چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳ |۲۶ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jul 3, 2024
عکس | عکس رضازاده

حوزه/ در آستانه انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری، قرارگاه عملیاتی مشارکت حداکثری حوزه های علمیه به دستور آیت الله اعرافی تشکیل و کارش را آغاز کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسین رضازاده، مسئول دفتر سیاسی اجتماعی حوزه‌های علمیه کشور و مسئول قرارگاه عملیاتی مشارکت حداکثری حوزه‌های علمیه در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه به تشریح برنامه های حوزه دعوت مردم به حضور حداکثری پای صندوق ها رأی و انتخاب اصلح پرداخت که مشروح آن را در ادامه می خوانید:

حوزه نیوز_ با توجه به پیش روبودن انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری، آیا حوزه علمیه و به ویژه دفتر سیاسی اجتماعی حوزه های علمیه برنامه ای در دستور کار دارد؟

در ابتدای سخن جای دارد یادی کنیم از سیدالشهدای خدمت و خادم الرضا(ع) شهید سیدابراهیم رئیسی و سایر شهدای خدمت.

در پاسخ به سؤال شما باید بگویم، حوزه‌های علمیه با دستور آیت‌الله اعرافی طبق دوره‌های گذشته بنا دارد که در موضوع انتخابات و کمک به ایجاد مشارکت حداکثری و تبیین شاخص‌های انتخاب اصلح همچنان به مردم عزیز ما، خدمات خودش را برساند تا در کنار مردم و همراه با مردم، حماسه دیگری را رقم بزنیم.

ما در مجموعه مرکز مدیریت حوزه علمیه یک قرارگاه عملیاتی تشکیل دادیم که شورایی دارد متشکل از برخی معاونین حوزه علمیه که در ذیل آن نیز کمیته‌هایی شکل گرفته است تا یک هم افزایی بین تمام بخش‌های ستادی و صفی حوزه و همچنین استفاده از ظرفیت‌های عمومی که در بدنه طلاب و حوزویان وجود دارد، ایجاد کند.

رویکرد اصلی هم کمک به مشارکت حداکثری و انتخاب درست و آگاهانه است. امیدوارم ان شاءالله بتوانیم در این عرصه همانند دوره‌های قبل و بلکه بهتر، کمک کنیم به جریان عمومی کشور تا انتخابات خوبی را رقم بزنیم.

حوزه نیوز_ مبلغین و مبلغات در این زمینه چه کمکی می توانند داشته باشند؟

البته مستحضرید که تعداد بسیار زیادی از فضلا و طلاب به صورت دائم مشغول عملیات تبلیغی برای رساندن پیام دین به مردم در سراسر کشور فعال هستند و طبیعتاً این عزیزان چه خواهران و چه برادران، نسبت به حوادث مهم انقلابی و مسائل ملی بی‌تفاوت نیستند. حتی اگر از منظر دینی هم نگاه کنیم حضور در انتخابات با توجه به این که موجب تقویت نظام مقدس جمهوری اسلامی و حاکمیت دینی می‌شود و از آن طرف، ایمنی زیادی را برای کشور در برابر هجمه‌های معاندین و جریان‌های فاسد ایجاد می‌کند، لذا خود حضور در انتخابات یک امر مقدس و یک امر دینی است.

طبیعتاً مبلغین در سراسر کشور نسبت به این موضوع حساسند، فعال می‌شوند و فعال شده‌اند تا همین الان هم چه مبلغینی که در فضای مجازی مشغول به فعالیت‌های تبیینی و جهاد تبیین هستند و چه عزیزانی که در زمینه تبلیغ حضوری، محراب، منبر و در ارتباط با مردم هستند، این ارتباط را برقرار کردند و از این به بعد هم پررنگ‌تر در خدمت مردم عزیز ما و در خدمت آرمان‌های انقلاب اسلامی خواهند بود.

حوزه نیوز_ آیا قرارگاه عملیاتی مشارکت حداکثری حوزه‌های علمیه قرار است از جریان یا فرد خاصی حمایت کند یا خیر؟

خیر. این جزو سیاست‌های مسلم و همیشگی حوزه‌های علمیه بوده که حوزه‌های علمیه در واقع نقش پدرانه خودشان را همیشه ایفا کرده اند و حوزه علمیه در انتخابات جانبداری از کاندیدای خاص، فرد خاص، جریان یا حزب خاصی ندارد.

ما در تبیین شاخصه‌هایی که متناسب با آرمان‌های دینی و آرمان‌های انقلابی است، حتماً کوشا خواهیم بود، ولیکن انتخاب دست خود مردم است. مردم عزیز ما باید با توجه به رهنمودهای مقام معظم رهبری و رهنمودهایی که از امام(رحمت‌الله علیه) به جامانده، در مجموع خودشان تصمیم بگیرند و ببینند که کدام یکی از نامزدها به آن شاخص‌ها و به آن آرمان‌ها نزدیک‌تر، وفادارتر و کارآمدتر می‌تواند باشد.

لذا با توجه به این سیاست کلی در این دوره هم فعالیت‌های حوزه علمیه در راستای تبیین مسائل اساسی و خدماتی که تاکنون در دولت‌های گوناگون به مردم اتفاق افتاده و در واقع دستاوردهایی که انقلاب اسلامی برای ما داشته است، این‌ها باید تبیین شود. شاخص‌های مهمی که برای کارآمدی یک رئیس جمهور وجود دارد، باید تبیین شود. شرایط مهم و اساسی که ما در منطقه و بین‌الملل داریم و تأثیرات این‌ها بر انتخابات و تأثیراتی که انتخابات ما بر شرایط بین المللی، جبهه مقاومت و امثال این‌ها دارد باید تبیین شود که ان شاءالله مبلغین و حوزویان در این عرصه فعال خواهند بود.

حوزه نیوز_ نحوه کار قرارگاه به چه صورت است؟ و با توجه به هجمه‌ها و شبهاتی که در فضای مجازی مطرح می‌شود، بفرمایید که قرارگاه چگونه در پاسخ و مقابله با این هجمه‌ها می‌خواهد عمل کند؟

بله، همانطور که عرض کردم، شبکه مبلغین حوزه از سابق فعال بوده است و از طرفی مردم با طلاب و روحانیون مأنوس هستند، ارتباط گسترده و عمیقی میان آحاد جامعه و مبلغین حوزوی وجود دارد. اما به لحاظ اطلاعات و محتواهای مورد نیاز، در میدان عمومی حوزه و توسط مجموعه‌های خودجوش، تولیداتی در حال انجام و نهایی شدن است که در راستای دعوت عمومی مردم و مشارکت حداکثری و جهاد تبیین در دسترس آحاد جامعه قرار بگیرد.

البته مرکز مدیریت حوزه های علمیه هم به صورت ستادی و نهادی بخش‌هایی را دارد که در این بخش‌ها توفیقات زیادی از سوی طلاب به صورت جهادی و آتش به اختیار در حال راهبری است. ما با استفاده از تولیداتی که در بدنه عمومی حوزه توسط حوزویان صورت می‌گیرد و فعال‌سازی بخش‌های نهادی در راستای این سیاست‌های کلی که عرض شد و تولید محتوا و رساندن این پیام به مبلغینمان و از طریق آن‌ها به عموم مردم و همچنین از طریق سکوهایی که در فضای مجازی وجود دارد این پیام‌ها را به دست مردم عزیزمان خواهیم رساند.

حوزه نیوز_در خصوص پاسخگویی به شبهات چه اقداماتی صورت گرفته است؟

پاسخ‌گویی به شبهات هم بخشی از این محتواست. محتوای تولید شده هم شامل پاسخگویی به شبهات، تبیین مسائل داخلی و بین‌المللی، تبیین آن شاخص‌های دینی که می‌تواند تاثیرگذار در انتخاب اصلح، تبیین رهنمودهای مقام معظم رهبری در رابطه با مشارکت و انتخاب رئیس جمهور است. این‌ها همه یک مجموعه کامل است که ان شاءالله عرضه خواهد شد.

حوزه نیوز_آیا در خصوص فعالیت های قرارگاه مشارکت حداکثری انتخابات حوزه علمیه، شاخص‌های رئیس جمهور شهید مورد توجه قرار گرفته است؟

بله. به نکته خوبی اشاره کردید. یکی از خطوط بسیار مهمی که ما باید آن را تبیین کنیم با توجه به این ابراز علاقه‌ای که مردم ما کردند و این وفاداری که داشتند نسبت به رئیس جمهور شهید و عزیزمان شهید رئیسی، جا دارد که ما آن نکاتی را که این موج عواطف انسانی و انقلابی را برانگیخت تبیین کنیم. شاخص‌هایی همچون پرکاری، وفاداری ایشان به شعارهای اصیل انقلاب اسلامی، صداقت و مردمی بودن ایشان، خلوص نیت، تلاش ایشان برای دامن نزدن به اختلافات و ایجاد آرامش در بدنه مدیریتی کشور و پس از آن در فضای عمومی کشور. این‌ها جزو آن شاخص‌های ناب و اساسی‌ست که حتماً باید تلاش کنیم که این راه و این مسیر ادامه پیدا کند و ان شاءالله پرقدرت‌تر کشور به سمت قله حرکت کند.

حوزه نیوز_ اگر نکته پایانی دارید بفرمایید؟

بنده در جمله پایانی باید این را عرض کنم که ملت عزیز و بزرگوار ما می‌دانند انتخاب رئیس جمهور فقط انتخاب یک شخص یا یک فرد نیست. با تغییر رئیس جمهور مجموعه‌ای از مدیران ارشد نظام تغییر خواهند کرد.

رئیس جمهور، شخصی است که سکاندار مقام اجرا در کشور و یا ریاست بسیاری از نهادهای مهم کشور در اختیارش هست و یا عضو بسیاری از مجموعه‌های تصمیم‌گیر در نظام می باشد. لذا در واقع انتخاب رئیس جمهور یک دوران و یک فصل جدیدی را برای کشور رقم خواهد زد و بسیار مهم و اساسی است، بنابراین هرچه مردم ما در این انتخابات مشارکت و انتخاب درستی را انجام دهند، می توانند آینده بهتری را برای کشور رقم بزنند.

امیدواریم که انتخابات پیش رو یکی از بهترین و پرنشاط‌ترین انتخابات‌ تاریخ انقلاب اسلامی باشد و دوستان ما در داخل و خارج را امیدوار و دشمنان را ان شاءالله ناکام و ناامید خواهد کرد.

برشی از فیلم گفتگو با حجت الاسلام والمسلمین رضازاده را ببینید

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • ۱۳۷ IR ۱۲:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۵
    0 0
    ما هم نه از کسی حمایت به کسیم رای نمیدیم