شنبه ۲ تیر ۱۴۰۳ |۱۵ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 22, 2024
تصاویر/ نشست حضور حداکثری انتخاب اصلح

حوزه/ مدیرحوزه های علمیه تصریح کرد: حوزه علمیه هیچ گاه به صورت رسمی و مصداقی وارد مباحث مربوط به انتخابات نمی شود؛ رسالت حوزه تبیین شاخص ها و ملاک‌های یک انتخاب خوب است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، آیت‌الله علیرضا اعرافی، مدیرحوزه های علمیه عصر امروز شنبه ۲۶ خردادماه در نشست مشترک وبیناری نمایندگان ولی فقیه در استان ها، مسئولان بسیج طلاب و روحانیون و مدیران استانی حوزه‌های علمیه با موضوع انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری، اظهار کرد: از دیرباز تاکنون سه نوع نگرش و سیاست در خصوص ورود روحانیت در عرصه سیاست وجود داشت که نگرش اول؛ «سیاست گریزی» و پرهیز از ورود روحانیت در سیاست بود که در طول ادوار تاریخ سوابقی دارد و دین سکولار دوری از سیاست را دامن می زنند.

ببینید:

تصاویر نشست حضور حداکثری؛ انتخاب اصلح

عضو شورای عالی حوزه های علمیه افزود: ما بر سر سفره قرآن و سنت رسول خدا(ص) و اولیای الهی نشسته ایم که سیاست را در متن منظومه دینی تبیین کرده اند. مگر می شود حوزه و روحانیت از سیاست جدا شوند،امام راحل بر این اندیشه ناصواب  جدایی دین از سیاست خط بطلان کشیده است.

آیت الله اعرافی ادامه داد: حوزه و روحانیت با سیاست و سیاست زدگی، در طول تاریخ و ادوار مختلف فراز و فرودهایی داشته است، ولی راه درست همان است که امام و رهبری به ما آموختند و عمق بخشیدند. سیاست ورزی حکیمانه، اصیل، عقلانی، انقلابی و هوشمندانه است. تجربه های پیشین به ویژه در نهضت تنباکو، مشروطه، نفت و بسیاری از نهضت ها در ایران، عراق، مصر، پاکستان و سایر نهضت های بلاد اسلامی رخ داده که آموزنده است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بیان کرد: با درخش روحانیت در جریان های اسلامی و کنشگری عالمان در نهضت ها، جریان های خودجوش اسلامی موفقیت های زیادی حاصل کردند و تاریخ نهضت های موفقی در ایران، عراق، مصر و پاکستان و سایر بلاد اسلامی با حضور کنشگرانه علما رقم خورد؛ در مقابل بودند جریان ها و نهضت هایی که دستاوردی جز استبداد و قوت گرفتن استکبار نداشت، چرا که آن ویژگی هایی که می بایست داشته باشند را برخورددار نبودند.

مدیر حوزه های علمیه اظهار کرد: «فقر نظری، بنیادی و تئوریک جریانات سیاسی»، «فقر تحلیل کلان و فراتحلیل از تحولات جهان»، «انفعال در برابر امواج اجتماعی»، «فقر در برنامه های عملی و میدانی»، «دچار برخی اختلافات و درگیری شدن»، «فقدان یک رهبری منسجم، جامع و آگاه»، «استقلال در گفتمان نهضت» کاستی های نهضت های گذشته بود که با شکست و انحراف مواجه شد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به انقلاب اسلامی و حرکت الهی امام خمینی(ره) اشاره کرد و گفت: در میان نهضت ها و انقلاب های تاریخ، انقلاب اسلامی به گونه ای توسط امام راحل سامان و نظام یافت که غالب این آسیب هایی که ذکر شد در آن وجود نداشت و از آن آسیب ها مصون ماند. انقلاب اسلامی با یک تدبیر جامع و برنامه ای منظم به منظور غلبه بر آسیب ها و نیفتادن در دام استکبار شکل گرفت.

امام خمینی(ره)، امام قرن هاست

آیت الله اعرافی افزود: امام خمینی(ره)، امام قرن هاست؛ امام در زمانی این انقلاب را پایه ریزی کرد که ابزار ارتباطی و رسانه ای وجود نداشت، هیچ ابزاری در دست روحانیت قم نبود، اما امام خمینی(ره) در همان زمان در قم این نقشه جامع را ریخت و انقلاب اسلامی را برنامه ریزی کرد. امام راحل در قم و نجف اشرف انقلاب اسلامی و ولایت فقیه را پایه ریزی و بنیان نهاد، البته علمای گذشته به ولایت فقیه نگاه داشتند اما امام نظریه ولایت فقیه را به صورت منسجم تولید کرد.

مدیرحوزه های علمیه خاطرنشان کرد: امام راحل مردی جهان شناس و آشنا به سیاست های عالم بود، زمانی که نه رادیو و تلویزیونی وجود داشت امام به همه عزت، استقلال و عظمت دارد و این نعمت عظیم و بزرگی است که باید به طلاب جوان و اساتید این مسائل را بگوئید که حوزه چنین هویت تاریخی و بزرگی دارد. مانیاز به هیچ پیوند بیرونی نداریم واین تاریخ بزرگ حوزه های علمیه است.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه، امام خمینی را پایه گذار نهضت مقدس نظام اسلامی و رهبری معظم را راهبر این نهضت توصیف کرد و گفت: امام در برابر امواج منفعل نبود، ایشان ۱۵ خرداد را نماد یک جریان نو و حرکتی جدید، مستقل و برآمده از دین دانست و همیشه تاکید داشتند که روز ۱۵ خرداد نباید از یادها فراموش شود.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم افزود: امام به تدریج اقدام به تولید برنامه کرد، پس از پیروی انقلاب اسلامی برنامه های فعلی را در ابتدا اجرا کردند، سپس شورای انقلاب و بعد قانون اساسی و به همین منوال نظام اسلامی را برنامه ریزی و تولید کرد. ایشان، رهبری منسجم را با همراهی مراجع معظم و بزرگان حوزه پایه ریزی کردند ولی یگانه ای که پرچمدان این نهضت بود شخص امام راحل و امروز رهبر معظم انقلاب هستند.

مدیرحوزه های علمیه تصریح کرد: امام خمینی رهبری بودند که با توده های مردم همراه بودند و مردم اتصال به روحانیت داشتند و این حرکتی بود که با حکمت و بصیرت آحاد جامعه امروز نیز ادامه دارد و بسیج ما، روحانیت ما و نمایندگی های ولی فقیه درارکان مختلف باید این مسیر را ادامه دهند.

آیت الله اعرافی در ادامه به موضوع انتخابات اشاره و اظهار کرد: این انتخابات باید استمرار و ادامه دهنده عملیات عظیم و غرورآفرین طوفان الاقصی و تشییع دهها میلیونی شهدای خدمت باشد و با حضور حداکثری است که خط بطلانی بر روی دسیسه دشمنان کشیده خواهد و عزت و عظمت ایران اسلامی را به ارمغان خواهد آورد.

مدیر حوزه‌های علمیه افزود: وظیفه حوزه های علمیه آن است که با آگاهی بخشی و ترسیم شاخص های انتخاب اصلح، برای مشارکت حداکثری آحاد جامعه اعم از فرهنگیان، صنعتگران، پزشکان، دانشجویان و ... تلاش کنند. راهبری این مسیر بر عهده حوزه و روحانیت است.

وی ادامه داد: چهار خط اصلی؛ «فراخواندن مشارکت مردم در انتخابات»، «تببین عوامل، ملاک ها و شاخص های انتخاب اصلح»، «همگرایی وانسجام در جریان انقلاب و آرمان های آن»، «نگهداری از انتخابات منطبق بر فقه و اخلاق» باید مد نظر روحانیت و مبلغین باشد تا در سایه این اصول یک انتخاب باشکوه با مشارکت حداکثری مردم داشته باشیم.

آیت الله اعرافی بیان کرد: وظیفه حوزه و روحانیت همین اصولی است که بیان شد؛ حوزه با عنوان رسمی هیچ گاه و در هیچ برهه ای از تاریخ خود به صورت مصداقی از کسی حمایت نکرده و تنها به رسالت تبیینی خود عمل می کند.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه تصریح کرد: باید تلاش کنیم تا انتخاباتی منطق بر الگوهای فقهی و اخلاقی در شأن نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران داشته باشیم و لذا می بایست آن الگوها را ترویج کنیم.

۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha