دوشنبه ۴ تیر ۱۴۰۳ |۱۷ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 24, 2024
حجت الاسلام و المسلمین حمیدرضا ارباب سلیمانی

حوزه/ حجت الاسلام و المسلمین حمیدرضا ارباب سلیمانی گفت: بالغ بر ۲۶ هزار کانون فرهنگی و هنری مساجد با عضویت ۲ میلیون جوان و نوجوان در کشور فعالیت می‌کنند و ۱۴ هزار کتابخانه مساجد فعال دارند که این کتابخانه‌ها به کتاب‌های نماز مجهز شده است.

حجت الاسلام والمسلمین حمیدرضا ارباب سلیمانی، مشاور وزیر و رئیس شورای اقامه نماز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، ضمن قدردانی از زحمات ستاد برای احیا و توسعه فرهنگ نماز، گفت: ستاد اقامه نماز از بدو تاسیس تاکنون گام‌های موثری در این راستا برداشته است و در راس هرم این تشکیلات استاد قرائتی شخصیتی دلسوز به قرآن و مورد احترام مردم و حاکمیت قرار دارد که در طول جلسات تربیتی خود به عنوان الگوی موفق مطرح بوده است.

وی با یادآوری اینکه یکی از اولویت‌های ستاد در ترویج نماز استفاده از ظرفیت نهادها و دستگاه‌ها است، گفت: سال گذشته در همین راستا تفاهم نامه‌ای بین ستاد اقامه نماز و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منعقد شد و در این تفاهم نامه بر وظایف عمومی و اختصاصی تاکید شده است.

به گفته حجت الاسلام والمسلمین سلیمانی یکی از وظایف عمومی مورد تاکید در این تفاهم نامه، تجهیز نمازخانه ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی است، بعد از تصویب این تفاهم نامه، کلیات به حوزه‌های ستادی ابلاغ و دستورالعمل اجرایی تدوین شد.

رئیس شورای اقامه نماز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نظارت بر نحوه اجرای دستورالعمل های این تفاهم‌نامه را گام بعدی خواند و گفت: در حوزه عمومی ابعاد کار روشن است ولی در حوزه تخصصی با توجه به اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با مجموعه‌های بسیاری در ارتباط است توانسته از ظرفیت آنان برای ترویج فرهنگ نماز استفاده کند.

وی یکی از اقدامات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را استفاده از ظرفیت رسانه‌ها و مطبوعات در ترویج فرهنگ نماز عنوان کرد و گفت: بالغ بر ۴۰۰۰ کتابخانه در سطح کشور فعالیت می کنند که با ارسال کتاب‌هایی با موضوع نماز برای رده‌های سنی مختلف در این راستا گام برداشته شده است.

به گفته وی از ظرفیت سینماهای کشور نیز در این راستا استفاده شده و جشنواره‌ای را با عنوان “نماز از نگاه دوربین” با همکاری انجمن سینماهای جوان با محوریت استان قم برگزار کردیم که آثار خوبی نیز به جشنواره ارسال شد.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه حوزه تئاتر یکی دیگر از ظرفیت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است، تصریح کرد: از ظرفیت هنرهای تجسمی نیز در راستای ترویج نماز استفاده شده است.

به گفته وی بالغ بر ۲۶ هزار کانون فرهنگی و هنری مساجد با عضویت ۲ میلیون جوان و نوجوان در کشور فعالیت می‌کنند و ۱۴ هزار کتابخانه مساجد فعال دارند که این کتابخانه‌ها به کتاب‌های نماز مجهز شده است.

وی با تاکید بر اینکه استفاده از شبکه ملی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد فرصت مناسبی برای ترویج فرهنگ نماز است، گفت: همچنین از ظرفیت موسسات قرآنی نیز در راستای ترویج فرهنگ نماز استفاده می شود.

این مسئول با یادآوری اینکه سازمان حج و زیارت و سازمان اوقاف و امور خیریه نیز کمک حال این وزارتخانه در ترویج فرهنگ نماز هستند، یادآور شد: در مناسک حج چندین هزار نفر در قالب حج واجب و تعداد قابل توجهی در حج‌های عمره به عربستان اعزام می‌شوند که یکی از ماموریت‌های سازمان حج توجه به نماز حجاج است که ضمن تصحیح قرائت نماز، زائران با احکام نماز هم آشنا می‌شوند و در این راستا روحانیون کاروان‌ها این ماموریت را با جدیت دنبال می‌کنند.

وی به وجود ۸۰۰۰ بقعه و امامزاده در کشور اشاره کرد و گفت: فرصت اقامه نماز در بقاع متبرکه و بیان احکام نماز در این اماکن مذهبی وجود دارد.

عضو هیات امنای ستاد اقامه نماز به برگزاری دوره‌های آموزشی برای مدیران ارشد و میانی در طول سال اشاره کرد و گفت: به این افراد گواهی پایان داده نیز اهدا شد.

وی به طرح فرهنگی تربیتی چهره به چهره که در ۳۰ استان کشور اجرا شد اشاره کرد و گفت: در این طرح ۲۰۰۰ مربی دوره‌های آموزشی نماز را برای ۲۰ هزار دانش اجرا کردند.

به گفته حجت الاسلام والمسلمین ارباب سلیمانی، طرح تربیتی چهره به چهره برای دانش آموزان رده سنی ۱۱ تا ۱۸ سال برگزار شد و ضمن پاسخگویی به شبهات دانش آموزان در حوزه نماز احکام نماز به آنان آموزش داده شد.

وی به اجرای طرح ملی “شهر من شهر نماز” در ۳۰ استان کشور اشاره کرد و گفت: این طرح با هدف آموزش شیوه‌های دعوت فرزندان به نماز در ۲۲ استان اجرا شد و پیگیر هستیم تا در ۸ استان باقی مانده نیز اجرا شود.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به پیگیری سند راهبردی نماز در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اشاره کرد و گفت: این سند به زودی رونمایی خواهد شد. همچنین برگزاری مسابقات متنوع نماز با همکاری ستاد اقامه نماز از دیگر اقدامات وزارتخانه متبوع است و به همین منظور در سی امین اجلاس سراسری نماز با همکاری ستاد اقامه نماز مسابقه “پیام معنویت” که شامل ۳۰ پیام مقام معظم رهبری به اجلاس نماز اجرا شد.

وی اضافه کرد: همچنین مسابقه” راز بندگی” سال گذشته در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار و مورد استقبال قرار گرفت.

عضو هیات امنای ستاد اقامه نماز به تلاش برای تصویب اصلاح آیین نامه سند راهبردی اشاره کرد و گفت: این آیین نامه در حوزه‌های تخصصی که رنگ و بوی فرهنگی دارد به کمیسیون فرهنگی ارسال و پس از بازنگری به روز رسانی شد و مورد تصویب قرار گرفت.

وی عضویت قائم مقام ستاد اقامه نماز کشور در شورای فرهنگ عمومی را نیز از دیگر اقدامات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد و گفت: مسئولان ستاد اقامه نماز استان نیز عضو شورای فرهنگی عمومی استان خود خواهند شد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha