سه‌شنبه ۵ تیر ۱۴۰۳ |۱۸ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 25, 2024
صحرایی

حوزه / آیت الله طباطبایی نژاد با بیان اینکه معلم یک انسان را تربیت می‌کند، گفت: گزینش آموزش و پرورش بسیار مهم بوده و زمانی که گزینش انجام می‌شود فرد باید تا انتهای خدمت واجد شرایط باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از اصفهان، آیت الله سیدیوسف طباطبایی نژاد در دیدار با وزیر آموزش و پرورش و اعضای شورای معاونین این وزارتخانه ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهید رئیسی و خدمات و اقدامات ارزنده شهید جمهور، اظهار داشت: وظیفه امروز ما این است که با جدیت در عرصه انتخاب فرد اصلح و صحیح برای جایگاه ریاست جمهوری وارد شویم.

امام جمعه اصفهان، با بیان نکاتی در مورد مسائل مبتلابه آموزش و پرورش، عنوان کرد: یکی از مسائلی که درباره آموزش و پرورش باید به آن توجه شود، مسئله تنظیم کتب درسی است، با توجه به این که در گذشته کتاب‌هایی که در طول تاریخ آموزش و پرورش وجود داشته برخی از مطالب آن مفید و قابلیت استفاده در کتب درسی فعلی را دارد، لذا نباید با دیده حذف همه مطالب درسی گذشته اقدام به تالیف و تدوین کتاب‌های درسی جدید نمود.

نماینده ولی فقیه در استان اصفهان، نداشتن صرفه اقتصادی برای چاپ و انتشار هر ساله کتب درسی را یکی از دلایل این مسئله دانست و یادآور شد: اصل رشد بر این است که مطالب گذشته را با محتواهای بعدی در کنار یکدیگر قرارداد و ضمیمه هم نمود.

وی تصریح کرد: مسئله دیگر اهمیت مدیر، استاد و معلم است تا جایی که گزینش معلم بسیار مهم‌تر از گزینش یک قاضی است، چرا که معلم یک انسان را تربیت می‌کند، بنابراین گزینش آموزش و پرورش بسیار مهم بوده و زمانی که گزینش انجام می‌شود فرد باید تا انتهای خدمت واجد شرایط باشد.

عضو خبرگان رهبری، با تأکید بر لزوم نظارت در طول خدمت، اظهار کرد: در مجلس خبرگان رهبری نیز، فردی را که برای رهبری انتخاب می‌کنند باید از ابتدا همه شرایط رهبری را داشته باشد و اگر یکی از شرایط را از دست بدهد، مجلس خبرگان فرد واجد شرایط دیگری را در مقام رهبری قرار می‌دهد، لذا این روند در ادارات نیز باید وجود داشته باشد و شرایط گزینش تا انتها حفظ شود، به ویژه این مسئله در آموزش و پرورش اهمیت دارد.

آیت الله طباطبایی نژاد، مسئله دیگری که آموزش و پرورش باید به آن توجه نماید را موضوع روند ورود به دانشگاه‌ها دانست و گفت: باید تنها افراد ممتاز را وارد دانشگاه کنیم و در انتهای دوره دانشگاه نیز آزمون از فرد گرفته شود.

وی به روایتی از امیرمومنان(ع) پیرامون حیات و ممات واقعی اشاره کرد و گفت: حیات واقعی نرفتن زیر سلطه دشمن است و باید بنای ما بر این باشد که تا پای مرگ زیر سلطه خدا باشیم، چرا که می‌خواهیم دین سربلند باشد و لذا باید در مسئله انتخابات نیز کوتاه نیامده و با جدیت وارد شویم.

در ابتدای این دیدار نیز رضا مراد صحرایی وزیر آموزش و پرورش طی گزارشی به بخشی از عملکرد و اقدامات انجام شده در طی سه سال دولت سیزدهم در مجموعه آموزش و پرورش اشاره کرد و یادآور شد: چهره آینده کشور در مدارس است و آموزش و پرورش ترسیم کننده آینده کشور خواهد بود، مع الاسف در یک دهه اخیر آموزش و پرورش با چالش‌های جدی رو به رو بوده است.

وی ادامه داد: طی سه سال اخیر اقدامات مهمی انجام شد، از جمله سند تحول بنیادین وارد بودجه کشور و مدرسه در تراز سند تعیین شد و هر کاری که در آموزش و پرورش انجام شد بر مبنای این سند شکل گرفت.

وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: کار مهم بعدی، احیاء تربیت معلم و افزایش ظرفیت دانشگاه فرهنگیان و هم چنین افزایش جذب معلم بود که هم اکنون ۲۸ هزار معلم در مقطع ابتدایی جذب شده و در دو سال اخیر هم ۹ هزار معلم در استان اصفهان جذب شده است، علاوه بر آن تعداد مدارس بین المللی نیز از ۳۴ مدرسه به ۷۰ مدرسه افزایش یافت.

وی ابراز کرد: موضوع بعدی مدرسه سازی است که در ۳۳ ماه دولت شهید ریسی، ۷ هزار مدرسه و ۳۰ هزار کلاس درس ایجاد شده که خیرین در این زمینه نقش مهمی ایفا کردند و در این دولت و تنها در سال گذشته خیرین ۱۱ هزار میلیارد برای مدرسه سازی اهدا نمودند.

صحرایی، اقدام مهم دیگری که در دولت سیزدهم انجام شد را مسئله مهارت آموزی عنوان کرد و گفت: در این باره آیین نامه تقویت مهارت آموزی دانش آموزان ارائه شد.

وی خاطرنشان کرد: از دیگر اقدامات انجام شده و دارای اهمیت، رتبه بندی معلمان بود که تا این لحظه حدود ۱۳۰ هزار میلیارد تومان با رتبه بندی معلمان پرداخت شد و در حال حاضر حقوق معلمان ۲۶ درصد افزایش یافته است.

وزیر آموزش و پرورش کار مهم دیگر آموزش و پرورش در سه سال گذشته را اصلاح کتب درسی بیان کرد و گفت: کتب درسی دوره راهنمایی مجدد تالیف و تدوین شد.

انتهای پیام. /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha