پنجشنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۳ |۱۳ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 20, 2024
شورای نگهبان

مردم عزیز ایران خوب می دانند که نااهلان و شبهه افکنان به عنوان پیاده نظام دشمن در ادوار مختلف به ویژه موسم انتخابات «نظارتی استصوابی» را بر نمی تابند و به همین بهانه هجمه‌های ناجوانمردانه را علیه شورای نگهبان شدت می بخشند تا از رهگذر دروغ پردازی و شبهه افکنی هم انقلاب و نظام را تضعیف و تخریب کنند و هم کلاهی برای خود بدوزند. البته تلاش آنان "آب در هاون" کوبیدن است و راه به جایی نبرده و نمی برند.

خبرگزاری حوزه| این روزها که ملت عزیز ایران داغدار رئیس جمهور شهید و شهدای خدمت است و باید تا چند روز دیگر همچون همیشه با حماسه سازی و مشارکت حداکثری پای صندوق‌های رأی، سکان ریاست جمهوری و مدیریت اجرایی کشور را به خادم دیگری بسپارد و تب و تاب انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری هم هر روز داغ تر و داغ تر می شود بازهم ماشین رسانه‌ای دشمن و بدخواهان و برخی فریب خورده‌های سیاسی و یا مسئله دارها و دیکتاتورمآب ها روشن شده و بی ترمز در حال حرکت است و هرچه می خواهند علیه شورای نگهبان می گویند و منتشر می کنند. در این فضای رسانه ای مسموم کافی است کمی واقع بین باشیم و از خود بپرسیم چرا این همه هجمه و تخریب علیه یک نهاد قانونی که عملکردش نشان داده فقط قانون را ملاک عمل قرار می دهد و بس.

اگر مروری بر فلسفه تشکیل و مأموریت‌های شورای نگهبان داشته باشیم در خواهیم یافت که این نهاد کاری جز صیانت از اسلامیت و جمهوریت انجام نمی دهد و حافظ و نگاهبان بیدار "انقلابی" است که خون بهای هزاران شهید و ماحصل ایثار صدها هزار ایثارگری که اجازه ندادند حتی یک وجب از خاک کشورمان به دست دشمن بیفتد تا ناموس ایران محفوظ بماند.

در نظام جمهوری اسلامی ایران که مبتنی بر نظریه متعالی ولایت فقیه تشکیل شده و توانسته به تئوری حکومتی شیعه جامه عمل بپوشاند، پاسداری و صیانت از اسلامیت و جمهوریت نظام یک اصل بسیار حیاتی است. در این راستا با تدبیر حضرت روح الله(ره) و براساس اصل ۹۱ قانون اساسی، ۲۶ تیر ماه سال ۱۳۵۹ با تشکیل «شورای نگهبان قانون اساسی مرکب از ۶ فقیه و ۶ حقوقدان» گام بسیار مهم و حیاتی برای پاسداری از احکام اسلام و قانون اساسی و استمرار حیات انقلاب شکوهمند اسلامی برداشته شد.

این شورا از چنان جایگاهی برخوردار است که در اصول ۹۱ تا ۹۹ قانون اساسی به ساختار، ماموریت ها و کارویژه‌های آن از جمله نظارت بر قوانین از نظر مغایرت نداشتن با شرع و قانون اساسی و پاسداری از رأی مردم پرداخته شده است و به همه مصوبات مجلس شورای اسلامی اعتبار شرعی و قانونی می بخشد.

جایگاه شورای نگهبان در نگاه امامین انقلاب

در اهمیت جایگاه شورای نگهبان همین بس که مقتدای عالمیان حضرت امام خمینی(رضوان الله تعالی علیه) ۲۵ اردیبهشت ۱۳۶۳ بعد از انتخابات مرحله اول از دوره دوم مجلس شورای‏‎ ‎‏اسلامی در پیامی شورای نگهبان را "حافظ مصالح اسلام و مسلمین" دانسته اند و نسبت به کسانی که علیه تصمیمات فقهای این شورا موضع گیری می کنند، فرموده اند: «من به این آقایان هشدار می دهم که تضعیف و توهین به فقهای شورای نگهبان امری‏‎ ‎‏خطرناک برای کشور و اسلام است. همیشه انحرافات به تدریج در یک رژیم وارد‏‎ ‎‏می شود و در آخر، رژیمی را ساقط می نماید. لازم است همه به طور اکید به مصالح اسلام‏‎ ‎‏و مسلمین توجه کنیم و به قوانین، هر چند مخالف نظر و سلیقۀ شخصی مان باشد احترام‏‎ ‎‏بگذاریم و به این جمهوری نوپا که مورد هجوم قدرت ها و ابرقدرت هاست وفادار باشیم.»

امام خامنه‌ای رهبر حکیم و فرزانه معظم انقلاب اسلامی هم در مقاطع مختلف، شورای نگهبان را «چشم بینای نظام»، « نبض تپنده نظام اسلامی»، « عماد ملت و مایه آرامش مؤمنین»، « مظهر اعتماد عمومی»، «مطمئن‌ترین دستگاه نظام»، «امین نظام»، « گلوگاه و مرکز حیاتی اداره و جهت‌گیری کشور» و ... خوانده اند.

معظم‌له در همان آغازین روزهای انتخاب به عنوان رهبر انقلاب، در مراسم بیعت اعضای شورای نگهبان(۲۱ خرداد ۱۳۶۸) فرمودند: «شورای نگهبان، عماد ملت و دین و مایه اطمینان و سکینه قلب مؤمنین است و در حقیقت نبض نظام اسلامی به شمار می‌رود. وقتی شورای نگهبان مثل همه دوره‌های گذشته آن، قوی و قاطع و دقیق باشد، موجب آرامش کسانی می‌شود که دلشان برای اسلام می‌تپد و آرزویشان تحقق اهداف اسلامی و شریعت حقه نبویه است.»

«نظارت استصوابی» که مسئله دارها آن را بر نمی تابند

یکی از شاخص ترین مأموریت ها و وظایف مهم شورای نگهبان نظارت بر انتخابات است؛ به موجب اصل ۹۹ قانون اساسی، نظارت بر انتخابات مجلس خبرگان رهبری، ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی و مراجعه به آراء عمومی و همه پرسی، برعهده این نهاد است و براساس تفسیر قانون، نظارت یاد شده در این اصل «نظارت استصوابی» است که شامل نظارت بر تمام مراحل اجرایی و برگزاری انتخابات و تأیید و رد صلاحیت کاندیداها ‌می‌شود.

یک سؤال مهم و اساسی:

دشمنان و مزدوران داخلی‌شان و مسئله دارها و دیکتاتورمآب ها در مقاطع مختلف به ویژه ایام انتخابات و بررسی و اعلام صلاحیت‌ نامزدهای انتخاباتی با دروغ پردازی و عبور از اخلاق و انصاف چنان وانمود می کنند که گویی فقط در ایران اسلامی یک نهاد نظارتی بالادستی وجود دارد و در هیچ جای دنیا این گونه نیست، اما آیا واقعاً در دیگر کشورهای دنیا نهادهایی مشابه شورای نگهبان وجود ندارد؟ یا این که این نهاد فقط ابداعی جمهوری اسلامی ایران است؟ که بدخواهان و مخالفان داخلی و دشمنان خارجی این همه علیه آن هجمه می کنند.

در پاسخ به شبهه افکنان و تخریب کنندگان باید گفت در اکثر کشورهای دنیا برای اعمال نظارت بر انتخابات مراجع قانونی وجود دارد که به برخی از آنها اشاره می شود: «دادگاه قانون اساسی» ترکیه، «محکمه ‌النقد» مصر، «شورای قانون اساسی» و «دیوان عالی عدالت» فرانسه، «دادگاه قانون اساسی» آلمان، «مجلس نمایندگان» و «سنا» در آمریکا، «مجلس عوام» انگلستان، «دادگاه قانون اساسی» روسیه و ... این نقش نظارتی را ایفا می‌کنند.

بنابراین معلوم می شود که در کشورهای دنیا هم نهادهایی مشابه شورای نگهبان برای نظارت بر انتخابات وجود دارد و این مهم تنها منحصر به جمهوری اسلامی ایران نیست و تنها ماهیت این نهادها متفاوت است که آن هم به ساختار سیاسی- حقوقی کشورها بستگی دارد.

در واقع آن‌چه که موجب ایجاد شبهه مبنی بر عدم وجود نهاد نظارتی بر انتخابات می‌شود صرفاً نشأت ‌گرفته از عدم آگاهی از حقوق اساسی و نظام انتخاباتی دیگر کشورها است وگرنه نظام انتخاباتی در غرب هم دارای یک فیلتر و صافی هست که جریان انتخابات را کنترل می‌کند.

چرا این همه تخریب شورای نگهبان؟!! / "آب در هاون" کوبیدن‌های بدخواهان

عملکرد شورای نگهبان به عنوان ناظر بصیر، عماد ملت و نبض تپنده نظام اسلامی در ۴۵ سال گذشته و از همان زمان تأسیس تا امروز به ویژه در بحبوحه رقابت های سیاسی و انتخاباتی نشان داده که بی توجه به فشارهای سیاسی و هجمه‌های شدید رسانه‌ای با قاطعیت و شجاعت انقلابی و صرفاً براساس مرّ قانون، صلاحیت ها را بررسی و کاندیداهای صاحب صلاحیت را تأیید و به مردم معرفی کرده است و در پاسداری از جمهوریت و اسلامیت نظام با هیچ جریان و گروه و احدی تعارف ندارد. به همین خاطر مخالفان و معاندان داخلی و خارجی تاب تحمل و چشم دیدن آن را ندارند؛ "تا کور شود هر آن که نتواند دید."

در این ایام هم که با شهادت رئیس جمهور شهید و عالم مجاهد آیت الله سیدابراهیم رئیسی و یاران و همراهان عزیزش انتخابات زودهنگام چهاردهمین دوره ریاست جمهوری در راه است و مردم عزیز خود را آماده خلق حماسه‌ای دیگر در روز هشتم تیر ۱۴۰۳ می کند و شورای نگهبان هم براساس مرّ قانون صلاحیت داوطلبان را بررسی و نتایج را اعلام کرده است، بدخواهان و ضدانقلاب دست به کار شده و هر چه می خواهند علیه چشم بینای نظام می گویند و تخریب ها شدت گرفته!!، هرچند تلاش آنان "آب در هاون" کوبیدن است و راه به جایی نبرده و نمی برند، اما هر انسان منصف و اهل فکر و اندیشه باید از خود بپرسد "میدان داران بی اخلاقی و بی قانونی چه کسانی هستند و چرا این همه هجمه علیه نهادی که قانونی است و براساس قانون عمل می کند؟ .

میدان داران تخریب چشم بینای نظام

معاندان و گروه ها و کسانی که هیچ گاه تاب تحمل چشم بینای نظام را نداشته و ندارند از هر طریق ممکن و به بهانه های مختلف به ویژه در ایام انتخابات و رسیدگی به صلاحیت کاندیداها بی رحمانه ترین هجمه‌ها را علیه شورای نگهبان انجام می دهند و به تعبیری به عنوان پیاده نظام دشمن سعی در تضعیف و تخریب نبض تپنده نظام اسلامی دارند را می توان در سه گروه تقسیم بندی کرد:

۱‌ـ دشمنان و مخالفان و بدخواهان نظام مقدس جمهوری اسلامی و ملت عزیز و سربلند ایران.

۲‌ـ کسانی که از یک‌سو با آرمان‌ها و ارزش‌های انقلاب اسلامی فاصله داشته، اما از دیگر سو برای ورود به ساختار قدرت در جمهوری اسلامی تمایل دارند و اگر فرصتی پیش آید تلاش هم می کنند مانند موسم انتخابات.

۳ـ افرادی که از ابتدا انقلابی یا انقلابی‌نما بوده و چه‌بسا به دلیل همین ویژگی‌ بارها با تأیید شورای نگهبان و از طریق انتخابات به ساختار قدرت وارد شده‌اند، اما در گذر زمان از آرمان‌ها و ارزش‌های انقلاب فاصله گرفته و به مرور بی‌اعتقادی‌شان به آرمان ها و ارزش‌ها آشکار شده و صلاحیت‌های خود را برای تصدی مسئولیت در نظام جمهوری اسلامی از دست داده‌اند.

مردم عزیز ایران خوب می دانند که نااهلان و شبهه افکنان به عنوان پیاده نظام دشمن در ادوار مختلف به ویژه موسم انتخابات «نظارتی استصوابی» را بر نمی تابند و به همین بهانه هجمه‌های ناجوانمردانه را علیه شورای نگهبان شدت می بخشند تا از رهگذر دروغ پردازی و شبهه افکنی هم انقلاب و نظام را تضعیف و تخریب کنند و هم به تعبیر عامیانه کلاهی از این نمد برای خود بدوزند.

ملت وفادار و انقلابی و شهید داده هم بصیرت دارند و هم دوست و دشمن را خوب می شناسند و مشمول این دعای امام سجاد علیه السلام هستند «اللّهُمَّ أعطِنی بَصیرَهً فی دینِکَ وَ فَهماً فی حُکمِکَ وَ فِقهاً فی علمِکَ»، پس هرگز فریب عملیات رسانه‌ای و شبهه افکنی دشمنان و بدخواهان را نمی خورند و ان شاءالله در روز هشتم تیر حماسه‌ای از جنس شکوه و عزت و عظمت ایران و ایرانی را خلق می‌کنند و با مشارکت حداکثری و رأی‌شان به دینا می گویند «هستیم بر آن عهد که بستیم

علی علیزاده – فعال رسانه ای