البلاغه، با بیان این که تفکر «ام القرایی» در جمهوری اسلامی ایران و ضرورت رسیدن به یک تمدن جهانی این فضا را فرا روی ما قرار داده است، گفت: بر همین اساس باید به فضای تولید ادبیات و تولید محتوا با نگاه علمی توجه شود.

وی ابراز کرد: انسانی که در تراز نهج البلاغه تعریف می‌شود، بدون بهره‌مندی از زیست بوم‌ها وجود خارجی ندارد، بنابراین باید میزان تاثیرگذاری و تاثیرپذیری تبیین می‌شد و ساحت‌هایی که انسان می‌تواند در تحول علوم انسانی به اعتبار ارتباط با محیط اجتماعی داشته باشد مشخص شود، به همین دلیل سومین کنگره با مرکزیت نهج البلاغه و زیست شرافتمندانه تعریف شد.

حجت‌الاسلام راعی، با تأکید بر اهمیت فضای زیست شرافتمندانه و تمرکز بر زیست بوم‌ها در این کنگره، تصریح کرد: کنگره سوم با شش زیست بوم شکل گرفت و کاملا جنبه اجتماعی دارد، اما به دلیل آن که این کنگره در شرایطی رقم خورد که مسئله غزه مطرح شد و یکی از بالاترین مولفه‌های زیست شرافتمندانه در نهج البلاغه جهاد است، لذا باید در کانون توجه این کنگره قرار بگیرد.

وی خاطرنشان کرد: نگاه بلند حضرت به جهاد و این که جهاد چگونه می‌تواند یک ملت را به ملتی فاخر و تراز تبدیل کند، ما را به این سمت سوق داد تا یک زیست بوم اختصاصی درباره مقاومت طراحی کنیم.

دبیر علمی کنگره بین‌المللی نهج البلاغه، ‌عنوان کرد: اقتضای اول کنگره بین المللی، برگزاری پیش نشست‌ها است که در داخل و خارج از کشور پیش نشست‌های گوناگونی برگزار شد و هم چنین ۳۴ عضو هیئت علمی از کشورهای مختلف جهان در کنگره حضور دارند.

وی اظهار کرد: تاکنون ۴۵۰ مقاله برای این دوره از کنگره ارسال شده که آمار مقالات ارسال شده از سوی بانوان بیشتر است، بر اساس ترکیب استانی نیز ۳۱۶ مقاله از استان اصفهان، ۲۲ مقاله از تهران و ۱۶ مقاله نیز از خارج از کشور ارسال شده و ۵ کارگاه آموزشی نیز برگزار شد تا بسترهای نگارشی برای نگارش مقاله فراهم شود.

انتهای پیام. /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha